קידום אתרי מסחר (ecommerce seo)

אם יש משהו שכולם שואלים אותי זה "למה אתה לא צובע את השיער" אבל חוץ מהשאלה הזו, שואלים אותו "האם באמת שונה SEO לאתרי חנויות אונליין או שמא מדובר רק בשעות עבודה נוספות על העלאת מוצרים, נחשו מה התשובה שלי הייתה. 

אל תשכחו להירשם בשביל לקבל עדכונים משמולTV

thumbnail-seo-ecom-2
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

הבעלים של חברת "שמול קידום אתרים" ומקדם אתרים כבר 13 שנה בשוק הישראלי והבינלאומי

כל מי שרוצה להתחיל לקדם אתרים, תמיד נעצר בנושא אתרי החנויות אונליין וחושב "אולי זה גדול מדי לקידום, אולי זה מורכב מדי". אז חשוב לציין: לא. הנושא הוא כמו כל SEO לכל אתר, אבל עם כמה דגש על היבטים מאוד ספציפיים. 

אשמח לכל הערה / הארה / תגובה / שיימינג…

תמליל: 

קידום אתרים אורגני לאתרי מסחר

 

היי ברוכים הבאים שוב לשמול TV, שמי שמוליק דורינבאום מי שעדיין לא מכיר אותי והיום אני רוצה לדבר איתכם על איך מקדמים אתרים שהם אתרי מסחר, אתרי איקומרס (eCommerce).

 

אז תראו, הנושא הוא די פשוט. כמובן שזה יותר שעות עבודה. אני רוצה להתחיל מזה – זה הרבה יותר שעות עבודה מאשר קידום אתר תדמית, בלוג או וואטאבר. כי באתר מסחר, אתר שהוא באמת מיועד לרכישה, האתר שיש לו פאנלים, זאת אומרת, יש לו איזה משפך רכישה כלשהו עד שבאמת הגולש הופך להיות לקוח, אז יש כמה דברים שחייבים לגעת בהם. גם למען גוגל גם למען הגולש, וברוב הפעמים זה פשוט בדיוק אותו דבר.

 

אז הדבר הראשון שאני הולך להתחיל איתכם זה קודם כל בנושא המבנה

 

הרבה אנשים מדברים בעולם ה-SEO על איך מבנה צריך להיות בכל אתר, ודווקא באתרי איקומרס זה הרבה יותר חשוב, הרבה יותר נקודתי. כי יש פה עניין של כמה דברים שאם לא נעשה אותם נכון אנחנו עלולים, או לא להופיע בכלל בתוצאות, או בצורה גרועה יותר, להופיע עם יותר מדי תוצאות. אני אסביר.

 

הדבר הראשון בסופו של דבר, אך בין החשובים ביותר זה שכפול תוכן.

 

פה אני מדבר על סינונים. הרבה מאוד מנושא אתרי האיקומרס, קם ונופל בדיוק על זה, על נושא הסינון. אתם יכולים לראות אתר מעולה שאני ראיתי, אתר adikastyle, כמובן גילוי נאות, אני לא קשור אליו בשום דרך של SEO, לא רציתי להציג לקוחות, רציתי דווקא להציג משהו שכולכם אולי מכירים. עדיקה-סטייל, יש להם אתר מעולה של איקומרס שמעבר לתוכן וכו', אני לא נכנס איתכם לזה, אני מדבר איתכם כרגע ספציפית על סינונים. כשמישהו רוצה לראות, או אפילו מיון, אוקיי? אם מישהו רוצה לראות את אותם בגדים או אותם נעליים בצבעים שונים, מהמחיר הגדול למחיר הקטן – דברים כאלו בסופו של דבר, העמודים האלה, ברגע שעושים מיון, סינון, או וואטאבר, זה בסך הכל משתנה הסדר. וברגע שמשתנה הסדר זה לאו דווקא אומר שהתוכן שונה.

 

ומכיוון שהתוכן לא באמת שונה אנחנו מקבלים ברוב המקרים שני URL שהם שונים לחלוטין אך עם אותו תוכן בסדר שונה.

 

ולכן, אנחנו לא נרצה לעשות זאת ככה, ומה שאנחנו כן נרצה לעשות זה מה שנקרא קנוניקל (Canonical). אז בסופו של דבר, כדי שלא יהיה שכפול תוכן, אני כן אדאג שיהיה קנוניקל בכל עמודי הסינון, מיון וכן הלאה. כי זה יכול ליצור ערימה של עמודים שהם בדיוק אותו דבר וכולם יהיו מאונדקסים בגוגל. ללא ספק, שכפול תוכן קשוח. עפים מהתוצאות לפעמים על שטויות כאלה. לא בעונש, אבל פשוט לא מופיעים בתוצאות.

 

דבר הבא זה היררכיה עם חשיבות

 

הרבה מאוד אנשים יש להם, מאתרי האיקומרס, שהם שמים את כל הקטגוריות שיש להם, את כל הנושאים שהם מדברים עליהם, את כל המוצרים שהם מוכרים וזה אחלה, אבל צריך לתת לזה חשיבות מסוימת. זאת אומרת, צריך להחליט 'אוקיי, אלה מוצרים שאני יותר מתעסק איתם אלה מוצרים שאני פחות מתעסק איתם'.

 

אם אתר שמתעסק במתנות לגבר, לא יכול גם לשים שם לגואים או כל מיני מונופולים ומשחקים גם נגיד לילדים. כי למרות זאת שהוא מוכר את זה לא הייתי שם את זה בתפריט הראשי.

 

אני מזכיר לכם, כל מה שקשור לנושא של היררכיה, בכלל, בכל עולם ה-SEO, בעיקר מדובר על קישורים פנימיים. כי ברגע שיש קישורים פנימיים, ככל שגודל מספר הקישורים הפנימיים שלכם, כך המוצר הזה או הקטגוריה הזו מקבלת יותר חשיבות.

 

ולכן, באתרי איקומרס, שוב, זה יותר קשה לעשות, יותר קשה ליצור אותם כי יש המון קטגוריות. אם יש לכם קטגוריות שהם ללא ספק לא מתאימות, לא רלוונטיות (אם יש ספק, אין ספק) – הייתי שם את זה בסאב דומיין. הייתי נותן לזה ישות בפני עצמה, והייתי נותן לזה להתמקד בשלה מאשר להתחיל עכשיו לנסות לדחוף את זה בתפריט העליון. אם לא אז בפוטר. אתם יכולים לראות אתרי קונימבו שהפוטר שלהם תמיד מפוצץ לכל הקטגוריות, וברגע שאתם עושים היררכיה שכל העמודים חשובים באותה מידה – אתם יוצרים לעצמכם בעיה מאוד קשה מול גוגל, שאתם לא באמת נתתם את הדגש על הדבר הנכון. וההפך, נתתם גם דגש על דברים שהם לא כל כך רלוונטיים, ובטח אולי לא הייתם רוצים למכור אותם במאסה כזו רצינית.

 

הדבר הבא זה אבטחה.

 

שוב, צר לי שאני רגע מדבר על קונימבו ספציפית שוב – אנחנו מתעסקים עם הרבה מאוד אתרי קונימבו פה, וכל אחד מהעובדים שלי מספר לי, שכל פעם הוא נתקל באותו נושא, בנושא האבטחה.

 

אתרי קונימבו בברירת המחדל, לא מגיעים עם HTTPS. (עכשיו, אם כן וזה השתנה מאז, בסדר) אבל הרבה מאוד אתרים קיבלנו של קונימבו שהם לא מגיעים עם HTTPS. עכשיו, כל השופיפיי, מג'נטו, וואטאבר, כל הפלטפורמות שבעיני מעולות דרך אגב – מג'נטו המומלצת בעיני לפחות או וורדפרס עם ווקומורס – אבל כל הפלטפורמות האלה שמגיעות עם תוסף, או לא משנה מה של איקומרס בסופו של דבר חייב להיות תחת אבטחה של HTTPS.

 

מעבר לזה שכל הנושא הזה הפך להיות פקטור. פקטור מובהק לקידום בגוגל. אני מזכיר לכם, גארי איליי מגוגל אמר שזה שובר שיוויון. משמע, שאם שני אתרים יהיו בדיוק אותו דבר, לצורך העניין שני אתרים למתנות לגבר, שניהם מעולים, יש להם המון קישורים, שניהם מותג מאוד חזק, אם אחד עם HTTPS, והשני לא, ה-HTTPS יעלה למקום הראשון והוא ישאר במקום השני. למרות שזה לא נשמע כזה רע, עדיין זה פקטור. ברגע שזה סיגנל חייבים לשים על זה דגש. אז אבטחה ללא ספק.

 

אני עובר איתכם לדבר הבא, הדבר הוא תוכן

 

הרבה מאוד אתרי איקומרס מופיעים, אותו דבר כאן, כמו שאתם רואים, מופיעים פשוט עם מוצרים. אנחנו מגיעים לאיזו קטגוריה מסוימת ויש פשוט מוצרים. עכשיו, אני מבין את הרעיון, אבל אתם צריכים לזכור שגם גוגל וגם הגולש רוצים שניה אחת. להזכיר לכם שמדובר גם ב-Landing Pages. זאת אומרת, בסופו של דבר, לאו דווקא Landing Pages מבחינת הפרסום בגוגל, אלא אנשים מגיעים משום מקום לאתר שלכם. אז אם העמוד הראשון שהם הכירו זה עמוד המוצרים האלה, לאן הם הגיעו? תעשו איזה וולקאם קצר של תוכן על המותג ועל הקטגוריה שהגיע אליה הגולש.

 

אם אתם לא יכולים לשים תוכן למעלה, כי אני מכיר הרבה פלטפורמות, (לא חשוב שמות), שלא יכולות לשים תוכן למעלה וגם אם כן, זה נראה מכוער, תשימו אותו למטה. שגם אם יקראו קצת את המוצרים, הם יראו, אוקיי, מישהו עדיין לא החליט שהוא בוחר מוצר, אז הוא גלל למטה, הוא יראה תוכן של 'היי, ברוכים הבאים ל-שם המותג, אנחנו כאן מוכרים ככה וככה יש לנו גם סניפים בארץ. מוזמנים לדבר איתנו. הנה טלפון של שירות לקוחות', תמיד מוערך, ובזה נגמר הסיפור. אבל אנחנו, אני יכול להגיד לכם שאצלנו כברירת המחדל, לכל לקוח שמגיע אלינו, בלי שום קשר אם הוא מקבל תוכן לאתר, ואנחנו תמיד מעדיפים בהתחלה, בחודשים הראשונים, לנתב את זה לטובת תוכן לקטגוריות, ואז כל קטגוריה מקבלת, אצלנו לפחות במינימום 150 עד 250 מילה, סוג של וולקאם. קצת 'בואו תראו הנה מיני מבצעים, לכו לעמוד המבצעים, תראו דברים מעניינים', לא משנה מה, תעשו את זה קצת יותר סקסי ועם תוכן.

 

המיקרו-קופי

 

לגבי כל מה שקשור גם ל-UI/UX. סופר חשוב מהסיבה הפשוטה – RankBrain. וואו RankBrain, האלגוריתם הגדול הזה של גוגל. מי שלא מכיר, יש לי כתבה די ארוכה על זה, עשיתי מדריך די מקיף. ו-RankBrain אמר 'אוקיי, אנחנו יודעים תוכן וקישורים חשוב, הפקטור השלישי הכי חשוב בקידום בגוגל – RankBrain'. משמע כוונת המשתמש, חווית משתמש, לדעת האם מישהו נכנס לאתר שלכם ויצא או שמא נכנס והמשיך לגלוש, והמשיך לתת בכם אמון, נקרא לזה. אז המיקרו-קופי, בסופו של דבר, הוא בהחלט הרבה מאוד דברים כמו וואטסאפ – תשאירו מספר טלפון לוואטסאפ חבר'ה, 'אם יש לכם שאלות דברו איתנו'. תעשו צ'ט, תעשו כל מיני, אם אתם מכירים, באתרים מוכרים יותר, של כל מיני אייקונים מהירים – שליח עד 24 שעות, שירות לקוחות 24/7 או 24/5 וואטאבר, או שעות הפעילות, זה לא משנה, מקבלים את כל כרטיסי האשראי, אתר זה מאובטח בתקן בלה בלה. אלו הדברים שגורמים לבן אדם לתת בכם אמון. גם ככה אנשים לא קונים מאנשים שהם לא מכירים, בטח לא ממותגים שהם לא מכירים. תנו להם זכות כן להכיר אתכם. אז מיקרו-קופי, ללא ספק קריטי כאן.

 

טוב הדבר הבא – מגזין אמיתי

 

כל מקדמי האתרים אוהבים היום לעשות בלוג לכל לקוח שלהם, אוהבים להכניס תוכן. אחלה, זה באמת מגניב. כל לקוח שלנו מקבל היום ארבעה מאמרים כברירת מחדל כל חודש. יש לנו כותבי תוכן אינהאוס, ואני מאוד אוהב שזה גם עוד כנקודת תקשורת דרך אגב.

 

ואחד הדברים שהבנו, שבסופו של דבר, באתרי האיקומרס, צריך לתת תוכן קצת יותר סקסי, קצת יותר אמיתי, פחות בלוג, יותר מגזין.

 

אתם יכולים לראות את זה באתרים בחו"ל, שוב. וגם אתרים מאוד רציניים בארץ, adikastyle, כלומר כאלו, שכן יש להם איקומרס, אבל הם עדיין יודעים לתת את הבלוג בצורה יותר יפה. להגיד דברים באמת שיעניינו דברים 7 אייטמים חדשים שיצאו לעולם האופנה', 4 תיקים הכי מזעזעים שראיתם בחיים שלכם'. תתנו דווקא תוכן שהוא אפילו הוא Shareable. שאנשים ירצו אפילו לשתף אותו.

 

ואחד הדברים שאני ועידן בן אור, חבר טוב ומוכר בתחום, אמר משהו שמאוד חשוב, שאלות שמתחילות את הפאנל. לפני שהוא מגיע לבגדים, לפני שהוא מגיע לנעליים שהוא רוצה, אז לכתוב אולי פוסט מעניין על 7 דברים שלא ידעתם על ריצה', 'איזה נעליים הכי מתאימות לריצה?', 'מה אתם צריכים?', מצידי 'באיזה צבע השרוכים הכי אהובים עליכם?', שאלות שמתחילות פאנל. נקודה מאוד חשובה. ובכלל, מגזין – תפסיקו לעשות סתם תוכן. גוגל מזמן כבר יודע להכיר מה זה תוכן אמיתי, מה זה לא תוכן אמיתי.

 

הדבר הבא זה קישורים

 

כל נושא האופסייט, מי שהיה גם בסדנה שלי יודע כמה האופסייט זה משהו שנוגע לליבי. וגם לנו, יש לנו מחלקת אופסייט אינהאוס, שבעצם מתעסקים כל הזמן ב-איך אנחנו מחזקים, בצורת קישורים, אבל משהו שחייב להיות כמה שיותר תואם ל-User Intent.

 

אני אתן לכם דוגמה, כל מה שקשור למותג, לא כל אתר חייב לעשות קישורי אנקור טקסט מדוייקים. זאת אומרת, קישורים על נעליים לילדים, בום לחיצה, ומגיעים לאתר. לא חייבים. אפשר לעשות דברים הרבה יותר יפים. לספר על המותג בכל מיני בלוג-פוסט, או גם כמו שאמרתי 'שבעה נעלי ריצה הטובים ביותר לריצה' יכול מאוד להיות מעולה רק בשביל לקדם את המותג.

 

ככל שהמותג שלכם יהיה יותר חזק, גוגל יותר יאמינו לכם, הגולשים יותר יאמינו לכם. אל תרוצו על לנסות לקשר לאנקור מדויק. זה כבר מזמן לא עובד בעיני, אנקור טקסט מדויק. אנחנו מקומות ראשונים היום בביטויים סופר תחרותיים. החל מ"הלוואות", "ביטוח רכב", "מסחר בפורקס", ו"בגדים לילדים" וכן הלאה. ואני חושב שאחד הדברים שכן הבנתי בכל מה שקשור לאתרי מסחר, ובכלל כל מה שקשור ל-SEO, בואו נחזק את הברנד, גוגל יודע להבין באיזה נושא העמוד שלכם. אל תדחפו בכוח את האנקור טקסט, אבל זה סיפור אחר.

 

טוב, דבר נוסף, חיזוק מוצרים/קטגוריות

 

תתנו קצת קישורים למוצרים, תתנו קצת קישורים גם לקטגוריות, אל תקשרו רק לעמוד הבית. די פשוט, לא נתעכב על זה.

 

והדבר האחרון, אתרי תמיכה לנישה

 

אם יש לכם קטגוריה ספציפית בתוך האתר שאתם רוצים לקשר אליה, הדבר הראשון שהייתי עושה זה לפתוח אתר תמיכה רק לזה. גם כדי לעשות החלפות קישורים וגם לקשר לאתר הראשי.

 

זהו, תודה רבה שהייתם איתי. אם יש לכם שאלות, הערות, תגובות – תגיבו, אני אשמח לשמוע

ביי ונתראה בפרק הבא

 

שתפו חברים ואויבים (גם הם צריכים ללמוד)