המדריך המלא לראנקבריין – איך מתמודדים ומה בכלל עושים?

אני הולך לנסות לפשט את זה כמה שאני רק יכול, אבל שימו לב, מדובר באלגוריתם שבעצם מנסה לדמות, להבין ולהתחקות אחר התנהגות גולש אקראי בגוגל. מה הכוונה? הכוונה היא שבהתאם למה שהגולש יעשה, כך גם גוגל יעשה, מפחיד לא? לא ממש.

אז איך (או למה) ראנקבריין עובד?

  1. גוגל בודק את התנהגות הגולש בהתאם לשאילתות / מילות המפתח שהוקלדו
  2. גוגל בודק את תגובות הגולש בהתאם לאתרים (בעיקר חווית המשתמש)

אז מה בעצם השתנה? המון אם לא הכל.

גוגל יודעים שבסביבות ה10%-15% מהחיפושים ביום הינם חדשים לחלוטין (חיפושים שלא נעשו עוד מעולם!), אז מה עושים עם הנתון המרשים הזה? בעיקר מנסים, מה מנסים? להציג תוצאות שבתקווה הגולשים יאהבו, כי הרי מדובר בחיפושים שלא נעשו מעולם? איך יכול להיות? בואו נתן כמה דוגמאות של חיפושים שלא נעשו מעולם בגוגל:

  • שמות של להקות שרק יצאו
  • שמות של שירים חדשים
  • שמות של תיקים פליליים / מעניינים למפורסמים / חברי כנסת.. (כולנו יודעים שיש יותר מדי כבר השנה)
  • שמות של אירועים / פסטיבלים שעוד לא התרחשו
  • שמות של חגים בהתאם לשנה (למשל: מתי יוצא פסח 2019)

אלו רק חלק מנושאי המפתח שיכולים לעלות בתוצאות של גוגל בתור "שאילתות שלא נעשו עוד מעולם!" אז עכשיו זה כבר פחות מפחיד נכון? בכל מקרה, מה בעצם גוגל יכולים לעשות עם תוצאות שכאלה? בעיקר לנחש. אבל לאחר האלגוריתם החדש הזה (שהאמת כבר נלקח קצת מהאלגוריתם הקודם יונק הדבש) יצא לאור, אפשר לראות שגוגל מצליח להבין את הגולש ואת כוונותיו קצת הרבה יותר טוב.

אז מה קורה בפועל? מאוד פשוט:

הקלדה ראשונה של ביטוי שלא נעשה עוד מעולם >> גולש לוחץ על תוצאה >> הוא חזר לעמוד התוצאות שוב להמשיך לחפש? >> מורידים גוגל את העמוד כמה מיקומים >> הגולש נשאר בעמוד התוצאה ואף ממשיך לגלוש שם עד "תום הגלישה" >> מעלים קצת את העמוד בתוצאות.

די פשוט, גוגל בעצם בודק את חווית המשתמש ולפי זה הוא יודע מה נכון יותר לגולש ולתוצאות החיפוש באותה מידה ויודע גם, האם התוצאות שמלכתחילה חשב שרלוונטיות (גוגל הכוונה), האמנם באמת רלוונטיות? כי אם בעזרת קישורים ותוכן (2 הסיגנלים החזקים ביותר בגוגל לקידום אורגני) הוא הביא את האתר למקום הראשון – עכשיו הוא יצטרך להוריד אותו כי בסופו של יום, הגולשים לא אוהבים את האתר. ולכן, הראנקבריין הפך להיות האלגוריתם החשוב ביותר בהיסטוריה של גוגל, ומה גם שהם טענו במפורש שמדובר בפקטור ה3 החשוב ביותר ל-SEO!

אז מה אנחנו רוצים לשים לעצמנו בצד בשביל לזכור מה החשוב ביותר עבור האלגוריתם הזה?

  • CTR (יחס הקלקה בהתאם לחשיפה) בתוצאות החיפוש
  • זמן שהייה של גולש באתר (לא כמו של האנליטיקס שסופר לפי HIT וכו', אלא ממש זמן שהייה שתכף ארחיב)
  • אחוז נטישה של הגולשים (שוב, לאו דווקא כמו של האנליטיקס, אלא פשוט קפיצה חזרה לעמוד התוצאות)

שימו לב, כל הנתונים שכתבתי כאן למעלה, הם בעצם בהתאם לכל מה שקשור לחווית משתמש, אם חווית המשתמש לא נכונה, אז הוא יחזור חזרה / הוא לא יישאר מספיק זמן לקרוא את התוכן באתר / הוא בעצם לא יקליק אולי אפילו בכלל על הכותרת של העמוד מרוב שהוא מבין שהיא לא רלוונטית עבורו.

איך ראנקבריין השפיע על מחקרי מילות המפתח? אין יותר "זנב ארוך"!

תחשבו על זה, אם פעם הייתם עושים עמוד של "מרחיק יונים" או "הרחקת יונים" בנפרד, אז היום אין צורך, גוגל מבין את כוונה המשורר, במקרה שלנו – הגולש האקראי, שכותב "מרחיק יונים" ובעצם רוצה חברת הרחקת יונים, אז אין שום סיבה לתת לגוגל לבחור בין שני העמודים השונים שיצרנו, גוגל כבר מבין את הכוונה ויציג לו אתרים של חברות שכאלו.

דוגמא פשוטה מהחיים המקצועיים שלי, כאשר מישהו מקליד בגוגל "מקדם אתרים" או "קידום אתרים" או "קידום אתרים לעסקים", הוא עדיין מציג את האתר שלי (ואת רוב אלו שתמיד נמצאים שם לאחרונה), למה? כי הוא יודע שמדובר באותן בקשות / חברות שהגולש היה מצפה להם. אז למה בעצם לנסות מלכתחילה לעשות מחקר מילות מפתח? על מנת למצוא את הביטויים דווקא הגנריים הגדולים עם נפחי החיפושים הגדולים ולהתחיל לקדם אותם תחת ביטויים שונים, מה יהיה חשוב לנו אם כך?

  • לדאוג להכניס ביטויי LSI בעמוד שלנו על מנת להראות לגוגל שאכן מדובר בעמוד שמדבר על כל הנושאים הרוחביים
  • לדאוג לבצע קישורים פנימיים וחיצוניים באנקורים שונים על מנת אכן לכוון את גוגל גם בנושאים דומים / סמנטיים
  • לדאוג להכניס את ביטויי המפתח החזקים בתגיות המטא (למרות ששוב, אולי אין צורך כלל משום שגוגל יודע לזהות בעצמו, אבל אני עדיין תמיד מזכיר לעצמי שמדובר בגוגל ישראל ויכול מאוד להיות שהוא קצת טועה או "מתפלק לו")

איך עושים אופטימזיציה לראנקבריין?

נתחיל מאופטימזיציה לCTR

בואו נעשה קצת חושבים, אם אנחנו מדברים על הרבה מאוד חשיבות לCTR, בואו נתחיל קודם כל בתגיות המטא החשובות ביותר, הTITLE (כותרת הדפדפן שמופיעה בשורה הכחולה והלחיצה בתוצאות)

  • כתבו כותרת עם רגש
    במקום "איך עושים קידום אתרים – המדריך" כתבו "בואו להגדיל את הכנסות העסק בעזרת גוגל"
  • כתבו כותרת עם מספרים
    במקום "המדריך המלא לקידום אתרים" כתבו "35 דברים שיעזרו לכם להגיע לעמוד הראשון בגוגל"
  • כתבו כותרת עם הנעה לפעולה
    במקום "קידום אתרים עם שמול" כתבו "בואו לעבוד עם שיטות שעובדות לשמול להגיע לעמוד הראשון בגוגל"

הכל תלוי בגישה שלכם והגישה של קהל היעד שלכם, לקהל יעד שאני יודע מראש שהוא הססני יותר בגלל כסף או משהו שכזה, אשתדל לכתוב משהו מרגיע יותר על מנת להביא את הגולש קודם לקרוא, כלומר, משהו כמו "לפני שמחליטים – קוראים על משיכת כספי פנסיה מאלו שמשכו" על מנת לגרום גם להנעה לפעולה וגם לגרום להזדהות רגשית ברורה ופשוטה.

נמשיך מאופטימזיציה לDwell Time

כמו שאמרנו, זמני שהייה באתר ללא ספק אחד הגורמים החשובים אם לא הכי חשובים בכל הקשור לאלגוריתם החכם מדי הזה, למה? משום שלפעמים לא כזה קשה להביא את הגולש לאתר באמצעות כותרת סקסית כזו או אחרת, אבל לדאוג להשאירו באתר, זה כבר מכשול מסוג אחר. אז מה אפשר לעשות?

  • השתמשו במילים שמושכות המשך לקריאה
    מילים כמו: "לדוגמא" / "תכל'ס" / "עובד בוודאות" / סופרלטיבים כמו "מדהים" / "לא נורמלי"
  • השתמשו בסרטונים / תמונות
  • השתמשו בהוכחות / עובדות עם גרפים / PDF'ים ואפילו אקסלים מוכנים לעזרה לגולשים
  • השתמשו בכותרות משנה קצרות ומסבירות פנים (סוג של אמ;לק)
  • השתמשו בהבטחות להלכה למעשה, אנשים אוהבים לראות קייס סטאדיז (דוגמא לקייס סטאדי שעבד מעולה עבורי)

נסיים באופטימיזציה ל Bounce Rate

כמובן, אם כבר הצלחנו להשאיר את הגולש, אולי אפילו שיקרא את כל התוכן, מה עכשיו? מה אנחנו יכולים לעשות עבורו שלא יברח? פשוט מאוד, דאגו להוסיף לו תכנים מעניינים, דאגו להוסיף לו טופס יצירת קשר ברור על מנת שיידע בדיוק מה אפשר לעשות מולכם ואיך אתם בכלל יכולים לעזור לו. עצה שלי? טופס יצירת קשר באמצע התוכן וכמובן, תכנים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים. לא לשכוח שמדובר באדם שפינה כמה דקות בשביל לקרוא את התוכן שלכם, אז אם כבר, בואו ניתן לו עוד כמה מאמרים מעולים, הוא כבר בשוונג.

אז איפה אנחנו צריכים להתחיל? כנסו ל Search Console שלכם וחפשו אילו ביטויים אתם מופיעים כבר בעמוד הראשון, אולי אפילו ב5 הראשונים, נסו לבדוק איזה ביטוי מביא לכם את הכי פחות CTR למרות שיש לו לא מעט חשיפות (אין אתר כמעט שלא מצאתי שכזה) ועכשיו, הכי פשוט – תנסו לשנות לו את הטייטל ואפילו גם את התיאור, נסו לראות האם זה משפיע, כמובן שייקח לכם זמן לראות את כח ההשפעה, אבל לפעמים זה יכול לקחת גם רק שבוע בלבד.

שיהיה בהצלחה, מקווה שאתם הבנתם את הכוונה של גוגל ואת כוונתם לאלגוריתם הזה שנקרא ראנקבריין שללא ספק מלחיץ קצת שחושבים על זה שיש להם אלגוריתם בשם של מוח. אבל היי, אנחנו עברנו את פרעה (עדכוני פינגווין / פנדה וכו') נעבור גם את המוח של גוגל.

נ.ב

לא ממליץ לכם לנסות "לעבוד" על גוגל, טובים וגדולים מכם ניסו בניסויים של חודשים עם בוטים שמתורגלים לחקות התנהגות גולשים וכשלו. אז בואו, פשוט תשקיעו קצת מאמצים, לא יקרה כלום. זאת אומרת, בהצלחה!!