גורמים המעלים את מפלס החרדה אצל אנשי דיגיטל

כתבה זו נכתבה באדיבות היקרה של אייל רחמים, תותח דיגיטל שהכיר לא מעט לקוחות (ולחצים!) בעבודה, ובא לחלוק איתנו קצת, בעיקר מהפתרונות, יותר מהלחצים. 

תחום הדיגיטל, על כל צורותיו השונות, הוא תחום מגוון שמבטיח קריירה מרתקת וענפה, ועם זאת יש בו גם צדדים מלחיצים. בין אם אתם מתמחים בשיווק ברשתות חברתיות, קידום אתרים טכני או כל תחום אחר, בוודאי יש דברים שמעלים את מפלס החרדה גם אצלכם.

להלן שבעת הגורמים הנפוצים ביותר שמלחיצים אנשי דיגיטל:

  1. מדידת נתונים

מה הלחץ?

למעשה, מדידת הנתונים עצמה היא לא החלק המלחיץ. הבעיה במדידת הנתונים נחלקת לשני חלקים:

ראשית, תוצאות המדידות. נניח שעבדתם על קמפיין בחצי השנה האחרונה והשקעתם בו את כל מה שהיה לכם. התמסרתם אליו, ראיתם את המשרד יותר משראיתם את הבית ואת המשפחה, עשיתם כל מה שיכולתם ועוד קצת. ואז אתם מודדים את הביצועים, נרגשים ומצפים ליהנות מפירות העבודה הקשה שלכם – אבל לא. על אף המאמצים וההשקעה בחצי השנה האחרונה, מטרות הקמפיין לא הושגו.

"לא נורא", אתם אומרים לעצמכם, "זה לא היה בזבוז מוחלט של זמן ומשאבים: לפחות למדנו משהו על התנהגות המשתמש, על פילוח השוק, על כתיבת המודעות, על ביטויי המפתח… כל מה שצריך עכשיו הוא לבקש מהלקוח עוד תקציב ולנסות שוב."

זה החלק המלחיץ.

שנית, לפעמים קורה שמדידת התוצאות מניבה אפס תוצאות. זה קורה, והרבה. הסיבה? אנשי דיגיטל רבים פשוט לא יודעים אילו תוצאות למדוד. הם משקיעים, מתאמצים, משיקים קמפיין שיכול להיות מעולה – אבל כושלים בחלק הטכני למדי של קביעת הפרמטרים הנכונה למדידה.

מה עושים?

כבר בשלבים הראשונים של פיתוח האסטרטגיה, עליכם לשאול את עצמכם מהו החלק החשוב ביותר בקמפיין. האם הוא צריך להניב מכירות? האם המטרה היא להגדיל את מספר הצפיות בסרטונים? האם להכפיל את מידת מעורבות הגולשים? כך או כך, הגדירו את המטרה העיקרית שלכם, וכן מטרות משנה בעת הצורך. אתם רוצים שיהיו כמה סוגי נתונים שתוכלו למדוד, כדי שתוכלו להגדיר הצלחה, הצלחה חלקית או כשלון, ולכן לעיתים מוטב שיהיו מספר מטרות משנה מאשר מטרה עיקרית אחת.

  1. תקציב אפסי

מה הלחץ?

אין דבר שמעלה את מפלס החרדה אצל אנשי דיגיטל יותר מהצורך לעבוד בתקציב זעום עד לא-קיים, שלעיתים קרובות מדי מגיע יד ביד עם ציפיות גבוהות-מדי. למשל, כשהלקוח מצפה לייצר עשרת אלפים לידים חדשים באמצעות יצירת סרטון ביתי והעלאתו ליוטיוב ללא תקציב פרסום שיקדם אותו.

מה עושים?

לא כולם התברכו בתקציבי ענק או תקציבים שמאפשרים מקום לניסוי וטעייה. עם זאת, אנשי דיגיטל צריכים לדעת כיצד לעבוד עם כל סוגי הלקוחות – גם אלה שאינם נדיבים במיוחד בתקציב שהם מאשרים.

הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא לבצע תיאום ציפיות כבר בהתחלה, עם הישיבה הראשונה שעוסקת בתקציב. כך ניתן יהיה ליידע את הבוס או את הלקוח למה הם יכולים לצפות, פחות או יותר, על ידי השקעה של הסכום הקיים.

  1. עדכוני גוגל

מה הלחץ?

אנשי דיגיטל מנסים כל הזמן לעקוב אחר העדכונים באלגוריתם של גוגל, לעיתים אפילו להתכונן מראש לעדכונים שטרם התרחשו, ועדיין – כל עדכון חדש מבית גוגל הוא פוטנציאל לכאב ראש רציני. אחרי הכל, תוך שבריר שניה מרגע העדכון, אינספור אתרי לקוחות עלולים להיות מושפעים – ואיכשהו, כמעט תמיד לרעה (גם אם באופן זמני בלבד).

מה עושים?

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הלחץ היא להיות עם אצבע על הדופק ולהתעדכן בכל מה שקורה בתעשייה. זה, אגב, מה שגוגל עושה – העדכונים של האלגוריתם מבוססים בין היתר על התנהגויות משתמשים, ספאם ותופעות אחרות שגם אתם יכולים להיות מודעים אליהן. כך תוכלו לחזות טוב יותר אילו שינויים עומדים להתרחש ומה יהיה טיבו של העדכון הבא.

כך קרה, למשל, כאשר כולנו התחלנו להשתמש יותר ויותר במכשירים ניידים, תחילה במחשבים ניידים והמשך במחשבי כף יד, סמארטפונים וטאבלטים. במהרה התברר שחוויית השימוש במובייל צריכה להיות שונה מאשר חוויית הגלישה במחשב שולחני רגיל; אלה שהבינו מוקדם לאן נושבת הרוח התחילו להתאים את האתרים שלהם למובייל – ואז הוכרז העדכון לפיו אתרים מותאמים למובייל יקבלו עדיפות בתוצאות החיפוש של גוגל.

דרך נוספת להתמודד עם הלחץ של עדכוני גוגל היא לעקוב אחר בלוגים של קידום אתרים בגוגל. בלוגים אלה נכתבים על ידי מומחים, חלקם בעלי קשרים בגוגל והיסטוריה עשירה בחיזוי טרנדים, בהסתגלות לשינויים שנגרמים בגלל עדכונים ובשיתוף עם עמיתיהם מקדמי האתרים ברחבי העולם. כך שזה רק הגיוני לעקוב אחר אדם מומחה בעל ניסיון כדי למזער ככל האפשר את הזעזוע בכל פעם שמשתחרר עדכון חדש מצד גוגל.

  1. יותר מדי כובעים

מה הלחץ?

אנשי דיגיטל בדרך כלל חובשים יותר מדי כובעים, במובן זה שיש להם יותר מדי תפקידים בתוך הארגון שבו הם עובדים.

זה נכון בין אם הם עוסקים בתחום הדיגיטל בתוך חברה גדולה שעוסקת בתחום אחר (שם הם עשויים לחבוש כובעים של מומחי קידום אתרים, מעצבים, שיווק ברשתות חברתיות, אנשי PPC או משווקי תוכן), או אם הם עובדים בצוות במשרד שעוסק בדיגיטל (ואז הם אמנם עוסקים רוב הזמן בתחום שהם מתמחים בו, אבל גם לא מעט עוזרים לאנשי צוות אחרים בתפקידיהם השונים) ואפילו אם הם עצמאיים לחלוטין (ואז הם עושים הכל, פשוט הכל, בעסק של עצמם).

מה עושים?

עשו מאמץ לעשות את מה שאתם באמת מתמחים בו וטובים בו. ערכו תעדוף של היעדים בנישה שלכם, ורק אם הזמן מאפשר לכם – עזרו לאחרים במחלקות האחרות.

  1. היעדר תהליך נכון של פיתוח אסטרטגיה

מה הלחץ?

כולנו מכירים את הלחץ מצד הלקוחות לראות תוצאות כמה שיותר מהר. לא משנה עד כמה תסבירו ותבהירו שכדי לראות תוצאות צריך להתאזר בסבלנות ולהמתין זמן מה, עדיין אנו מצופים – ולפיכך גם מצפים – לראות את התוצאות בהקדם האפשרי.

זו אחת הסיבות בעטיין תקציבים רבים מנוצלים כדי לצלול פנימה לעבודה, מתוך מטרה להציג במהירות תוצאות בפני הלקוח, מבלי שהאסטרטגיה מתפתחת באופן נכון שיוכל להוביל אל התוצאות הרצויות.

מה עושים?

הגדירו את המטרות שלכם מחד ואת הצרכים מאידך, ואז הגדירו אסטרטגיה שתוכל להביא אתכם אל היעד. אל תעבדו בצורה לא נכונה.

פרוייקט או קמפיין חדש אמורים להתפתח כך:

  • הגדרת קהל היעד: למי מיועד הקמפיין?
  • הגדרת המטרה: מה אתם רוצים להשיג בעזרת הקמפיין? מה היעדים הראשיים והמשניים?
  • הגדרת התקציב: כמה אתם יכולים להרשות לעצמכם להוציא על הקמפיין? כמה אתם חושבים שיעלה לכם להשיג את המטרות שלכם?
  • הגדרת האסטרטגיה: מהי השיטה הטובה ביותר להגיע אל היעד? אילו שיטות שיווק תצטרכו ליישם כדי להשיג את המטרה? אילו סוגי תוכן תצטרכו ליצור?
  • יישום האסטרטגיה: שקללו את כל ההגדרות הקודמות, בחרו שיטה ונסו אותה.
  • הגדרת התוצאות: האם יש תוצאות? האם אספתם את כל הנתונים? עד כמה התקרבתם למטרה שהצבתם לעצמכם קודם לכן (או התרחקתם ממנה)?
  • חזרו שוב ושוב.
  1. שיעור המרה נמוך

מה הלחץ?

הצלחתם להוריד את המחיר לקליק לרמה סבירה, אתם נהנים מתעבורת גולשים נהדרת והכל נראה נפלא, אבל אף אחד לא קונה. הכניסות האורגניות לאתר בשמיים, אבל ההמרה ברצפה. למה?!

מה עושים?

בדרך כלל, כאשר שיעור ההקלקה גבוה אולם ההמרות אפסיות, סביר להניח שקיימת בעיה כלשהי בעמוד הנחיתה או באתר. אם זה המקרה, בדקו את הדברים הבאים שעשויים להצביע על הסיבה בגללה גולשים עוזבים את האתר מבלי לבצע המרה:

  • מהירות העמוד: כמה מהר הוא נטען? אם לוקח לו זמן רב מדי – 2 שניות זה כמעט נצח במונחי דיגיטל – אנשים לא יחכו אלא יעזבו מבלי לבצע פעולה נוספת.
  • עיצוב העמוד: האם האתר שלכם נעים לצפייה או מבולגן ברמה כזאת שאי אפשר לעכל, עם חלונות קופצים שאי אפשר לסגור, עם צבעים זוהרים ומרצדים ושסרטוני וידאו מתנגנים בו באופן אוטומטי רק כדי להיתקע אחרי שתי שניות? אם אתם לא בטוחים מה התשובה לשאלת העיצוב, שלחו קישור לאתר לעשרה אנשים שונים ובקשו את חוות דעתם.
  • תוכן העמוד: האם מה שהגולשים הקליקו עליו הוא אכן מה שהם מקבלים באתר או בעמוד שאליו הגיעו? אם אתם מבטיחים קופון הנחה בגובה 50 אחוזים במודעה, וכאשר הגולש מקליק עליה הוא מגיע רק לעמוד המוצר ללא שום אזכור להנחה המובטחת, יש סיכוי גבוה שהוא יסתובב וייצא. לכן ודאו שהתוכן בעמוד שלכם תואם למסר שהעברתם כדי לשכנע את הגולש לבקר בו.
  1. שגיאות בתוכן

מה הלחץ?

המתחרים העלו תוכן חדש לאתר ואתם רוצים להדביק את הקצב, או שברצונכם להעלות פוסט אודות עדכון לוהט שקרה בענף ממש לפני כמה שעות, ואולי פשוט לא שמתם לב – אבל העליתם תוכן עם שגיאת כתיב בכותרת, שגיאת דקדוק בשורת הנושא של המייל או פשוט טעות הקלדה במודעה. מכירים? קורה לכולם, ומעצבן את כולם.

מה עושים?

האטו את הקצב. ייקח הרבה פחות זמן ומאמץ לקרוא שוב ושוב את הטקסט שכתבתם לפני שהוא עולה לאוויר או לבקש מקולגה לעבור עליו פעם נוספת, מאשר לנסח מכתב התנצלות, לשלוח מייל תיקון או פשוט להתחיל את הקמפיין מההתחלה.

אף אחד לא מושלם. כולנו עושים טעויות, אבל פחות טעויות יקרו אם תקדישו דקה אחת נוספת לבדיקה חוזרת של התוכן לפני פרסומו.

לסיכום: 3 טיפים עם המון אהבה 😊

בעיני הסיכון המרכזי שבעבודה תחת לחץ בסביבה מתוחה הוא אובדן היצירתיות, מה שעשוי לפגוע בתוצאות של הלקוחות, יצרתי לעצמי 3 מנהגים שעוזרים לי לשחרר את הראש מדי פעם ולשמור על היצירתיות.

משחקים במשרד – אני נוהג מדי פעם לזרוק קצת לסל, לרציניים ביננו כמו שמול אפשר להתפנק בסוני פלייסטשיין ופינות משחק במשרד.

עיצוב המשרד – כמעסיק יצרתי במשרד פינת אווירה לשחרר את העובדים.

עבודה מהבית – תתפלאו אבל השילוב בין עבודה מהמשרד לבין עבודה מהבית עשוי לתת אחלה פוש, בבית יש אווירה רגועה קחו איזה חצי יום בבית פעם בשבוע או תנו לעובדים גמישות בעניין זה ותראו כמה זה משחרר את הלחץ.