תוכן עניינים

וורדפרס נחשבת לאחת מהמערכות הפופולאריות ביותר כיום לבניית אתרי אינטרנט. בעבר נהגו לדבר עליה בעיקר כ-"מערכת לניהול תוכן", אבל היום היא מתאימה לא רק לאתרי תוכן סטנדרטים (או בלוגים), אלא גם לאתרי תדמית, אתרי מסחר אלקטרוני, מאגרי מידע (חשבו על ויקיפדיה, רק פחות מורכבת לניהול) ואתרי חדשות גדולים.

למה מקדמי אתרים כל כך אוהבים את WordPress?

וורדפרס היא מערכת בקוד פתוח, ומשמעות הדבר היא שלמרות שיש עבורה שחרורים רשמיים, כל מי שמשתמש בה יכול להתאים אותה לצרכיו. לדוגמה:

  • לשנות את קוד הבסיס שלה (מומלץ לצרכים ספציפיים מאוד)
  • להתקין תוספים שמרחיבים את היכולות של וורדפרס
  • לשנות את העיצוב באמצעות בניית תבניות חדשות או התקנת מגוון תבניות הקיימות בשוק
  • התאמת תבניות או תוספים גם לשפות אחרות

בנוסף, ניתן ליצור מבני מידע חדשים. למשל, ליצור עמודים שמציגים תיק עבודות בפורמט קבוע. כך אין צורך להעתיק עמודים על גבי עמודים וניתן למנוע בקלות טעויות העתקה (למשל, ריווח שונה בין פסקאות).

מבחינת מקדמי אתרים יש ל-Wordpress מספר יתרונות משמעותיים בכל מה שקשור עבור קידום אתרים, בעיקר ברמת האתר (On Page):

  1. מהירות הקמה: בניית אתר וורדפרס בסיסי בערך בחמש דקות על חבילת אחסון חדשה או חבילה קיימת ולהתחיל למלא אותו בתוכן, מצוין למי שרוצה להשתמש באתרי תמיכה (אתרי לווין).
  2. אינסוף תוספי SEO ותוספי עזר אחרים: מגוון התוספים הגדול לצרכי SEO מכסה כמעט את כל האפשרויות, החל מקידום בסיסי ועד לקידום אתרים טכני מתקדם בלי צורך לגעת בקוד (או לגעת בו באופן מינימלי)
  3. מהירות טעינה: אתרי וורדפרס הם רזי משקל ונוטים לעלות מהר יחסית, מה שבחודשים הקרובים יהפוך להיות אפילו יותר קריטי עבור אתרים שרוצים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש (עדכון Core Web Vitals).
  4. ידידותיות למובייל: תבניות הבסיס של וורדפרס מותאמות כולן למובייל וכך גם הרוב המכריע של תבניות צד ג'. זאת בניגוד לפעם, אז היה צורך להשתמש בתוספים מיוחדים או לערוך תבניות קיימות כדי להתאים אותן ב-100% למובייל.

כעת נעבור על כל אחד מן האלמנטים האלו ונסביר כיצד מבצעים פעולות אופטימיזציה בסיסיות ומתקדמות באמצעות וורדפרס.

Yoast – התוסף שכל אחד צריך להכיר

לוורדפרס יש שני תוספי SEO ידועים : יוסט ו-All in One SEO. יוסט נחשב ליותר פופולארי ונוח. גרסת הבסיס שלו כוללת את רוב מה שכל מקדם צריך וגרסת הפרימיום כוללת עוד מספר תכונות שהן אומנם חשובות, אבל אפשר לקבל אותן גם באמצעות תוספים אחרים.

בין יתר היכולות הבסיסיות של יוסט:

  • עריכת תגי מטא לכל דף באופן ספציפי והתקינות שלהם
  • בדיקה של צפיפות מילות מפתח בדף ורמת הקריאות (Readability) באנגלית (יוסט נותן לכם דירוג של אופטימיזציה ברמת הדף בהתבסס על סעיפים 1 ו-2)
  • תמיכה בתג קנוניקל למניעת שכפול תוכן
  • יצירת פירורי לחם (הצגת הנתיב אליו הגולש נוחת בתוצאות בגוגל)
  • הגדרות ברירת מחדל של תגי מטא עבור טקסונומיות שונות. לדוגמה, קטגוריות, פוסטים, עמודי ארכיון, עמודי תגיות וכו'.
  • חיבור ל-Search Console

אם אי פעם יצא לכם להזין תכנים לתוך אתר וורדפס, סביר להניח שכבר ראיתם את ההגדרות ששמורות לתגי המטא ביוסט. הן נראות כך (מקור: Medium):

ההמלצה היא להכניס את מילות המפתח בכל שלושת החלקים: כותרת הדף, הכתובת שלו (Slug) ותג התיאור. כמו גם בשם הפוסט או הדף (שהופכים לכותרת הפנימית הראשית, H1).

בניית קישורים פנימיים

בניית קישורים פנימיים היא אחת הדרכים הטובות ביותר לחזק "עמודי עומק" באתר ולדאוג לכך שהעמודים הכי רלוונטיים מהאתר יופיעו עבור השאילתות המתאימות. לדוגמה, פוסטים או מאמרים שאין אליהם קישור מהעמוד הראשי.

בוורדפרס קל מאוד ליצור קישורים פנימיים בלי להקליד כלל את ה-URL של עמוד היעד. ברגע שתלחצו על הוספת קישור בעורך הרגיל או אלמנטור (אחד התוספים הפופולאריים שמשדרג את עורך התוכן), תוכלו להתחיל לחפש את העמוד בתוך האתר אליו אתם רוצים לקשר ופשוט לבחור אותו.

כך זה נראה (העיצוב עשוי מעט להשתנות אצלכם):

בניית קישורים חיצונים ושימוש בעברית ב-URL

בניית קישורים חיצונים היא עוד חלק סופר חשוב בקידום אתרים. בכל מה שנוגע לוורדפרס, חשוב לזכור שגם אם אתם משנים כתובת של דף דרך Yoast, וורדפרס זוכר את כתובת הדף הקודמת ולכן אתם לא צריכים לגעת בכל הקישורים החיצונים שיצרתם.

בכל מקרה, חשוב שתבדקו שתוודאו שההפניות האוטומטיות האלו באמת עובדות. אם זה לא המצב, אתם יכולים להתקין אחד מבין עשרות תוספים שעושים את העבודה, אבל תצטרכו להקליד את הכתובת החדשה והישנה ידנית.

חשוב לדעת: בעיקרון אתם יכולים לתת לכל פוסט או דף כתובת שכוללת את שם הפוסט בעברית (ולפעמיים זו גם הגדרת ברירת המחדל של יוסט), אבל קישורים לדפים עם כתובות בעברית יכולים להיות בעייתיים ולכן ההמלצה היא לשמור על אורך של 2-3 מילים או פשוט להשתמש באנגלית.

שיפור המהירות של אתרי וורדפרס

לגוגל היו מספר עדכוני מהירות במהלך השנים, אבל החל מאמצע השנה הזו היא תשים דגש מיוחד על מהירות. רוב האתרים לא ייפגעו, אלא אם כן הם יהיו איטיים מאוד לעומת אתרים אחרים עם אותה רמת רלוונטיות (או זה לפחות מה שגוגל אומרת).

וורדפרס היא מערכת מהירה למדי כפי שכבר ציינו, אבל יש כמה דברים שבכל זאת כדאי לדעת:

  1. חייבים לבחור שרת אחסון נורמלי עם זמינות (uptime) גבוהה. בארץ יש חברות אחסון כמו upress שהופכות את כל תהליך ההתקנה והאופטימיזציה של אתרי וורדפרס מבחינת מהירות וגם אבטחה להרבה יותר פשוטים.

בחו"ל על אחת כמה וכמה אסור להתפתות לשירותי אחסון סופר זולים ולא יציבים. יש המון ביקורות מקצועיות על שרתי אחסון וטבלאות השוואה.

2. יש להיזהר עם תוספים: יותר מדי תוספים פעילים יאטו את האתר. בטלו תוספים שאתם לא צריכים ומחקו אותם (כדי לחסוך במקום ולנקות את מסך התוספים). נסו למצוא תוספים שמבצעים כמה פעולות שונות ושימו לב לאזהרות על התנגשות בין תוספים.

מן שני, אל תשתגעו: כאשר אתם עושים שימוש בשירותים לבדיקת מהירות האתר כמו למשל Google Pagespeed, אל תתרגשו מכל אזהרה. לדוגמה, כל תוסף שעושה שימוש ב-Google Analytics בסופו של דבר ישלוף מידע מגוגל (בעיקרון גישה לשרת חיצוני היא לא מומלצת, אבל כאן היא הכרחית).

תוספי Cache ו-CDN

לבסוף, אי אפשר לדבר על אופטימיזציה למהירות של אתרי וורדפרס בלי לדבר על  תוספי Cache ו-CDN

  1. תוספי CDN: CDN (ראשי תיבות של "מערכת להפצת תוכן" באנגלית) היא מערכת שמאפשרת לפזר את תכני האתר דרך כמה שרתים שונים וכל גולש מקבל את הגרסה מהשרת שהכי קרוב אליו. CDN פחות משמעותי עבור אתרים שפונים רק לישראלים ומאוחסנים בארץ, אבל הם הוא יכול להיות קריטי לאתרים בינלאומיים שאין להם גרסאות מקומיות על שרתים בכל מדינה.

2. תוספי Cache: תוספי קאש (זיכרון מטמון) הם תוספים שמאפשרים לאתר לאחסן קבצים אצל המשתמש בצורה יעילה יותר מאשר עם הגדרות ברירת המחדל של הדפדפן. אבל חשוב יותר, הם מאפשרים לשמור על השרת עצמו גרסאות של עמודים שכבר עברו עיבוד דרך הקודקס של וורדפרס.

יש המון תוספי קאש. התוספים הכי נחשבים הם WP Rocket (שעולה בערך כ-50$ לשנה) ו Comet Cache, שיש לו גרסת פרו. שני התוספים האלו תומכים ב-CDN ולכן יכולים לחסוך לכם התקנה של תוסף נוסף.

לבסוף, קיים גם תוסף שנקרא W3 Total Cache עם כמה אפשרויות מתקדמות כמו למשל תמיכה מובנית ב-AMP (ראו בהמשך) והטמעה של קבצי JS חיצונים (חוסך פניות לשרת חיצוני). התוסף הזה מעט יותר מתקדם מהאחרים, אבל פחות ידידותי למשתמש שאין לו היכרויות קודמת עם תוספים כאלו.

תבניות מובייל

היום רוב התבניות מותאמות למובייל כך שהחלק הקל נמצא מאחורינו. החלק היותר מאתגר הוא לדאוג לכך שהניווט בגרסה הנייחת של האתר באמת יהיה נוח ולא רק יענה על הדרישות הטכניות המינימליות, זאת מכיוון שגוגל בודק גם את נוחות השימוש בניידים. לדוגמה, אם יש טופס ובו השדות קרובים מדי אחד לשני, הוא יתריע על כך ב-Search Console.

הדרך הכי טובה לוודא זאת היא לבחור בתבנית שבה אתם יכולים לראות תצוגה מקדימה או לשנות באופן ספציפי את התצוגה לנייד ולא לתת לתבנית לעשות מה שהיא רוצה. אפשר למשל לעשות את זה באמצעות בניית תבנית עם אלמנטור פרו, שהוא אולי אחד התוספים החזקים ביותר בתחום וגם תומך ב-100% בעברית

מעבר לתבניות למובייל, יש עוד התאמה קטנה שרצוי לעשות והיא שימוש בעמודי AMP. כזכור, אלו הם עמודים שבנויים בגרסה רזה של HTML ומזוהים על ידי גוגל ככאלו. רצוי להשתמש בתוסף הרשמי של AMP (שאגב פותח בשיתוף פעולה עם גוגל) כדי לתמוך בכל ההרחבות הקיימות, אבל זה ממש לא חובה.

אבטחה

אבטחה בסיסית ובעיקר חיבור האתר שלכם לתעודת הצפנה בתקן SSL מומלצת כיום על ידי גוגל ומדובר בתהליך מאוד פשוט.

תעודת אבטחה ניתן כיום להשיג בחינם באמצעות אתר הנקרא "Let’s Encrypt" או להפעיל אופציה שמתקשרת אליו אוטומטית בפאנל הניהול של השרת שלכם כגון DirectAdmin,Cpanel וכו'. התהליך הזה הוא חובה ולא קשור לוורדפרס.

בכל מקרה, אנחנו מייעצים לכם לקרוא מדריך שקשור ספציפית למערכת הניהול שלכם או לפנות לחברת האחסון במידה ואתם לא בטוחים כיצד לעשות זאת. התקנה לא נכונה יכולה לגרום לאתר לא לעלות בגלל הפניות או הגדרות לא נכונות.

דבר אחד שאתם כן צריכים לעשות זה לשנות את הכתובת של האתר בהגדרות הכלליות של וורדפרס מ-http  ל-https לאחר שאתם מתקינים את התעודה ורואים שהשרת מאשר אותה.

עדכון קבוע של WordPress ותוספים

חשוב מאוד להגדיר עדכונים אוטומטים הן של התוספים והן של וורדפרס עצמה. חלק מהעדכונים אינם יכולים להיות אוטומטיים (לדוגמה, מעבר מגרסה 4 לגרסה 5 של וורדפרס) ואתם חייבים לאשר אותה ידנית. לכן חשוב שכתובת הדואר תחת שם המשתמש הראשי תהיה מעודכנת.

כדי לבדוק את מצב האתר שלכם ואת העדכונים האוטומטים של וורדפרס עצמה, יש ללחוץ על כלים -> בריאות אתר:

אחת הבעיות הנפוצות היא גרסה לא מעודכנת של PHP. לעיתים אפשר לשנות אותה דרך לוח הבקרה של השרת (אתם אמורים לקבל את הפרטים שלו במייל של פתיחת החבילה) ולעיתים יש לפנות לחברת האחסון.

כדי להגדיר עדכון אוטומטי של תוספים יש להיכנס למסך התוספים ולהפעיל אותו עבור כל תוסף בנפרד:

הגנה נוספת ולמה היא חשובה

הצפנת SSL עליה פירטנו למעלה היא הצפנה בסיסית שמיועדת להעברת נתונים בין הדפדפן של המשתמש לבין השרת, אך כדי להגן על השרת מפני פריצות ומעקב של גורמים עוינים, יש להתקין תוספים נוספים שיודעים כיצד לעשות זאת. התוסף בה"א הידיעה הוא WordFence. הוא מעניק מעטפת מושלמת, כולל "חומת אש" לאתר עצמו  וגם סינון של אזורים או מדינות שלמות (בלי לפגוע באף אחד, לא בטוח שהיינו רוצים לפתוח את האתר שלנו לגולשים מאירן בימים מסוימים בשנה…).

כדי ליהנות מכל היכולות של התוסף, יש לרכוש את גרסת הפרימיום. היא לא מאוד זולה (99$ לשנה), אבל כמו שרמזנו, אתרים ישראלים הם יעד תקיפה חביב על האקרים ודווקא העובדה שוורדפרס היא מערכת בקוד פתוח חושפת אתרים לא מעודכנים.

לסיכום

לא סתם וורדפרס היא אחת המערכות הפופולאריות ביותר אצל מקדמי אתרים וכיום זו גם האופציה המועדפת על חברות לבניית אתרים בשל הכמות העצומה של עבודה שהיא חוסכת. המבנה המודולרי ביחד עם הקוד הפתוח מאפשרים לבצע כמעט כל התאמת SEO ברמת האתר שאתם יכולים לחשוב עליה. זאת בתנאי שאתם יודעים בדיוק באלו תוספים להשתמש ושומרים על המערכת שלכם מעודכנת.