הקמת חנות וירטואלית – מהו השוני בין אתרים לעסקים וותיקים לעומת חדשים?

קשה למצוא היום עסקים שאין להם נוכחות ברשת, מה שהופך את התחרות למאתגרת יותר עבור בעלי אתרים לקניות מקוונות, שמדי יום קמים להם עוד ועוד מתחרים. אם בעבר הלא רחוק, הקידמה הרתיעה אנשים שברשותם עסק וותיק והם העדיפו פשוט להישאר עם החנות הפיזית בלבד ולנהל רק אותה, כיום זה כבר לא כך.

עסקים משפחתיים של דורות אחורה, בוחרים כיום אף הם ללכת קדימה ולשפר את הדומיננטיות שלהם מול עסקים דומים, באמצעות בניית אתר אינטרנט המאפשר את רכישת המוצרים אונליין. במקביל לכך, עסקים חדשים נפתחים כל הזמן, כאשר הנחת העבודה העכשווית היא מלכתחילה לבנות חנות מקוונת, לפעמים אפילו כאופציה היחידה למתן שירות וללא פתיחת חנות פיזית כלל. מה ההבדל בין מי שמקים חנות אינטרנט לאחר ביסוס העסק הפיזי במשך שנים, למי שפותח חנות חדשה ומשווק אותה ברשת כבר החל מהיום הראשון? נראה שלא מעט, כאשר רק הבנת כללי המשחק יועילו לשני סוגי העסקים לפרוח, להגדיל את מעגל הלקוחות ולהגיע לרווחים נאים.

 

כיצד חנות מקוונת הפכה ל"מאסט" ולאילו ענפים במשק יתאים אתר לשופינג אונליין

 

אם תשאלו כל אדם שתפגשו, כמעט, היכן ניתן למצוא מסגריה טובה, חנות אופנה זולה לילדים או קונדיטוריה איכותית – סביר להניח שהתשובה שתקבלו תהיה "חפשו בגוגל". הפעולה של רכישת מוצרים באמצעות חנות אינטרנטית הפכה אצל רבים לאופציה הראשונה, המועדפת – לביצוע קניות, כאשר עם הזמן נראה שאין כמעט ענף במשק שלא ניתן למצוא עבורו אפשרות לרכישה מקוונת של סחורה.

הדוגמה הכי טובה לכך היא כמובן "אמזון", אתר אינטרנט שבתחילת דרכו הציע מכירה של ספרים בלבד. ישראלים לא מעטים נשבו בקסם הראשוני הזה, של רכישת ספר נדיר מחו"ל והמתנה עד לבואו במשלוח ארצה. היום המצב שונה בתכלית, כידוע, כאשר "אמזון" הפכה למעצמה של ממש והיא מהווה את אחת מהפלטפורמות הגדולות ביותר לממכר של כל סוג סחורה כמעט, מלבד מוצרי מזון טריים.

זוהי דוגמה קיצונית אך מצוינת, הממחישה כיצד צורך של קהל גולשים הפך לשירות חדש, כלומר להרחבת הפעילות הקודמת של העסק. ככל שחלפו השנים מאז אותה תקופה שבה שופינג און-ליין היה מיועד ל"מבינים בלבד", הגולשים עצמם החלו ליהנות מהרכישה המקוונת שהלכה והפכה לתופעה ולהבין עד כמה האפשרות הזו נוחה ויעילה. כאמור ניתן למצוא היום פתרונות מקוונים לכל סחורה או ענף, החל מקניות במכולת שרבים החליפו בהקלקה פשוטה לאתר של רשת סופרמרקט כזו או אחרת המבצעת משלוח עד לפתח הבית, דרך חנויות לממכר בגדים ונעליים ועד לרכישת שירותים וירטואליים שונים שלא ניתן ממילא להציע אותם בחנות פיזית, כמו מכירת קורסים ללמידה אונליין, המאפשרים רכישת יידע נרחב בנושאים שונים, בלי לזוז מהכיסא.

מדוע עדיין ישנם בעלי עסקים עם וותק ומוניטין שחוששים להקים חנות באינטרנט?

 

לעסקים שהחלו את דרכם בעולם ה"ישן" כביכול, שבו האינטרנט לא היה קיים או שהיה בראשיתו, ישנה עדיין נוכחות הרבה פחות דומיננטית ברשת ובסיטואציה שקיימת היום – מדובר בעניין שנמצא בעוכריהם. לא מעט בעלי עסקים כאלה – שהם אנשים מבוגרים בדרך כלל, בעצם חוששים ממעבר מהאוף ליין לאון ליין ולרוב מדובר בחוסר בקיאות בלבד. ייתכן ומה שמרתיע אותם זו המחשבה כי הלקוחות הוותיקים שלהם, אשר שומרים להם אמונים במשך שנים – לא יתחברו לרעיון הדיגיטלי ויירתעו מרכישה מקוונת. הם לא מבינים שלא מדובר ב"שחור או לבן" אלא בתוספת מבורכת של חדשנות לעסק, כזו שיכולה רק להועיל לו.

כיצד ניתן לייצר נוכחות דיגיטלית משמעותית לעסקים וותיקים, ללא חנות וירטואלית?

 

חשוב להבין: עבור עסקים מהסוג הזה, בהחלט עדיף להוסיף את הפעילות האינטרנטית אל העסק הקיים ולא להקים אותה כתחליף לחנות הפיזית. המטרה של בניית חנות אינטרנט לעסק, במקרה זה, תהיה הגדלת החשיפה בעיקר והגעה אל קהל לקוחות חדש, אולי צעיר יותר או כזה שמתגורר במרחק גדול יחסית מהעסק הפיזי ויהיה מוכן להגיע עד אליו בכדי לבצע רכישה. מסיבות אלה, במידה וחנות וירטואלית לא באה בחשבון ובעל העסק לא מעוניין בה, אך בכל זאת רוצה להגדיל את החשיפה שלו ברשת, בניית אתר תדמיתי ללא אפשרות של רכישת סחורה – יכולה לסייע לא מעט ואף לעשות "עבודה" דומה לזו של החנות המקוונת, אילו היו בונים גם אותה.

קידום אתרים עבור אתר לשופינג אונליין – האם האסטרטגיה צריכה להיות שונה בין עסק חדש לעומת עסק עם ניסיון ומעגל לקוחות קיים?

 

קל יותר להתחיל את הדרך העסקית ברשת, כאשר בארגז הכלים של בעליו יש יידע ובקיאות באשר לאופן שבו כדאי לפעול. עסקים "טריים" צריכים – וזה החיסרון שלהם – לקבל דחיפה ראשונית גדולה יותר, על מנת להשיג קהל לקוחות, מה שכבר קיים אצל עסקים וותיקים. אצל עסק שרק נפתח כדאי לתת "פוש" של קידום ממומן, זאת על מנת לצבור קהל ולגרום לו להקליק את שם העסק גם לאחר כמה חודשים, כאשר הקמפיין יירד מהאוויר. במקביל כדאי להשקיע בקידום אורגני איכותי על מנת להביא לתנועה מתמדת בתוך האתר ולביסוס מיקומו בסולם של גוגל.

עסקים וותיקים, לעומת זאת, כבר צברו קהל, אבל – כנראה שלא את סוג הקהל ה"מתאים" או שלא מספיק ממנו. ההתייחסות של אסטרטגיית קידום האתרים צריכה להיות די דומה, זאת על אף השוני בין המוניטין הקיים של העסק הוותיק, לעומת זה שרק נבנה – במקרה של העסק החדש. 

גם עסק בעל ניסיון של שנים נחשב למעשה ל "חדש" בעיני גוגל, כאשר הוא עולה לראשונה לאוויר ולכן – גם במקרה שלו, שילוב של קידום ממומן עם קידום אורגני, יהווה את התמהיל הרצוי. ייעוץ מקצועי ואחזקת אתר שוטפת על ידי חברה איכותית לקידום ובניית אתרים, הם הכרחיים בכל מקרה, בכדי לבצע מעקב מתמיד אחרי ביצועי האתר וביצוע שינויים והתאמות בתוכו, על מנת שבסופו של דבר הקידום האורגני בלבד יוביל לתוצאות הרצויות ויישא פירות.