8 סוגי קישורים שהפסקנו לעשות, וחבל

לקראת סמינר הOffsite ב3.10, החלטתי לדבר על קישורים שהיינו עושים בתחילת שנות ה2000 ועל הפחד של היום לעשות את אותן שיטות, ובתכל'ס? יש כמה שיטות של פעם שעובדות היום, פשוט צריך לעשות אותן בצורה חכמה יותר. אמיתית יותר.

נגן וידאו

אל תשכחו להירשם בשביל לקבל עדכונים משמולTV

empty-wall-s
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

הבעלים של חברת "שמול קידום אתרים" ומקדם אתרים כבר 13 שנה בשוק הישראלי והבינלאומי

אחת הבעיות הגדולות בעולם ה-SEO היא זה שכל מה שקשור ל Onsite מגובה במסמכים מעמיקים במיוחד של גוגל ולכל שאלה יש תשובה מאוד ברורה. אבל בכל הקשור ל Offsite, הסיפור הוא אחר לגמרי, משום שדווקא שם – גוגל לא מוכנים להגיד כלום, בטח שלא דברים ש"בעד". לכן יש המון רעיונות ושיטות לכל אחד ממקדמי האתרים בעולם לעשות דברים אחרת, מאלו שהיו עושים את שיטות אריק וורד ועד לשיטות של ראנד פישקין (העדכניות יותר).

אז החלטתי לנפץ כמה מהסוגים של הקישורים שאנחנו משיגים שבתכלס, דווקא יכולים לעשות אפקט מעולה לקידום בתוצאות בסופו של יום. 

אשמח לכל הערה / הארה / תגובה / שיימינג…

תמליל:

סוגי קישורים שאסור לעשות בקידום אתרים! (כן, אבל…)

 

אומרים שקישורים זה בין הפרמטרים הכי גבוהים שיש לקידום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל. אבל כל כך הרבה סכנות יש, וכל כך הרבה עדכוני אלגוריתמים שגורמים לנו לפחד לעשות קישורים.

אז איזה סוגי קישורים הפסקנו לעשות וחבל?

 

אז היי שוב, שמי שמוליק דורינבאום. ברוכים הבאים שוב לשמול TV.

 

היום מה שאני רוצה לדבר איתכם זה על הנושא של הקישורים.

כולם מדברים על קישורים. כולם מפחדים אבל מאוד לעשות קישורים בגלל שלגוגל האימתני הזה, יש לו הרבה מאוד עדכוני אלגוריתמים. עדכוני ליבה – משמע, כל פעם שאתם עושים איזו טעות, אתם יכולים לעוף מתוצאות החיפוש. למרות שברגע שתתקנו אותם אולי גם תחזרו לתוצאות.

אז אילו סוגי קישורים פעם היינו עושים – כשאני אומר פעם, זה ב-2008 – ואני חושב שהיום חבל מאוד שהפסקנו לעשות אותם, רק בגלל שאנחנו כל כך מפחדים מעדכוני אלגוריתמים.

עכשיו קודם כל, אני רק רוצה להגיד לכם שב-3.10, ממש אוטוטו, זה עוד איזה כמה… שבועיים פחות או יותר, יש לי סמינר אופסייט. על מה אני אדבר? על הקישורים שכן צריך להשיג ועל הנוסחה הפנימית שלנו פה בחברה, פה בשמול קידום אתרים, על ה-TLE, שאיך אנחנו, בזכות הנוסחה, מצליחים להגיע למקומות הראשונים בגוגל – "ביטוח רכב" מקום ראשון," הלוואות", "מסחר בפורקס", "קידום אתרים" וכל מיני ביטויים שאנחנו מקומות ראשונים בגוגל. תכתבו 'איך לקדם אתר' – תבינו לבד. ועוד הרבה מאוד ביטויים אחרים. אתם מוזמנים לסמינר – 3.10, ה-TLE הולך להפתיע עוד הרבה מאוד מכם.

 

בכל מקרה, אני הולך לדבר על… בואו נדבר קצת על קישורים שאמרנו שלא עושים יותר וחבל מאוד.

 

דבר ראשון זה קישורי פוטר

 

אני מבין. אוקיי, קישורי פוטר זה מאוד מסוכן כי זה בעצם מראה על מניפולציה, כי אני בעצם משיג קישור מכל האתר בצורה נורא ירודה ומתחת ל-Above the fold – כן, אבל… שניה בואו נדבר על זה רגע. אם עשיתי משהו, לא מגיע לי על זה קרדיט? כי כש… ברוב חברות בניות האתרים היום למטה שמות קרדיט – 'אתר זה נבנה ל ידי חברת ככה וככה'. הבעיה הגורפת של הרבה מאוד מהאנשים שמפחדים להשיג קישורים, לא משנה – בעלי עסקים או מקדמי אתרים או וכו' – הם מפחדים מאוד בגלל שהם רוצים לשים את ה-Anchor המדויק. הם רוצים לשים 'אתר זה מקודם על ידי קידום אתרים'. לא ממש עברית. אוקיי? אז מה שאני כן ממליץ, זה כן עדיין להשאיר את הקרדיט, אבל כמובן אני מאוד ממליץ על נושא של NoFollow. כן, NoFollow – עשינו המון המון תהליכי SEO פה בחברה, בעזרת NoFollow בלבד. כי גוגל גם את זה רואה. לא את הכל הוא מסתכל עליהם בתור קישורים קנויים או קישורים מניפולטיביים, הוא כן מסתכל עליהם בתור קישורי קרדיט. לא הכל צריך לרוץ ולחשוב שיש איזה Disavow כזה או אחר. עדיין מדובר בסופו של דבר על קישור שמגיע לכם. 

אני מאוד ממליץ שאם החלטתם לעשות בלי NoFollow ולהשאיר את זה Follow רגיל – לפחות תדאגו שהאתר הזה עם כמות עמודים קטנה. זאת אומרת, לא איזה אינדקס מפלצת. אלא אם זה אתר עם איזה 20-30 עמודים במקרה הרע, ממש רע. עדיף תמיד רק מעמוד הבית, מהפוטר, ושלא יהיה על ה- Anchor המדויק. בחייאת אנשים, תדאגו שיהיה על שם המותג שלכם.

(אתם מוזמנים להסתכל באתר של אוניברסיטת חיפה – אנחנו מקדמים אותם כבר לא מעט זמן. למטה, אין קישור "קידום אתרים", יש את הלוגו שלי. פשוט מאוד – קישור אפילו, בעזרת תמונה.)

דבר הבא זה קישורי "מאמר אורח"

 

הרבה אנשים, שוב מפחדים בגלל ש-Guest Posting נשמע מאוד מפחיד. שוב, מה זה "מאמר אורח"? אני מגיע לאתר של חבר ואני אומר לו 'אני רוצה להעלות אצלך מאמר מקצועי בתחום שלנו', לא משנה מה כרגע, גם אם זה קידום אתרים או גם אם זה הרחקת יונים, ואני אומר 'אני אעלה אצלך מאמר ואני אכתוב למטה סוג של אודות, מאמר זה נכתב על ידי שמוליק דורינבאום – בעלים של חברת שמול קידום אתרים, מרצה, בלה בלה בלה…'. הנושא הזה מצד גוגל הביא הרבה מאוד אנטגוניזם של 'תפסיקו לפזר Guest Posting' מצד שני, אני מאוד מאמין ב-E.A.T. לפי ה-Guideline של גוגל שלא מזמן התעדכנו – המסמך הזה שדלף, אם אתם זוכרים פעם, איפשהו באלפיים ומשהו, ועכשיו הם לא מזמן הם החזירו ועדכנו אותו, רק שהוא קצת עבר מ-100 עמודי PDF ל-164 או 165 עמודי PDF. מומלץ לקריאה לכיפור או לכל החיים אם יהיה לכם… אם יש לכם זמן מאוד פנוי.

אבל E.A.T, מה שהוא אומר זה – Expertise, Authoritativeness, ו- Trustworthiness. משמע, עמודים שקצת, אם מישהו זוכר את אלגוריתם ה-Hilltop, קצת מדבר על עמודים של – יש מומחה שעומד מאחורי זה וגם לא צריך לפחד להוציא קישורים. יותר מזה, עמודים של E.A.T או סלאש Hilltop, תלוי איך אתם מסתכלים על זה – אומר בעצם, אני יכול לכתוב מאמר שלם ואם הוא נכתב על ידי מישהו מוכר בתחום הספציפי שהוא נכתב בו, אז מן הסתם, אנחנו נוכל לקבל את האקסטרה נקודות, את האקסטרה ניקוד על זה, על Main Content הספציפי וגם אם זה העמוד הפנימי שמדבר על זה. זאת אומרת, אם כתבתי מאמר אורח אצל חבר, ושם במאמר כתוב בעצם שנכתב על ידי שמוליק דורינבאום, ועל השם שלי בלבד יש מספיק חיפושים בשביל להגדיר אותי כ"מותג" בתחום ה-SEO, או בתור מישהו שמבין ב-SEO אפילו מבחינת גוגל – אז גוגל יעשה את הקישור בעצמו, וכן דווקא ייתן לזה את הכוח שמגיע לו. אז אני מאוד מאמין בזה. ויותר מזה, עמודים בכלל שמוציאים קישורים לאתרים מומחים, זה מעולה.

אני מזכיר לכם, מקום ראשון ב-Google.com, ב-Google.us, בביטוי SEO Tools, זה בריאן דין, יש לו עמוד שם שנקרא The Best SEO Tools, עם קישורים לכל הכלים האפשריים. זאת אומרת, בתכלס, הוא חירר את האתר שלו והוציא ג'וס לכל העולם. אבל בפועל הוא עשה עמוד באמת, שעומד מאחורי זה מומחה שמוציא קישורים לעמודים מומחים אחרים.

 

הדבר הבא זה קישורים הדדיים

 

נכון. קישור אחד לשני, Reciprocal, כל אחד והדרך שבה מכירים את זה.

קישורים הדדיים – אני נותן לך קישור אתה מחזיר לי קישור. נכון שזה לפעמים כאילו יכול להוות קצת… להעלות ממש שלטים לגוגל להגיד 'אוקיי. הנה פה עשינו משהו מאוד מאוד מסוכן שאתם לא אוהבים' ואין פה באמת לדעתי הונאת קישורים. כי זה יכול להיות באותה מידה – שת"פ.

שת"פ בצורה הכי פשוטה שאני אגיד לכם – פעם עשינו שת"פ בין מכללה לבית דפוס. שימו לב – מכללה לבית דפוס. אין להם שום קשר רלוונטי ברמת הנושא, אבל מה שכן, הבית דפוס נתן עשרה או עשרים אחוז הנחה לכל מי שמגיע מהמכללה. מה קרה באופן טבעי? המכללה קישרה אליהם במאמר ש-'בואו תראו מה עשינו עם הבית דפוס', ובבית דפוס עשינו את אותו דבר חזרה 'בואו תראו מה עשינו עם המכללה'.

 

הדבר הבא – קישורי "SiteWide"

 

קישורי SiteWide, שוב, זה לאו דווקא עניין של פוטר, אלא לפעמים זה גם יכול להיות מלמעלה או אפילו מהבר הצדדי של האתר. זה לאו דווקא מהפוטר, זאת אומרת, זה יכול להיות אפילו משהו מ-Above the fold. אני יכול להגיד לכם שאני מכיר לא מעט אתרים – דוגמה הכי פשוטה זה "וואלה", אני יודע שזה קצת קשוח, וזה נורא גדול, אבל אני רק רוצה כדי שתבינו את העיקרון – גם "וואלה", כל החלקים שיש להם באתר למעלה – רכב, סלבס או לא משנה מה או אופנה, כל אחד מהם זה אתר בפני עצמו. משמע, כל אחד מהם, זה סאב דומיין אמנם, אבל כל אחד זה עדיין ישות בפני עצמה, והם מקשרים אליהם בתפריט העליון.

הרבה מאוד אתרים היום פונים לסאב דומיינים. אני כן חושב שזה בסדר גמור וזה ההפך, זה לחזק את האתרים שיש לכם ברמת השת"פ או ברמת הבעלות. זאת אומרת, זה אתרים שלכם מן הסתם. גם ברמת שת"פ זה יכול לעבוד מעולה.

 

הדבר הבא זה חוות קישורים

 

אנחנו מפחדים כאילו נורא להוציא קישורים מאותוIP  או מאותו מקום, שגוגל לא יחשוב שמדובר באמת… איזו הונאה גדולה של קישורים. אני רוצה להזכיר לכם, יש היום המון המון המון, במיוחד בארץ אני רואה לא מעט, קבוצת אתרים. החל אם זה מקומונים שאתם בטח מכירים, ועד לרמה של אתרים שקשורים לדפי זהב, ואם זה קשור לאתרים שבתחום המסעדות ובתחום האירועים, שיש להם הרבה מאוד תחומים שונים אבל עדיין יש להם אתרים נפרדים. אני לא באמת מאמין שכל אחד מהם צריך להיות על IP אחר. אני כן מאמין שצריך להראות שמדובר דווקא בקבוצת אתרים, ואחת תומכת בשניה. ויותר מזה, אחת צריכה לעזור לדרג את השניה. עשינו את זה בעבר עם אתרים שקשורים בתחום האירועים – עבד לנו נפלא. בינתיים גוגל לא העיף אותנו. נדבר על זה עוד פעם כנראה בפרקים הבאים. נראה איך זה קורה, אבל זה כבר שנה. אז לדעתי זה עובד מעולה.

 

הדבר הבא זה אינדקסים

 

אוקיי, אז נכון שאינדקסים זה נשמע קצת מיושן. "מה אני עכשיו אלך להירשם ל-B144 או לדפי זהב בשביל לרשום את השם של העסק שלי?" לאו דווקא. אני יותר מאמין בעניין של המותג.

זאת אומרת, החיזוק או יצירת מותג. אם אתם יצרתם איזה מותג, חברה או לא משנה, אפילו שם של עורך דין. גוגל עדיין לא מכיר אותו כל כך אבל כשאתם כותבים את זה בגוגל את השם שלו, הוא אולי אפילו כותב לכם 'האם התכוונתם ל…', הוא כותב לכם משהו אחר – כאן זה הזמן ללכת לאינדקסים ולהתחיל לרשום. שם, טלפון, תיאור של איזה מאה מילה… שם, כתובת וטלפון. מי שמכיר את ה-NAP – Name, Address, Phone Number. מעולה לקידום אתרים לוקאלי. 

אז לפחות שזה גם יעזור לכם גם ברמה של המותג עצמו. זה עושה פלאים, בוודאות. כי אז ברגע שיכתבו את השם שלכם – כל התוצאות שיעלו בגוגל זה דברים שמדברים עליכם. זאת אומרת, זה אינדקסים שכתבו עליכם. הן אם זה אינדקסים נישתיים והן אם זה אינדקסים כלליים. העיקר שיהיו עוד מקומות שכתוב את השם של העסק.

אני כן ממליץ על זה בדרך כלל, שוב, לתחילת תהליך פרוייקט SEO ולאו דווקא משהו ב-OnGoing. זאת אומרת, זה משהו שצריך להיות לדעתי רק בצעדים הראשונים, ורק לעסקים חדשים, או לחזק אותם. במיוחד דרך אגב אם יש עניין של ניהול מוניטין ויש תוצאות רעות. אבל זה סיפור לפרק אחר לגמרי.

 

הדבר הבא – פורומים

 

שוב, גם כאן אני יכול לחזק או ליצירת המותג. אני כן מאמין שיש עדיין פורומים מאוד מקצועיים. ההפך דווקא, היום יש יותר פורומים מקצועיים מאשר פורומים של זבל. במיוחד בגלל שאת רוב הדברים אנשים כותבים בפייסבוק. אנשים הולכים לקבוצות בפייסבוק. אז לפחות את הפורומים המקצועיים – יש עדיין מקומות, כמו בניין ודיור ואתרים שבאמת – אתרים שיש שם פורומים עם אנשים באמת מומחים שעונים שם. אז אני מאוד ממליץ, אם מישהו מומחה שם בנושא הזה, או מישהו רוצה להראות את המומחיות שלו, כן יכול עדיין ללכת לאתרים האלה וכן עדיין יכול להציע את עצמו בתור אחד שעונה ומגיב, ולתת קישור חזרה. ואם לא, אז אפשר רק גם ברמת אזכור. משמע, לאו דווקא קישור פיזי, אלא רק ה-URL. shmul.co.il, לא שזה יהיה Clickable, גוגל יודע לעשות את העבודה ויודע לעשות את האחד פלוס אחד שווה תוצאות בגוגל.

 

והדבר האחרון זה בלוגרים

 

גם כאן, למרות שראיתי לא מעט מתעסקים בזה בארץ, אני כן מאמין שגם אם זה 'סלונה', לאו דווקא בלוגרים בתחום האופנה, מישהי שכותבת כבר איזה עשרים שנה. גם אם זה 'סלונה' – תתחזקו בלוגים. זאת אומרת, אם יש לכם איזה כותב תוכן או מישהו שאתם יודעים שמבין בתחום – תתחזקו בלוג. אל תוציאו משם עדיין קישורים. סמכו עליי, תכתבו בלוג מקצועי. חצי אישי, חצי מקצועי, ותעלו לשם תכנים. גם אם זה בנושא של גאדג'טים, וגם אם זה בנושא של הרחקת יונים. (אני תמיד הולך קיצוני להרחקת יונים, אין מה לעשות בעיני זה הכי קיצוני. וזה גם תחום שאני מקדם פשוט מ-2006) אבל הרחקת יונים גם יכול להיות משהו ש "איך פתרנו בעיה כזאת וכזאת בבניין של 36 קומות", "איך הצלחנו לפתור בעיית יונים בפיר האשפה". יש לא מעט בעיות.

ואני אומר, ויש לא מעט בעיות כאלה שכן אפשר לדבר עליהן וכן אפשר לעשות פוסטים מאוד מעניינים עליהן בבלוג. לא חייב להוציא קישור. אפשר גם להשתמש רק ברמת אזכור המותג, שם 'משה הרחקת יונים' או רק להשתמש בביטוי וה-URL. לא צריך להוציא קישור. אזכור, אפשר לעשות פלאים במיוחד תחומים שאי אפשר בכלל להוציא קישורים – עורכי דין, תעודות סל וכן הלאה. כבר קידמנו אתרים שלמים מבלי קישור אחד, אבל בעזרת המון המון אזכורים. אז זה לגבי זה.

 

זהו. זה לגבי הדברים האלה. אני מאמין שיש עוד הרבה מאוד דברים כנראה שאולי פספסתי שלדעתכם עדיין יותר טובים. אני אשמח לשמוע, באמת. תגיבו לי, תספרו לי קצת איפה אתם חושבים שהיה פעם והיום עדיין אפשר לעשות. ואם לא, אתם מוזמנים גם להגיד לי ב-3.10. 

אם עדיין אתם מרגישים שאתם רוצים הבנה בנושא קישורים ו-SEO, מוזמנים לכתבות של החברים שלי:

תודה ונתראה בפרק הבא.

שתפו חברים ואויבים (גם הם צריכים ללמוד)