10 שאלות ותשובות של SEO למתקדמים

תוכן עניינים

יש הרבה מאוד שאלות בתחום שלנו, אבל על רובן אפשר לענות במילה אחת או שתיים, אבל יש כמה שאלות ששואלים אותי לפעמים בתור אחד שנמצא לא מעט בתחום, ואני חייב להגיד שהשאלות האלה לפעמים הפתיעו אותי ברמה של השאלה וכמובן, בתחכום. אז כמו כל תיבת האינבוקס שלי, החלטתי לשים כאן את התשובות החשובות ביותר שלדעתי חוזרות לא מעט או מתוחכמות מספיק בשביל לעניין.

קנוניקל (Canonical) או Noindex?

רובנו מבינים את הכוח של שכפול עמודים שלא לרצוננו ומנסים לעצור את הבעיות הרבות שמגיעות עם השכפול, החל מירידה במיקומים ועד לבלאגן גדול מדי במפת האתר וכד'.

אז קודם כל, נעשה סדר מה עדיף ומתי. 

כשאנחנו באתר של חנות אונליין ויש קטגוריות של מוצרים, ברוב המקרים (לא תמיד כמובן) יש גם סינונים ופלטורים שעלולים לגרום לשכפול תוכן. למשל, חנות חולצות שאפשר לסנן את הצבע, ברוב המקרים – אותו תוכן מקדים יופיע וגם כמעט רוב החולצות. 

אז כן – קנוניקל (Canonical) לעמוד הקטגוריה הראשי.

ההסבר עובר תמיד קל יותר בתמונה^

301 או 302

גם כאן, כולנו חושבים שאנחנו מכירים את התורה במלואה ואומרים לעצמנו, "כן נו 302 זה זמני ו-301 זה קבוע" (מקווה שלפחות ידעתם את זה) אבל מה שלא כולם מבינים, זה את הכוח הטוב וגם את הרע שיש בהבדלים

הטוב שבהבדלים

לצורך העניין, הפניית 302 היא אכן זמנית ועדיין מעבירה ההפנייה את הג'וס של ההפנייה, ממש כמו 301. למרות שגוגל מודע לזה שזה קישור "זמני" 

הרע שבהבדלים

מה שלא כולם יודעים או לא זוכרים, זה שכשאתם מבצעים הפניית 302 אתם תגרמו לאינדוקס נצחי של הדומיין המפנה, כי גוגל מאמין שב"זמני" זה אומר שאפשר לשמור את הדומיין הישן גם באינדקס, דבר שעלול בהמשך לגרום לצרות שנבין שאנחנו צריכים אולי 301

 

מה זה תקציב זחילה?

גוגל אומרים בעצמם, שיש להם בעצם סוג של "תקציב" מראש שמגיעים איתו בכל פעם שהם מגיעים לסרוק אתר. העניין הוא שחשוב מאוד לשלוח את גוגל לאתר שלכם רק אחרי שאתם בטוחים שהוא בנוי נכון מבחינה היררכית וכמובן, ללא תוכן דל או מיותר באתר. (ואם כן, אז לפחות שיהיה בלתי אפשרי לאינדקוס). 

למה זה משנה?

כשגוגל מגיעים עם תקציב זחילה מובהק משל עצמם, אם הכל בנוי נכון – גוגל יסרוק ויאנדקס את כל האתר בתקופה מאוד קצרה (יכול להיות שעות ויכול להיות ימים) אבל אם האתר שלכם עמוס בעמודים וללא היררכיה נכונה, למשל עם עמודים חשובים שנמצאים רק אחרי 4 קליקים מעמוד הבית, אתם עלולים למצוא את עצמכם במצב של אי – אינדוקס לעמודים חשובים רק כי לא קראתם קצת על SEO ועל תקציב זחילה (הנה, הנושא מצד גוגל)

דברים שיכולים לפגוע בתקציב הזחילה

  • אתר עם זמני טעינה איטיים
  • אתר עם היררכיה לא ברורה
  • URL'ים עם תוספות מיותרים כמו פרמטרים של sessions ID או סינון ופילטורים של חנויות אונליין (כתבתי על זה לאחרונה לגבי אופטימיזציה לאתרי חנויות)

דברים שיכולים לעזור לתקציב הזחילה

  • קישורים פנימיים
  • מפת אתר מסודרת לפי סוגי עמודים (פוסטים, עמודי תוכן, קטגוריות וכד')

Robots.txt או Noindex?

לכל אחד מאיתנו יש רגע כזה שהוא מבין שהוא צריך לחסום איזה עמוד או שניים באתר. לפעמים כי זה פשוט עמוד שעדיף שלא יהיה מאונדקס, החל מעמודי ה"כניסה לאתר" ועד לעמודי ה"תודה שפנית" באתר (מקווה שיש לכם עמודי תודה, כן? אם לא, גשו דחוף למאמר הזה)

אבל יש משהו שלא כולם יודעים, כשאתם בעצם מעלים Robots.txt עם Disallow לעמוד מסוים אתם בעצם מקציבים לגוגל תקציב זחילה מתומצת יותר, ככל שתגידו לו פחות לסרוק – ככה יהיה לו קל יותר מן הסתם להכיר את כל האתר, גם כשמדובר בעשרות אלפי עמודים. 

בעמוד ספציפי כשאתם רוצים לעשות Noindex אתם חייבים לזכור גם שהוא עלול לעבור לשאר העמודים אם לא תמקדו לו את ה Nofollow, אחרת הוא ימשיך לגלוש לעמודים נוספים ואז תקציב הזחילה עדיין יתממש לרעה.

 

קנוניקל לדומיין אחר

טיפ חשוב מאוד לדעתי, אם יש לכם כתבה מעולה שכתבתם לאתר אחר או יותר מפזה, אם מצאתם כתבה מעולה בנושא שקשור לאתר שלכם, תעלו את הכתבה המשוכפלת (כן כן, המשוכפלת) ותשימו קנוניקל לעמוד הספציפי בדומיין האחר שמחזיק את הכתבה המקורית.

מה זה יעשה?

ברמת גוגל: זה לא יאנדקס את הכתבה, בדיוק כמו שרציתם בשביל למנוע שכפול תוכן

אז למה זה טוב? בשביל 2 דברים עיקריים:

  1. תוכן איכותי לגולש שבאתר שלכם, חווית משתמש היא מעל הכל, זוכרים?
  2. תתנו קישור שיחזק את הכתבה ההיא (גם אם היא לא שלכם, אז מה? מה אתם מתכווצים בכסא, קיבלתם תוכן איכות)

אכן זה כך, כשאתם נותנים קנוניקל לאתר אחר, אתם בעצם נותנים לו קישור בתור חיזוק. בדיוק כמו קישור רגיל. להגיד לכם שזה בטוח? לא יכול, אבל עשו על זה כמה טסטים בחו"ל וזה עבד להם כמו קישור. מעניין לדעתי ובטח שלא יכול להזיק.

כמה חשובה האבטחה של https?

גם כאן, כולנו יודעים ש"צריך HTTPS", אבל כמה מאנשי ה-SEO או בעלי אתרים יודעים את התשובה הפשוטה הזו: 

גוגל אמרו בעצמם (או לפחות ג'ון מולר) שהם לא מסתכלים על גובה הרישיון או סוג הרישיון (כי יש סוגים שיכולים לייקר את הSSL בכמה עשרות אלפי דולרים בשנה) הם בסך הכל מסתכלים האם יש 4 או 5 אותיות בתחילת הדומיין. הכי פשוט בעולם. (יכולים לצפות כאן בוידאו עצמו מתוך ההאנגאאוט על נושא ה-SSL)

וכאן אתם יכולים לראות איך הוא מבטל את סוגי הרישיונות האחרים:

Disallow VS Noindex

אם שמתם Disallow על עמוד מסוים, אתם עלולים עדיין לראות אותו בתוצאות אבל ללא תיאור או יותר נכון עם תיאור של "עמוד זה אינו מוצג בשל פקודה בקובץ Robots.txt" אז כדי להסיר אותו לחלוטין, אתם תצטרכו להטמיע קוד של Noindex

אבל רגע!

בשביל שהוא באמת יעוף מהאינדקס, אתם תיהיו חייבים קודם להוריד את ה-Disallow אחרת גוגל לא יוכל לסרוק את העמוד בשביל לראות ששמתם בו את ה Noindex.

מתוך המדריכים של גוגל בנושא:

עוד בנושא של Robots וחסימות של עמודים מצד גוגל לחצו כאן

תמונה שמקשרת לאתר אחר - נחשב לי כקישור?

קודם כל, חשוב מאוד להבין שכל דבר שעובד בתור קישור ahref רגיל, יעבוד בתור קישור שמעביר juice כי אין מה לעשות, ככה מנוע החיפוש של גוגל עובד, אבל שימו לב, אם אתם רוצים לחזק את הטקסט המקודם הרגיל שלכם, גם בתמונה אפשר לעשות את זה, צריך לשים את האנקור טקסט שלכם בתוך ה-ALT, קצת פישי – אבל ככה גוגל קוראים את ה-Anchor Text.

 

קנוניקל זו המלצה, לא פקודה לגוגל!

למה אני כותב שזו המלצה? משום שגוגל יכול להתעלם מהקנוניקל שלכם, למה? אם הוא חושב שאתם טועים או שאתם פשוט לא טובים בהטמעה של הקוד. הרי הפניות 301, 302 וכד' הן בעצם פקודות לשרת והגולש מועבר בעל-כורחו לעמוד אחר, אבל כשמדובר בקנוניקל, אין באמת הפניה אגרסיבית ויש נטו "הסבר" לגוגל כקוד ש"מדובר בעמוד אחר".

מה הסכנות?

  • אם גוגל רואה שיש לכם יותר מ-2 קנוניקלים בטעות בעמוד אחד – הוא יתעלם לגמרי מהקנוניקל
  • אם גוגל רואה ששמתם יותר מדי קנוניקל באתר – הוא יתעלם מהקנוניקל Sitewide

ממליץ לכם מאוד לקרוא את ההסבר הזה של גוגל בנושא

איך מאנדקסים עמוד / אתר מהר בגוגל?

הרבה מאוד פעמים אנחנו רוצים לשנות או לסדר עמוד ואנחנו מתים לראות את ההשפעה של גוגל על העמוד, להגיד לכם את האמת? קודם כל גם אם גוגל יגיע באותה שניה, לא בטוח שההשפעה תהיה באותה מידה. למרות שזה אפשרי והגיוני, עדיין, כדאי מאוד לתת לכדור להשפיע לפני שהולכים לניתוח, רק אומר.

אז אלו השיטות המהירות לאינדוקס בגוגל

  1. קודם כל נסו דרך Fetch דרך Search Console, בזמן האחרון יש לא מעט תקלות, אבל כשזה עובד – זה טס
  2. תשיגו קישור מאתר פעיל וחזק (זה יכול להיות אפילו פורום פעיל מאוד בתפוז, כן כן, זה עובד עדיין)
  3. הוסיפו כמה קישורים פנימיים מהאתר או אפילו הוסיפו לפוטר או לתפריט הראשי אם אפשר (זמנית, רק כדי שגוגל יכיר בעמוד, הן אם זה שוב או בפעם הראשונה)
  4. תשתפו את העמוד הזה בטוויטר. מדהים כמה מהר זה עובד גם. (בגלל הרענון המהיר של טוויטר בעיקר)
  5. הגישו מפת אתר מעודכנת בסרץ' קונסול (יכול לקחת קצת יותר, אבל עדיין, מאוד מהר מהרגיל)
  6. יש יגידו RSS או אפילו פוסט חדש בבלוג שיקשר לעמוד שצריך להתעדכן, אבל לדעתי לפי מה שראיתי, עובד רק באתרים גדולים

 

סיכום קצר

כל דבר היום שהוא מעבר לבסיס של תגיות מטא וקישורים, מרגיש לי לאחרונה כמו "קידום אתרים למתקדמים" אבל זכרו, אם אין לכם עדיין את הבסיס אין לכם מה לעשות בעמוד הזה, זכרו: הרבה אנשים רואים סרטים של ברוס לי, זה לא אומר שהם יודעים קונג פו. 

כותב המאמר
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מומחה קידום אתרים כבר מעל ל-15 שנים, מוכר בתחום בשם "שמול", בעל סוכנות "שמול קידום אתרים", בעלי המכללה "קואליקס" לקידום אתרים והבעלים של Highver (כלי ניהול המשימות של ה-SEO).