מאגרי תמונות מומלצים (בחינם / בתשלום) - מדריך ל-2020!

אם הגעתם למאמר הזה, כנראה שחיפשתם תמונה לאתר שלכם, לפרסום, או לאיזה עמוד נחיתה או אפילו לפוסט קצר בפייסבוק.

אז במילים אחרות, שאלת המפתח הינה: "איך אני מוצא תמונות יפות"? כי אחרי הכל, ברוב מכריע של המקרים, הטרחה בצילום התמונות פשוט לא משתלמת, ועדיף פשוט לקחת אותן ממאגר. ועדיין, נושא המאגרים הוא כל כך עצום! מאיפה מתחילים בכלל? טוב, לפני שתרוצו לרכוש מאגר, הנה כל מה שאתם חייבים להכיר (ולדעת) אודות מאגרי התמונות החינמיים ואלו שבתשלום.

מהו מאגר תמונות – מה ייעודו?

מאגר תמונות הנו פלטפורמה ייעודית המציעה תמונות לרכישה בעבור מס' דולרים בודדים (ולפעמים יותר).
המאגר מסדיר לנו נושא חשוב מאוד – זכויות יוצרים ורישיונות, הגנה מתביעות. ישנם שלושה סוגי חבילות עיקריים לפיהן נרכשים מאגרים:

  1. חבילה חודשית.
  2. חבילה לפי שימוש.
  3. חבילה שנתית.

*המשתמשים העיקריים במאגרי התמונות הם סוכנויות דיגיטל, מעצבים גרפיים ובוני אתרים.

ייעודו העיקרי של מאגר התמונות הוא “לסגור לנו את הפינה”. במקרה שלנו, זאת אומרת לספק את התמונה הטובה ביותר בעלות מינימלית – תמונות שאנו צריכים ללקוחות, ואף לעסק שלנו.

גם מבחינת SEO, למאגרי התמונות יתרון. לרוב, השימוש בתמונות נועד לרצות את גוגל, אשר שמה דגש חשוב על ויזואליות, ורואה עמודים נטולי תמונות כלא איכותיים פעמים רבות. השימוש במאגרי התמונות בהחלט יקנה לנו כמה “נקודות זכות” אצל גוגל. ולזה… אף פעם לא מסרבים.

זכויות יוצרים ושימוש הוגן

כל תמונה ברחבי האינטרנט צולמה \ הופקה על ידי מישהו. לכן, כמעט כל תמונה בעלת זכויות יוצרים. משמע, שימוש שאינו מאושר בה, ללא מתן קרדיט או תשלום (לבקשת יוצרה) הנו עברה חד-משמעית על החוק – כזו שתחשוף אתכם לתביעות לא נעימות.

בדיוק מהסיבה הזו, הוקמו המון מאגרי תמונות, שכל מטרתם הוא “להגן” עלינו מפני הבעיות שציינו. בעבור תשלום מסוים, נקבל “שקט נפשי”, אוסף תמונות שנוכל להוריד ולהשתמש בהן ללא חשש (כל מאגר והתנאים שלו). חשוב לציין כי בחלק מן המאגרים נחויב בצירוף קרדיט, בחלק התמונות יהיו חינמיות, ובחלק נידרש לתשלום סמלי – בשורה התחתונה, תנאי השימוש מאוד דינמיים ותלויי מאגר.

ישנם שני רישיונות נפוצים לזכויות השימוש בתמונות:

  1. חינם לשימוש מסחרי, ללא קרדיט או ייחוס מסוים.
  2. חינם לשימוש מסחרי, עם קרדיט או ייחוס מסוים.

*אלו שני הרישיונות היחידים אשר מתירים שימוש חוקי בתמונה. קיימים סוגי רישיונות נוספים ומחמירים יתר על המידה, עליהם תוכלו לקרוא במקורות אחרים. במאגרים החינמיים, אלו שני סוגי הרישיונות שניתקל בהם ביום-יום.

(*מוזמנים לקרוא קצת אודות זכויות יוצרים כאן בויקיפדיה)

3 מאגר תמונות חינמי מומלצים:

Pixabay – מדובר אולי במאגר הפופולרי ביותר בקרב בעלי אתרים, מפתחים ומקדמי אתרים. תחת המאגר, תוכלו להשתמש בכל תמונה לצורך מסחרי, ללא קרדיט או ייחוס. גודלו הוא “השוס” העיקרי סביבו – Pixabay מכיל עשרות אלפי תמונות איכותיות, כמעט בכל נושא אפשרי. ובכל זאת, התמונות עצמן מגיעות בפורמטים ה־”רגילים” בלבד – כלומר, לא נמצא קבצי PSD, וקטורים, חומרים גרפיים, סמלים וכו'. והיתרון הגדול מכולם? כמובן, חינמי.

שימוש: שימוש אישי ומסחרי ללא קרדיט או ייחוס. למידע נוסף לחצו כאן לדרישות שלהם.
מחיר: חינם.

Freepik – מחפשים פלטפורמה יוקרתית לתמונות? הגעתם למקור הנכון. בניגוד למאגר הקודם, נוכל למצוא כאן גם וקטורים, לוגואים, קבצי PSD, EPS ומה לא – גיוון לא קטן. התמונות מגיעות במגוון צבעים ואיכויות, והמאגר עצמו “מדבר” בעיקר למעצבים גרפיים. גם הפעם, היתרון הגדול ביותר הוא חינמיות המאגר. עם זאת, בשונה ממאגרים אחרים, אם נשתמש באחת התמונות נחויב לספק קרדיט / ייחוס מסוים. ולסיום, חשוב לציין כי האוסף החינמי הוא רק חלק קטן מהמאגר כולו, השמור למשתמשי הפרימיום של הפלטפורמה (אין מה לעשות, הטוב ביותר עולה כסף).

שימוש: שימוש חינם עם קרדיט או ייחוס, למידע נוסף לחצו כאן.
מחיר: חינם (אפשרות לחשבון פרימיום).

Flickr – מאגר תמונות מעולה עם תוספת קטנה שאני אישית מאוד אוהב, אפקט הצבעים. ניתן לבחור צבע ספציפי מתוך הפלטות צבעים שלהם ובכך בעצם אתם יכולים להתאים את הצבעים של האתר שלכם אל הצבעים שיש בתמונות היום ברחבי הרשת. מגניב הא?

שימוש: חלק בקרדיט וחלקם בחינם, אחרי הכל, זו בעיקר רשת חברתית של צלמים. בדקו תחת התמונה הספציפיתם שאתם רוצים
מחיר: חינם

3 מאגר תמונות בתשלום מומלצים:

Shutterstock – זהו אחד ממאגרי התמונות הוותיקים והאיכותיים ביותר באינטרנט. אין מה לומר, התמונות בו ברמה אחרת, פשוט מעצימות את האתר ומשדרגות את חווית הגלישה. בנוסף לכך, הפלטפורמה כוללת מאגר עשיר של וקטורים, קבצי תוכנת Illustrations, לוגואים, סרטוני וידאו תדמיתיים וקבצי אודיו. וכמו תמיד, אין דבר כה טוב… יש קאץ' – המחיר, לא זול בכלל. הפלטפורמה מציעה למשתמשים 2 חבילות: בראשונה נשלם 49$ לחודש בעבור 10 תמונות, ובשנייה נוכל לשלם 49$ באופן חד פעמי (לכמות תמונות מוגדרת). כמו כן, הפלטפורמה מאפשרת לחברה פרטית / ציבורית לרכוש חבילות תמונות למשתמשים (בין 2 ל־11+ תמונות בחבילה). במבט ראשוני, לא ניתן להתעלם מאיכות התמונות שאין שנייה לה, אולם המחיר הופך את המאגר ליקר במיוחד. כתוצאה מכך, המאגר פחות נפוץ בקרב מקדמי האתרים ושותפיהם בישראל.

שימוש: שימוש מסחרי חופשי ללא זכויות יוצרים. למידע נוסף לחצו כאן.
מחיר: 49$ לחודש בעבור 10 תמונות (4.90$ לתמונה נוספת), בנק תמונות ב־49$ עבור 5 תמונות.

Depositphotos – אחד ממאגרי התמונות הפופולאריים והמשתלמים ביותר בקרב אנשי הדיגיטל. אישית, אני משתמש בו באופן חודשי, בעיקר לפוסטים באתר וללקוחותיי. הפלטפורמה מציעה ללקוחות 3 חבילות שונות, הכוללות הורדה של תמונות וקטורים בלבד:

1. סט החבילות הראשון מתחיל עם עסקה של 75 תמונות בחודש בעבור 69$. אם נחרוג ממכסת התמונות, נשלם עוד 0.92$ בעבור כל אחת נוספת. לצידה, ישנה תכנית רחבה יותר, הכוללת 150 תמונות חודשיות, בעבור 99$. אם נחרוג ממכסת התמונות, נוסיף 0.66$ בעבור כל תמונה נוספת. החבילה האחרונה תחת הסט החודשי היא למרחיקי לכת – 750 תמונות בעבור 199$ לחודש, כאשר בעבור כל תמונה נוספת תעלה 0.27$.

2. החבילה השנייה והגמישה יותר, ומאפשרת להוריד בנק תמונות לפי הצורך. כלומר, כל תמונה תעלה לנו באופן פרטני 0.97$ – 30 תמונות יעלו כ־30$. אם נחרוג מ־30 תמונות, נשלם דולר בעבור כל תמונה נוספת. החבילה הזו מתאימה למשתמשים הזקוקים לכמות מוגדרת מראש של תמונות, באופן חד פעמי.

3. סט החבילות השלישי מתחיל מתוכנית כולל 10 תמונות, עבורן נשלם כ־49$. כמו כן, זמינה גם תוכנית הכוללת 25 תמונות בעבור כ־100$ ו־100 תמונות בעבור 299$. המחיר בעבור כל תמונה נוספת, החורגת מהחבילה, נע בין 3-5$.

שימו לב: קיימת אפשרות גם לחברות גדולות לרכוש תמונות בכמות מסחרית. לסיכום, בהחלט לא חסר “שפע” אפשרויות במאגר.

שימוש: רישיון מסחרי ללא זכויות יוצרים, למידע נוסף לחצו כאן.
מחיר: מתחיל מ־29$ ומגיע עד ל־199$.

AdobeStock – הפלטפורמה המבוקשת ביותר בימים הללו, מעצבים גרפיים פשוט “נמשכים” אליה. איכות התמונות בה ברמה גבוהה מאוד, היא קלה לתפעול ונוחה להבנה. והכי חשוב – יש בה מאגר עשיר של לוגואים ותמונות. בקיצור, גן עדן למעצבים. אבל… מה לגבי התמחור? טוב, הפלטפורמה המוכרת מציעה שתי חבילות: הראשונה מבוססת תמחור לפי חודש, והשנייה לפי שנה. בחבילת התשלום חודשי, נקבל 4 אפשרויות: בעבור 10 תמונות נשלם 29$, בעבור 40 תמונות נשלם כ־99$ וכן הלאה. נכון, מדובר בעסקה שאינה כל כך משתלמת, בהשוואה למאגר Depositphotos, אולם יש לקחת בחשבון שמדובר במאגר עשיר ומושקע יותר. באופן אישי, אני משתמש במאגר הנ”ל מפעם לפעם בזכות העובדה הזו.

שימוש: רישיון מסחרי ללא זכויות יוצרים. למידע נוסף לחצו כאן.
מחיר: 29$ באופן חודשי בעבור 10 תמונות.

איזה מאגר מספק את התמורה הטובה ביותר?

זוהי אחת השאלות המעניינות והקשות בעולם. אנו מחפשים מאגר זול, עם תמונות איכותיות, עשירות. האם באמת יש התאמה מדהימה שכזו? או משהו שלפחות קרוב? טוב, באופן אישי, המאגר שעונה על שני הצרכים הללו עבורי הוא לא אחר מאשר Depositphotos. ובכל זאת, יש עוד כמה פרמטרים אחרים חוץ מהיחס בין המחיר לאיכות:

  • גיוון עשיר בתמונות ולוגואים – אנשים רבים מחפשים לוגואים ללקוחות / רעיונות מסוימים, או תמונות מסוימות לפוסטים, ולא יתחשבו במחיר. כך או כך, אנו נרצה להירשם למאגר שיספק לנו את הגיוון הטוב ביותר – החל מרזולוציה, איכות התמונה, היופי, וכמות האופציות. אתר Pixabay למשל אינו מספק תמורה טובה למדי באספקט הזה. פשוט אין למאגר הנ”ל מספיק גיוון.

  • שירות ותמיכה – לא פעם ולא פעמיים, התחרטתי על רכישת חבילות במאגרי תמונות. חלק מן המאגרים ביצעו החזר מלא, כמצופה מהם. במקרים כאלו, התמיכה והשירות הם פאקטור חשוב למדי. אם אין למאגר תמונות שירות ותמיכה, אנו קונים מוצר בלי שיש לו “אבא ואמא” – חתול בשק. לכן, חשוב לוודא שהמאגר מספק שירות, הן במייל, הן בצ'אט והן באמצעות פתיחת קריאות.

  • גמישות וחווית משתמש – בסופו של יום, נרצה "ליפול" על מערכת נוחה לחיפושים (ברור שלא נעבור על אלפי תמונות אחת-אחת). באופן כללי, חווית השימוש בממשק הניהול צריכה להיות נוחה וקלה. המאגר נדמה לכם מסורבל, לא פרקטי? פשוט מאוד, “נקסט”.

מה מומלץ לעשות לאחר הורדת התמונות?

הדבר הראשון שאני עושה לאחר הורדת התמונות הוא אופטימיזציה. משמע, הפחתת נפח התמונה (כן, גם אם תהיה פגיעה מינורית באיכות). נניח לדוגמה שהתמונה שהורדנו שוקלת 200kb, במקרה כזה נרצה לכווץ אותה לנפח 100-120k. למה בדיוק? טוב, מהסיבה הפשוטה שתמונות בנפחים גדולים מאטות את מהירות טעינת העמוד, חד-משמעית. במקרים כאלו, ציון מדד האיכות של גוגל עלול להיפגע!

שני הכלים שאני עובד איתם על אופטימיזציה לתמונות:

  • Tinypng – אתר המאפשר לכם לעשות אופטימיזציה מעולה. עם זאת, גודל התמונה מוגבל ל־5mb, ומתאפשרת אופטימיזציה של עד 20 תמונות במקביל. שוב פעם, יש פגיעה באיכות התמונה, אם כי היא קטנה ועדיפה על גודל מפלצתי. מהניסיון שלי עם הכלי, הוא ללא ספק אפקטיבי.
  • Kraken – כלי נוח ומאוד יעיל המצמצם את נפח התמונה באופן פלאים. לכלי יש מגבלה של עד 1mb, כמו כן תינתן האופציה לבחור את רמת האופטימיזציה, בין Lossy, ועד ל־Expert. לאלו שאינם מבינים בתחום, מומלץ לא להתעסק עם ההגדרות יותר מדי.

ללא ספק, שני הכלים הללו יוצאי דופן ומקצרים את העבודה. אם עד עכשיו האופטימיזציה נעשתה בתוכנת הפוטושופ, הרי שהכלים הללו “עושים לנו חיים כלים”. בנוסף לכך, לשני הכלים יש API ותוסף וורדפרס פשוט וקל לתפעול. (אם תמשיכו לגלול, גם על זה אני אסביר..)

לדעתי, התוסף החיצוני הטוב מבין השניים הוא Tinypng, אשר מצליח לקצץ מנפח התמונות בצורה מרשימה יותר מ־Kraken, עם פגיעה מינימלית.

מעוניינים באופטימיזציה ברמת האתר על גבי מערכת הוורדפרס? הנה עוד מס' תוספים שימושיים:

אלו שני התוספים היחידים שלא אכזבו אותי, עשו את עבודתם “וחתכו” משמעותית את נפחי התמונות.

לסיכום

בחירת מאגר התמונות צריכה להיעשות לאחר התחשבות כוללת בכלל הפרמטרים: מחיר, תמיכה ושירות, תמורה טובה ועוד. במקרים מסוימים, עדיף להתפשר על מאגר יותר יקר, אם הוא פשוט עונה על הצורך שלנו – אין מה לעשות (למשל: מאגר התמונות של אדובי).

וכפי שציינו בסוף, לאחר כל קניה והורדה של תמונה, רצוי לבצע אופטימיזציה מתאימה, ולכוון לנפח “הזהב” של 100kb. עשו את הבחירה הטובה ביותר, בהצלחה לכם.

כותב המאמר
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מומחה קידום אתרים כבר מעל ל-15 שנים, מוכר בתחום בשם "שמול", בעל סוכנות "שמול קידום אתרים", בעלי המכללה "קואליקס" לקידום אתרים והבעלים של Highver (כלי ניהול המשימות של ה-SEO).

ששש.. וובינר בהפתעה

באים לקבוצת הווטסאפ?
ללמוד SEO בחינם ב-LIVE

רוצים ללמוד SEO להכיר מה זה נכסים דיגיטליים? לבחור נישה להרוויח ממנה כסף?

בקבוצת הווטסאפ הסגורה שלי, אני מעלה מדי פעם הודעה של "הערב, 20:00, לייב על בחירת נישה" וכד'. בואו לראות את ההדרכה האחרונה או הצטרפו לקבוצת הווטסאפ כבר עכשיו >>