שמוליק דורינבאום מתארח בקבוצת הטרטגת בפייסבוק

קבוצת הפייסבוק הטרגטת, אירחה אותי לכמה שאלות מאוד חשובות שעולות תמיד בקבוצות השונות לגבי ניהול פרויקט מול חברת קידום אתרים, מי אחראי על מה, מתי מקבלים דו"חות ועוד. (תודה מראש לחברים מטופנדה)

אל תשכחו להירשם בשביל לקבל עדכונים משמולTV

facebook-live-expert-targetet
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

הבעלים של חברת "שמול קידום אתרים" ומקדם אתרים כבר 13 שנה בשוק הישראלי והבינלאומי

שמוליק דורינבאום מתארח בקבוצת הטרגטת בפייסבוק

רוברט: אהלן, מה עניינים?

יורי: שלום לכולם.

רוברט: צהריים טובים לכל מי שהצטרף אלינו היום לטרגטת לייב, התכנית השבועית של קבוצת הטרגטת בפייסבוק.

אני רוברט נחום, לידי יורי שוב.

יורי: חופית, טל, אוקיי… שומעים אותנו מעולה.

רוברט: היום, מי שכבר ראה את מסך הפתיחה, אנחנו הולכים לארח את שמוליק דורינבאום, אחד האנשים הכי, נקרא לזה… סלבים בתחום קידום האתרים בישראל, עם מעל 15 שנה ניסיון בתחום.

יורי: כן אבל לא בגלל זה הוא סלב, אחי.

רוברט: הוא סלב כי הוא אחלה גבר, קודם כל. ומעבר לזה, הוא כנראה עושה עבודה טובה אם כולם מכירים אותו. אז ככה ממש בקצרה על…

יורי: על מה אנחנו הולכים לדבר היום.

רוברט: על מה אנחנו הולכים לדבר היום. נכון, אז אנחנו הולכים לדבר על נושא מעניין, במיוחד למי שהוא או שיש לו עסק והוא אחראי על השיווק שלו, או שהוא מנהל שיווק בחברה שהוא עובד בה, איך להתנהל מול סוכנות לקידום אתרים?

כי אנחנו כל הזמן מרגישים שזה לא ברור לאנשים, ויש הרבה מאוד כאלה שנעלבים, אני לא יודע… מאיזשהו ספק בתחום הזה. ובאמת הבאנו את שמול שהוא מאוד מנוסה בעניין, בשביל לתת טיפים למנהל שיווק או למנהל עסק של איך להתנהל מול מישהו שמספק לכם שירות של קידום אתר.

כן, אנחנו מדברים על קידום אתרים אורגני בגוגל. SEO. אילו דוחות צריך לקבל או לבקש, מתי אפשר בפועל לראות שינויים שקורים בעקבות הפעילות של מקדם האתרים, ועוד הרבה מאוד דברים מעניינים. אז איך שאומרים, Stay Tunned.

יורי: אגב, תסמנו לנו אם שומעים טוב. חופית, נשמח לקבל פידבק על השמע.

רוברט: כן, תסמנו, תנו איזה לייק עם לבבות. אל תתביישו, אנחנו לא נושכים. אז יש 5 נכון?

יורי: 3.

רוברט: 3…2…1… בום הופה בום.

שמול: הופה, בום לגמרי.

רוברט: בוא נשים פה באג'נדה, רק שניה, את שמוליק כדי שניתן לו פה את הכבוד הראוי לו.

אז שמוליק, קודם כל ברוך הבא, אנחנו ממש ממש מתרגשים האמת היא, באמת שהצטרפת אלינו לשידור.

למי שלא מכיר את שמול, או יותר נכון את שמוליק ובשמו ה… נקרא לזה, המסחרי שמול.

שמוליק:  כן, המקצר חפירות.

רוברט: כן. אז למי שלא מכיר את שמול, לפני שאני אדבר, תכל'ס, אני לא רוצה לדבר עלייך. לדעתי עדיף שאתה תציג את עצמך כמו שצריך. אז גם, למי שבאמת לא יודע, לא שמע, לא מכיר, נשמח לשמוע מה אתה עושה.

שמוליק:  בכיף. טוב, אז שמוליק דורינבאום. אני מקדם אתרים כבר הרבה מאוד זמן כנראה, זה הכל. אני בן אדם מבוגר, בקיצור. ויש לי גם חברה לקידום אתרים, יש לנו מכללה גם לקידום אתרים ויש לנו אפילו מערכת לניהול משימות שהולכת לצאת בקרוב, בתחום של קידום האתרים שנקראת Highver. הנה, עשיתי את זה ממש קצר אפילו.

רוברט: עשית את זה קצר וזה…

יורי: Highver? תספר לנו על זה, את זה אני לא מכיר.

רוברט: זה חדש. אני יכול לספר שהייתי קצת, הסתכלתי קצת, ראיתי שאתה משתף את הקהילה שלך באיזה לוגו כדאי להשתמש ב-Highver, אז אני חושב שגם שווה שנדבר על זה כי זה באמת מוצר חדש וזה גם, תקן אותי אם אני טועה, זה קצת משהו שהוא הולך יותר גם לכיוון יזמי כזה בקטע של ממש לבנות מוצר.

שמוליק:  סטארטאפ לפנים, כן. זהו אני אגיד על זה ממש בקצרה.

לקחנו בעצם את שני הדברים היחידים שבאמת חסרים היום בתעשייה שלנו.

שזה אחד – את עולם המשימות. זאת אומרת, מי שמכיר – האסאנה, הטרלו ובייסקאמפ, כל מיני מערכות… מאנדיי. מערכות מעולות לניהול משימות. ושילבנו בו את עולם ה-SEO.

כי תמיד יש או מערכות SEO או יש מערכות לניהול משימות. וגם הכתבות הכי גדולות בעולם לאיזו מערכת ניהול משימות צריך איש SEO, אז נותנים את הדברים הגנריים. אז החלטתי שאני עושה מערכת לניהול משימות שיהיה בה גם את הדירוגים, גם אפילו מחקר מילות מפתח, ואז ברמה שכל דבר שאתם תעשו, ואתם תראו את הדירוג הרגיל שלכם, איפה אתם, יהיה על זה גם הסבר מה עשיתם בזמן הזה. ואז כל משימה שתהיה לכם ותעשו עליה סוג של צ'ק, וי, סיימתי את המשימה, היא תופיע אוטומטית במסך הדירוגים ואז תוכלו לדעת על הטבלה מה עשיתם בזמנים האלה ואיך הגעתם לתוצאות האלה.

רוברט: בעצם, לקחת פה את עולמות ניהול המשימות ואת עולם ה-SEO וקישרת ביניהם, והפכת לאיזה כלי כזה שאתה לא צריך עכשיו לנטר ולזוז בשני מקומות, אתה יכול לעשות את הכל במקום אחד בעצם.

שמוליק:  בול, בדיוק. וזה בכלל, עולם ה-PMO זה עולם שאני מכיר הרבה מאוד זמן, איך מנהלים פרויקט. ואמרתי, הגיע הזמן שנעשה גם מערכת כזאת.

יורי: PMO… זה…

שמוליק:  Project -Project Management Officer

רוברט: ומה בסוף?

שמוליק:  Officer, Operator

רוברט: ובאיזה… ממש בקצרה, באיזה שלב המוצר כרגע עומד?

שמוליק:  אנחנו כרגע ב-QA פנימי בתוך החברה. אנחנו בעוד שבועיים לדעתי נצא ל- BETA Testers, יש כרגע איזה כמעט 200 BETA Testers שנרשמו כבר. ועניין של חודש עד שנצא עם זה לשוק, לדעתי.

רוברט: מגניב, מגניב.

שמוליק:  בישראל לפחות.

רוברט: לשוק הישראלי, שבהתחלה זה מיועד לשוק הישראלי בעצם.

שמוליק:  כרגע, אבל היא כבר בשתי השפות, כאילו לגמרי הולך לשם.

רוברט: מגניב, מגניב מאוד. אז קודם כל, ברור שנדבר על זה ברגע שזה יהיה באוויר, נשמע מאוד מעניין. עכשיו בוא ניכנס פה וניתכנס פה באמת לנושאים המרכזיים שרצינו לדבר עליהם באמת איתך, כמה זמן חברת קידום האתרים שלך קיימת פלוס מינוס?

שמוליק:  החברה עצמה קרוב לשנתיים, אבל מאז ומתמיד אני גם שכיר גם עצמאי תמיד הייתי. זאת אומרת, או כשהייתי שכיר הייתי מנהל מחלקות בחברות הכי גדולות בארץ, וגם הייתי יועץ. עדיין הייתי יועץ לפסק דין כבר כמה שנים, וואלה מזל טוב כמה שנים, דיוטי פרי כמה שנים. ככה שבכל מקרה…

רוברט: הבנתי. הבנתי. זאת אומרת, בעצם מעבר לזה שאתה מנהל את החברה מספר שנים, התעסקת בעבר באמת עם ברנדים מאוד גדולים, עם אתרים מאוד גדולים.

שמוליק:  תמיד כן. גם היום אנחנו מתעסקים עם חברות ענק. כאילו, מן הסתם.

רוברט: מעניין מאוד. אז באמת רציתי, אני שנייה אחליף פה את האג'נדה ונעבור פה לבאמת לנושאים המרכזיים של באמת איך לעבוד עם סוכנות לקידום אתרים.

אני אגיד לך את האמת, לפני שאני אתן לך פה את רשות הדיבור כמובן, תראה, גם אני בעבר הייתי שכיר במספר מקומות. חלקם באמת הן סוכנויות, חלקם היו מקומות באמת היא חברה לשם…

יורי: חברת מוצר

רוברט: היא חברת מוצר ואתה יודע, לפעמים עובדים עם ספקים כאלה ואחרים ויש איזה קטע כזה, ואני חושב שאתה די תסכים איתי איתו שאתה יודע, יש איזה מן ערפל כזה ספציפית בעולם הזה של ה-SEO אנשים לא בדיוק יודעים, כן יודעים, ויש שם איזה עניין שבתוך כל הסיפור הזה של מה שנקרא SEO/קידום אתרים אתה יודע, יש… אתה יודע מה, נשתמש במילה הזאת יש גם הרבה חאפרים, סבבה?

שמוליק:  ים.

רוברט: יש ים. עכשיו, הקושי באמת בסוף המרכזי הוא שאם אני עכשיו בא לקחת לדוגמה, ממך שירות, או מכל מקדם אתרים אחר, אני קצת, אתה יודע, אני באוויר, אני לא יודע מה אני בכלל צריך לראות ממנו. איך ההתנהלות שלי ושלו אמורה לעבוד ברמה השבועית או ברמה החודשית? זאת אומרת, בוא אם אתה יכול ככה לשפוך קצת אור על הסיפור הזה, באמת, מה קורה ברגע שאתה מקבל עכשיו לקוח? איפה זה מתחיל?

יורי: לא, הפוך אבל.

רוברט: הפוך בעצם

יורי: מהם הטיפים ללקוח? מה הוא צריך לצפות ממקדם אתרים שעובד איתו?

איך לנהל…

לגמרי, לגמרי.

אילו דברים לדרוש ממנו?

רוברט: מובן לגמרי. אני אגיד לכם, בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר בתכולה. אוקיי?

כי כמו כל עסק, אוקיי, בואו ניקח רגע מקום קצת יותר ברור, שזה ה-PPC. אתם יודעים תקציב, אתם יודעים כמה הייתם רוצים, אתם יודעים קבוצות אולי אפילו מודעות, אתם יודעים אפילו ברמה של אילו מוצרים היינו רוצים לפרסם, אז יש תכולה מאוד מסודרת.

SEO, כמו שאמרת ללא ספק, ים חאפרים. וזה בסדר, אני מכיר את זה. וים אי-סדר, נקרא לזה. ודרך אגב, כל מה שדיברתי על Highver, זה בא משם. כי בגלל שכל עולם התוכן שלי בעולם ה-SEO, נבנה ע"י תכולה נכונה – מה בעצם הלקוח מקבל? אני אומר לו מראש: האם כותבים לו תוכן, אולי לא כותבים לו תוכן. האם אנחנו משיגים לו קישורים חודשיים, האם אנחנו מסדרים משהו באתר, האם יש ד"וח אופטימיזציה, מחקר מילות מפתח, מחקר מתחרים, מחקר תחרות, שזה לפעמים קצת שונה. כשיש תכולה, אז מתחילים לקחת את כל התכולה הזאת ועוטפים אותה כל דבר כמה זמן זה לוקח, תוך כמה ימים אני אקבל את זה מהרגע שמתחילים, האם יש גאנט? שזה לדעתי מילת הקסם שהרבה מאוד מקדמי אתרים מאוד מפחדים ממנה. כי זה צריך פתאום לשים אותם באיזו טבלת ציר זמן מסוימת, ואז הם מפחדים מזה. וזה בסדר, זה מובן למה מפחיד אבל PMO מקצוען צריך לדעת את זה. ואני לוקח את כל מה שאמרתי עכשיו ואני אומר, אוקיי, בחודש הראשון אני אעשה תוך שבוע מחקר מילות מפתח, תוך שבועיים אני מסיים את מחקר המתחרים, גג עד החודש הראשון מסיים גם דוח אופטימיזציה, שזה בעצם המלצות איך לטפל באתר. ואז אנחנו יודעים – אוקיי, זה מה שאנחנו עושים בחודש הראשון. בחודש השני אנחנו נתחיל עם כל מה שקשור לעולם הקישורים, לעולם התוכן השוטף, נסגור גוגל אנליטיקס, סרץ' קונסול. כל הרעיון הזה זה בסופו של דבר זה תכולה, ולדעת איך אנחנו שמים את זה בגאנט של זמן. דרך אגב, אני גם ממליץ על זה לחברות קידום אתרים. כי ככל ששמים גאנט וככל ששמים נקודות זמן לכל דבר, הלקוח שקט. הלקוח יודע – אוקיי, אני יודע בדיוק מה הולכים לעשות לי בארבעה חודשים הקרובים, שלושה חודשים הקרובים. הוא לא יציק לכם אחרי שבועיים ויגיד – נו מה, אתם לא עושים כלום? זה כל מה שעשיתם כל החודש?

עד שלא שמים את זה בציר זמן זה לא יעבוד לכם.

רוברט: מעניין, אז בעצם אתה אומר העצה הראשונה היא באמת, קודם כל מה שנקרא, לנסות ולעשות סוג של סדר ראשוני, ולהבין – רגע, זה הסטטוס, אנחנו הולכים לעבוד לפרק זמן… תקן אם אני טועה, בדרך כלל זה מתחיל בפלוס מינוס שלושה חודשים בהתחלה?

שמוליק:  הרעיון… אתה מדבר על הגאנט או על התוצאות?

רוברט: אני מדבר עכשיו באופן כללי על סוכנות SEO שבאה לעבוד עכשיו עם לקוח.

שמוליק:  בואו נגיד שהייתי בונה לפחות מה אני הולך לעשות לארבעה-חמישה חודשים אפילו הקרובים. אם מדובר על אתר יותר גדול, לצורך העניין, 'הום סנטר' או 'מוצצים', אתרים גדולים שאנחנו מתעסקים איתם היום, הגאנט שאנחנו עובדים איתו הוא לחצי שנה לפעמים קדימה. לפעמים אפילו שנה קדימה. אנחנו אומרים, אוקיי אלו הדברים שאנחנו הולכים להתמקד בחצי שנה הקרובה. ואז גם הלקוח מבין – אוקיי, אני יודע בדיוק מה הולכים לעשות בשבילי בחצי שנה הקרובה. וזה עושה הרבה יותר סדר והלקוח גם הרבה יותר מבסוט. ובלי שום קשר לכל זה, אצלנו כל מנהל פרוייקט מן הסתם, מדבר עם כל אחד מהלקוחות או אנשי הקשר, לא משנה מה, לפחות פעם בשבוע – מה עניינים? מזג אוויר היה נחמד היום, אכלתי שניצל וצ'יפס, ו-וואלה שתדע, עשיתי גם ככה וככה.

רוברט: הבנתי.

שמוליק:  להשאיר את הלקוח בלופ זה סופר חשוב.

רוברט: אז בעצם, באמת, כל מה שאתה מדבר איתי עכשיו, זה בעצם סוג של המבנה המרכזי שכשאתה נכנס לעבוד עם אותה החברה באמת, לבוא, לבנות, אלו גבולות הגזרה, זה מה שאנחנו הולכים לעשות, ואלו הזמנים שאנחנו הולכים לעשות מה שאמרנו שאנחנו הולכים לעשות.

שמוליק:  בדיוק.

רוברט: שזה מאוד מאוד חשוב, ותקן אותי אם אני טועה, חלק ניכר מהאנשים לא עובדים ככה היום.

שמוליק:  לא, לא. וזאת בדיוק הבעיה. כי אז, ככה יוצא השם של החאפרים שלנו. כי אומרים – לא יודע, התחילו לקחת כסף, לא עושים כלום… דרך אגב, גם יותר מזה, גם מקדמי אתרים מעולים שמביאים תוצאות תוך שלושה חודשים, ארבעה חודשים, כי כמעט ואין פחות מזה תוצאות, אחרי ארבעה חודשים לקוח יכול להגיע למקומות הראשונים בגוגל, אבל מה שבתכל'ס קרה הוא לא אמר לו שהוא הולך לעשות את זה, הוא לא הסביר לו איך ומה ואז הוא עוד יותר הוא מרגיש מרומה, והוא מסוגל להפסיק איתו את העבודה. רק בגלל שהוא לא באמת לקח אותו יד ביד לכל התהליך הזה. מיותר לחלוטין. רק כשעושים סדר זה Win-Win.

רוברט: שתכל'ס אגב, גם בלי שום קשר אגב ספציפית ל-SEO, זה תכל'ס, זה משהו שהוא יכול להתאים להרבה מאוד, תקרא לזה, עסקים…

שמוליק:  בכל עסק לדעתי. עם כל עסק שתשים לו תכולה, כל עסק היום, קח את כל עולם ה-IT או משהו כזה. אני צריך לרשת עכשיו קניון, אני צריך לרשת קניון עכשיו עם מצלמות או לא משנה מה, אתה יודע בדיוק מה צריך להיות. אתה יודע מספר המצלמות, אתה יודע כמה זמן זה צריך להיות, צפי לעבודה, מה עניין ה-SLA, הכי חשוב זה הדברים האלה. אז כל תחום. אם SEO גם ככה תחום מעורפל, אז לפחות בוא נסדר אותו בתכולה ובוא נסדר אותו בגאנט עבודה.

רוברט: מעניין, מעניין. אז זה מאוד מאוד מובן, לדעתי תכל'ס לא צריך להרחיב על זה, אני רוצה להמשיך ולשאול ככה שאלה קצת יותר מתקדמת.

אני עכשיו בעל העסק, התחלתי לעבוד עם חברת קידום האתרים, עשית לי תוכנית יפה, זמנים, עניינים, זה מה שאני הולך לעשות, ככה וככה וככה, מגניב. ועכשיו אני רוצה באמת, הנה גם העברתי פה סוויץ' פה לכותרת הבאה, בוא נדבר שנייה על דוחות. על פניו, שוב, אני משער, תקן אותי אם אני טועה, יש פה הרבה מאוד סוגי דוחות שבאמת מקדמי אתרים יכולים להוציא החוצה, בין אם אנחנו מדברים גם על דוחות שבועיים, חודשיים, פר כל שלושה חודשים, רבעוניים, מה שזה לא יהיה, נשמח להבין מה יש בדוחות האלה ומה אני בתור בעל עסק הייתי רוצה שמקדם אתרים יראה לי. או לא יראה לי כמובן.

שמוליק:  מובן לגמרי. אז תמיד הדבר הכי פשוט שיש זה, אני אתחיל מהבסיס, חייב להיות דוח חודשי כלשהו. אוקיי? חייב להיות משהו, דיווח שאומר עשינו א', ב'.

אתם לא רוצים להגיד מה עשיתם, נגיד ומקדמי אתרים לא רוצים להגיד מה הם עשו, אז לפחות שיגידו – אוקיי, אלו המיקומים. שזה הדבר הכי חשוב לדעתי מן הסתם. כי בשביל זה עושים SEO. המיקומים היו ככה כשהתחלנו, היום הם נמצאים כאן. ואז כל חודש בעצם לעשות גם איזו ראייה, פרספקטיבה אחורה, ולהגיד- אוקיי, היום אנחנו כאן, כשהתחלת איתנו היינו כאן, וכאן היית אולי אפילו ברבעון הקודם, בשנה הקודמת, אם זה נושא עונתי, אולי זה אי אפשר לפעמים להשוות חודש אחורה, לפעמים צריך להשוות לרמת אותו חודש, שנה שעברה. אם זה עונתי.

אבל כל דוח כזה, בעיניי, צריך להיות משהו קצת יותר רציני. שזה כן מה בעצם עשינו. אם זה קישורים, אם זה תוכן, מה בתכל'ס עשינו. מעבר לזה, אנחנו צריכים להגיד אוקיי, זה מה שעשינו, עכשיו בוא נראה כמה נכנסו לאתר. גוגל אנליטיקס, קצת סרץ' קונסול, קצת כלים יותר מקצועיים של אנליזה, להגיד אוקיי, נכנסו ככה וככה אנשים מהאורגני, לא בכללי, להגיד אוקיי הנה זה הכניסה לאתר שלך, כי מן הסתם יכול להיות שרובוט עושה להם אחלה קמפיין עכשיו והגיעו מיליונים. אורגני מה קורה שם. אז אורגני כמה הגיעו. אם אפשר, עוד פעם, אני אוהב לעשות את זה כי אנחנו לפעמים עושים קצת אקסטרה מייל כי זה מגניב יותר לדעתי, להראות כמה אנשים גם יצרו קשר דרך האורגני. אפשר לעשות את זה בגוגל אנליטיקס. אפשר לעשות מה שנקרא 'המרה'. להגיד – אלו מספר האנשים שיצרו קשר, ואלו מספר האנשים שיצרו קשר דרך האורגני. ואז כל לקוח יכול להגיד לך זה ה-ROI שלי, המושלם. כן היה לי ROI חיובי או אין לי ROI חיובי. ואז לא משנה מה תעשה הוא יגיד – אוקיי, בתכל'ס זה עובד. וואטאבר דה פאק יו דו – זה עובד!

רוברט: מעניין, מעניין מאוד.

שמוליק:  עולם אחר לגמרי. וכמובן שוב, תכולה, תמיד לעבוד לפי הגאנט. להגיד – אוקיי, אלו הדברים שהבטחתי לך בגאנט, הנה, עשיתי את זה. ואז יש לו שקט. וגם למנהל פרוייקט יש שקט כי הוא אומר עשיתי בדיוק לפי מה שהוא אמר לי.

רוברט: שכל הדברים האלה, אתה מדבר איתי פה על איזה סוג של, מה שנקרא, בדוח החודשי בעצם, שאתה גם מוציא -דוח חודשי לגמרי. אתה רוצה להראות את התכולה, אתה רוצה להראות את המיקומים, מה היה לפני, מה היה אחרי, וכל הדברים שאני עושה וכמובן כמו שאמרת, אתה רוצה גם לקחת לדוגמה את מילות המפתח ולהגיד חברים, תראו, אלה מילות המפתח והנה גם אני מראה לכם פה את הנתונים. הנה מה קרה בגוגל אנליטיקס, הנה מה קרה בסרץ' קונסול, ובעצם, מחבר בין הדברים.

שמוליק:  בדיוק, כי אז אני מצליח להראות מה שעשיתי – האם היה שווה את זה או לא.

רוברט: מעניין. ומה קורה בתחילת עבודה? גם שם יש איזה דוח ראשוני כשאתה מתחיל…

שמוליק:  כן בטח.

רוברט: אני עכשיו מבקש… כן.

שמוליק:  כי תחילת העבודה בדרך כלל זה להגיד אוקיי, בוא תראה מה הסטטוס שלך היום. היום שתדע, נכנסו לך X אנשים, בדרך כלל זה בסוף החודש הראשון של העבודה. כי אז כל החודש הזה אנחנו עושים מחקר מילות מפתח, מחקר מתחרים, את הדוח אופטימזציה, ואז אנחנו אומרים – אוקיי, רק שתדע, מכאן זה הסטטוס שלנו שאנחנו מתחילים ואנחנו עכשיו מפה זה רק מן הסתם, ללמעלה והלאה. אבל חייב להראות איזה סטטוס ראשוני כי זה גם טוב למקדם אתרים. להגיד – בוא תראה מה הצלחתי לעשות בשבילך, אפילו ברמת המותג. מישהו מחפש את השם שלך עד עכשיו אולי לא מצא אותך, או לא נכנס מספיק. ומספיק ששיניתי משהו באתר שלך והיום נכנסים אלייך יותר, גם כשמחפשים את שם המותג.

רוברט: שזה בעצם סוג של דוח ראשוני שהוא סוג של עושה סדר לצד השני ומסביר לו מה הסטטוס הנוכחי, מה אתה כן רואה שהוא לא רואה, ואיך אתה בא לתקוף את הדברים בעצם.

שמוליק:  בול, בדיוק. אני בסופו של דבר, הכי רוצה להראות לו זה המצב שלך, עכשיו בוא תראה למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים טוב, ובוא תראה למה מפה זה רק למעלה.

רוברט: מעניין מאוד, מעניין מאוד. ומה… זה באמת, אני יודע שזאת שאלה שיכולה להיות מאוד מעצבנת, אבל, אני רוצה עכשיו לנסות באמת לחשוב מנקודה של בוא נגיד, בעל עסק שאתה יודע, לא יודע, לא מבין כל דבר ולא יודע איך האינטרנט עובד ומי נגד מי. הוא רוצה לראות מספרים. איך תוקפים את הדבר הזה בעצם?

שמוליק:  קשוח. כי מצד אחד, אין אף לקוח בעולם שאוהב לשמוע שהכסף שהוא משלם ריטיינר, זה כי רק רואים תוצאות בעוד מה שנקרא, 'מחר-כך'.

רוברט: זה תהליך. תהליך.

שמוליק:  תהליך, בדיוק. אבל למדתי להסביר את זה הכי טוב בלהסביר שמקדם אתרים, רק בארץ קוראים לנו מקדמי אתרים. אוקיי? בחו"ל לא קוראים לנו מקדמי אתרים. בחו"ל זה SEO. עכשיו זה SEO, זה אופטימייזרים, זה לא The Promotion guy.

רוברט:יש לזה טייטל כזה מאוד…

שמוליק:  אבל למה? כי SEO בחו"ל, בכלל תחום ה-SEO הוא שם של תהליך. הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש. הוא לא זה ששם את האתר שלך במקום הראשון בגוגל. ופה קוראים לנו על שם התוצאה לא על שם התהליך. אז בגלל זה אוטומטית אנשים מסתכלים עלינו בתור אנשי המעשים. אנחנו לא מעשים, אנחנו אנשי תהליכים. אנחנו הופכים את האתר שלך לאופטימלי יותר. הנגזרת של זה, זה שאתה נהיה מקום ראשון בגוגל בכל הביטויים שלך. ואז אנחנו מסבירים.

רוברט: כן, אבל מה, אוקיי, אבל בוא שנייה, אני רוצה לחפור פה עוד קצת יותר. מה עכשיו קורה… מגניב, אחלה, אתה יודע מה, כל מה שאמרת הוא באמת באמת נכון, אבל אחלה, אני עכשיו חוזר – אני פה בישראל, אני רוצה לראות את המספרים, לא אכפת לי… אני לא רוצה לשמוע על דברים אחרים, מה… הרי לא בהכרח כל אחד, לא בהכרח עכשיו אחרי, לא יודע, שלושה חודשים, יכול לגרום למי שזה לא יהיה להיות, בוא נגיד, אתה יודע, אני רוצה להיות מקום ראשון במילה, אני לא יודע מה, קניות בסופר, לא יודע אני סתם זורק.

שמוליק:  צימרים. קח בכוונה משהו קשה.

רוברט: כן, צימרים. מה קורה שם לדוגמה.

שמוליק:  אוקיי, אז ככל שהתחום יותר תחרותי, מן הסתם, יותר אנשים עובדים על זה, עכשיו זה כבר לא מגיע למצב שכולם עייפים, יושבים בצד, ואתה עוקף את כולם. אתה נכנס לתחרות של בערך מאה מכוניות מירוץ, ואתה אומר – אוקיי, בוא ננסה לעקוף אותן. אתה תצטרך מן הסתם להתחיל לעשות סיבובים. תצטרך להתחיל לעשות סיבובים במרתון הזה, ואתה תצטרך לאט לאט לתדלק יותר ויותר ולשפר את הרכב שלך, וכמה שאפשר. בתחומים, אנחנו תמיד אומרים, תחומים לא תחרותיים, אני יכול לפעמים תוך חודשיים שלושה להגיע לעמוד הראשון. כי לגוגל עדיין לוקח זמן לסרוק את כל מה שאנחנו עושים. זה כבר לא תלוי בי. כי אני יכול לעשות פלאים באתר, אני יכול לעשות פלאים מבחינת קישורים, שמלא אתרים יפנו אליי, כתבה בוואינט, כתבה בכלכליסט, אבל לגוגל לוקח זמן ללכת לסרוק את כל הדברים האלה. אז אנחנו אומרים חודשיים שלושה זה במינימום מינימום ללקוח הכי פחות תחרותי. לאתרים כמו צימרים, משלוחי פרחים, ביטוח רכב, הלוואות, ביטויים שלקח לנו הרבה מאוד זמן, נכנסנו לעמוד הראשון במילה 'ביטוח רכב', לקח לנו שנה וחצי. אז יש תחומים שפחות משנה אין על מה לדבר בכלל. ויש תחומים דרך אגב, שאני אפילו לא מוכן לקדם כי אני אומר – חברים, זה תחום כ"כ תחרותי שנצטרך שם תקציב ממש ממש גדול כדי להיכנס לשם. עכשיו תקציב, הוא לא רק, כי אוקיי כי אני רוצה יותר כסף כי יש שם תחרות. אלא כי צריך לעשות יותר פעולות. צריך לעשות יותר שעות בחודש. אנחנו לא ווב מאסטרים, אנחנו לא אנשים שמנהלים את האתר הזה, אנחנו נצטרך X שעות מסוים בחודש לעבוד על ה-SEO עצמו. ותחום תחרותי – אתה תצטרך לפעמים גם 100 שעות בחודש. בעוד שכל אתר ממוצע יכול להיות עניין של 10-15 שעות.

רוברט: מעניין. אבל תגיד, כשלך באופן אישי אגב יוצא להיפגש עם אותם, תקרא לזה, החבר'ה בתעשיות איפה שיש באמת תחרות גבוהה, הם כן… יש שם את ההבנה הזאת של יש כאן תהליך ולוקח זמן?

שמוליק:  כן. זה גם עוד פעם זה הכל עניין של תיאום ציפיות. כי אם אין תיאום ציפיות אמיתי ולהגיד יהיה בסדר, שזה מלא מקדמי אתרים עושים את זה היום – יהיה בסדר, עוד מעט, עוד חודש תראו, תראו עוד קצת הצלחנו לעשות את זה – זה לא עובד באמת. צריך להסביר ללקוח – תקשיב, פחות מחצי שנה-שנה אין על מה לדבר. עוד חצי שנה-שנה תתחיל לראות ניצנים, עוד שנה וחצי אתה תתחיל כבר לקבל חשיפה הרבה יותר גדולה, עוד שנתיים שלוש אתה יכול להיות אחלה מותג. אבל בזמן הזה, אנחנו נצטרך לבנות חתיכת תהליך שגוגל גם יכיר אותך. כי אם גוגל לא באמת יכיר אותך והוא לא יראה באמת שיש יישות אמיתית מאחוריי זה, ולא סתם אתר עם תכנים, אין לך זכות קיום בתוצאות. וזה לוקח זמן. קשוח. אבל זה משתלם. עוד פעם, עסקים היום משתנים בגלל שהם מגיעים למקומות הראשונים בגוגל. הם משתנים לגמרי. גם עסקים קטנים. (עוד על קידום אתרים לעסקים קטנים) יש לנו לקוח, זה סיפור יחסית מצחיק זריז, שעושה קורסים והוא עשה איזה X קורסים מסוימים, והבאנו אותו למקומות הראשונים בגוגל יחסית די מהר. כשאני אומר די מהר, שלושה חודשים.

רוברט: קורסים באמיתי או קורסים דיגיטליים?

שמוליק:  לא, לא לא, קורסים אוף ליין. קורסים אמיתיים במכללה. לקוד בכלל, לתכנות. והיה מגניב. יש לו כמה קורסים ספציפיים, הוא קידם אותם, הוא עובד יפה, והוא שלח לי מייל בדיוק לפני איזה שעתיים שאמר לי 'תקשיב, העבודה עובדת כל כך יפה, בוא נעשה עוד קורסים כי אני רואה שיש לי מספיק קורסים, אתם מצליחים להביא אותי למקומות הראשונים, מגיעים טראפיק, בוא נפתח עוד איזה חמישה שישה סוגים שונים של קורסים, מה אכפת לי? אתם יודעים להביא לי את הלקוחות, אני יודע לעשות את הקורסים…' בום. אז כאילו ברגע שאתם מבינים את זה, אתם קולטים כמה עסק יכול לבנות את עצמו ולפתח את עצמו פצצות אם הוא באמת יודע להגיע למקומות הראשונים בגוגל וליצור לעצמו את המיתוג שהוא חיפש.

רוברט: מעניין. כי בעצם אתה אומר אם הוא כבר הגיע הוא הצליח להגיע למקומות האלה, בואו ניקח את זה ונעלה את זה כמה רמות עוד יותר גבוה

שמוליק:  למקסם, למקסם.

רוברט: למקסם, למקסם.

שמוליק:  MAX קראו לזה…

רוברט: אז שוב, קודם כל מאוד מאוד מעניין, אני רציתי עכשיו בגדול, באמת, ברמה הכי פשטנית, אילו דברים הייתי רוצה עכשיו אם אני באמת הולך להתחיל לעבוד עם סוכנות SEO, מה הדברים המרכזיים שאני הייתי כן צריך לצפות מהצד השני. זאת אומרת, כמובן מעבר לדברים הרגילים שאנחנו, בסדר, שקיפות, עניינים, דוחות, סדר פעולות וכו', מה הייתי רוצה לחפש אם עכשיו אני צריך לדבר עם חמישים כאלה אילו דברים הייתי צריך לחפש לדוגמה. שמוליק:  משפט שאני לא אוהב להגיד אבל חייב להגיד אותו, זה תיק עבודות. כי מצד אחד אני יכול להגיד שיש מקדמי אתרים מדהימים שרק יצאו מהקורסים שלי. ואני חושב שהם מושלמים, אבל הם חייבים להתנסות איזה אחד או שניים כדי שלא יעשו A/B Testing על לקוח חדש שלהם. זה קשוח לעשות ניסוי וטעייה. כן להראות שהם מבינים. אני לא מאמין שיש קשר בין התחומים. זאת אומרת, אם קידמת עורך דין ועשית את זה טוב, זה לא אומר שעכשיו משלוחי פרחים אתה לא יכול לקדם. אתה יכול לעשות הכל כל עוד הבנת את התהליך של ה-SEO. ומן הסתם, כן לצפות עדיין לדיווחים ולצפות לתקשורת.

אני חושב שתקשורת זאת מילת הקסם שלנו. כי אם תקשורת נכונה זה יכול לעבוד גם כשיש כשלונות, וזה בסדר, יש כשלונות. ולפעמים לא מצליחים עד הסוף. אבל זה בסדר, כל עוד זה יד ביד ומראים ללקוח שיש תהליך, ומראים לו שאנחנו עושים את הדברים ברמה הכי איכותית שאפשר, לגבות את זה בדוקומנטציה של גוגל כדי להגיד – אוקיי, הנה, אני עושה את זה כי גוגל אמרו לי. לא כי אני עושה את זה כי נראה לי שזה ממש טוב, וזה יכול לעבוד –  יש דוקומנטציה היום שלמה לכל דבר שתרצה כמעט לעשות, בכל מה שקשור ל-SEO. אז אם אתה תצליח לגבות את זה בנתונים, וכן תהיה בתקשורת מלאה עם הלקוח, אתה אומר – לא נורא, גם אם יהיו כשלונות, אני לפחות יודע שהבן-אדם עושה את מה שצריך, בצורה הכי טובה שיכולה להיות. ואז אין לי מה לצפות ליותר מזה. דרך אגב, לא סיפור, אני אקרא לזה ציטוט כישלון קטן, שלקוח עדיין אחרי שנה, עדיין לא ראינו תוצאות, הוא אמר לי – 'אתה צריך להבין אותי', הוא אמר לי משפט כאילו שנורא החמיא לי ונורא ביאס אותי בו זמנית, הוא אמר לי – 'אתה צריך להבין אותי, שכאילו, אני עוד לא הצלחתי, עוד לא מתקדמים, אבל פתאום הבנתי שאם אתה לא תצליח, אז מי כן?' זה כאילו נורא החמיא לי מצד אחד, מצד שני, טוב, יכול להיות שהרסתי לו כאילו פה משהו אבל אין מה לעשות, לפעמים זה עניין של זמן.

רוברט: כן, כן. אני מסכים איתך לגמרי. אבל בהחלט התקשורת היא, גם אנחנו בתור בסוף חבר'ה שנותנים שירותים, התקשורת היא א' ב', מה שנקרא, של כל עסק תכל'ס.

שמוליק:  לגמרי, לגמרי.

רוברט: מגניב, מה עוד רציתי לשאול אותך… הבנתי, אז כדי אגב, אני רק חוזר לשאלה הקודמת, תכל'ס כדי לבוא ולדעת כמה זמן ניתן לראות שינויים, זה באמת תלוי ומשתנה כל הזמן בעצם. אין לזה תשובה אחת בעצם.

שמוליק:  בוא נגיד, לא, בוא נגיד שזה כמות תחרותיות אבל אפשר במינימום לצפות לשלושה ארבעה חודשים, להתחיל לראות ניצנים של עליות במיקומים, קצת יותר חשיפה אורגנית, אבל אחרי שנה הייתי אומר – אוקיי, אני רוצה לראות משהו, יחסית יותר רציני. יותר המרות, יותר טלפונים או לפחות כניסות, מן הסתם. במקרה היבש יותר.

יורי: טוב, אני גם רוצה להגיד משהו.

רוברט: זהו, באתי לשאול אם יש לך שאלה.

יורי: אני הקשבתי הרבה, אני רוצה לסכם, ובואו נראה איך הסיכום שלי, אם אני הבנתי נכון. אני כאילו אהיה כהצופה השקול, בואו נראה אם הצופה השקול הבין.

אוקיי, אז אם אני עכשיו מעסיק, מחליט להעסיק חברה לקידום אתרים, בתור בעל עסק או מנהל איש שיווק, אני צריך קודם כל לקבל מהם מה שקראנו לו פה תכולת עבודה. כן, שזה בעצם, זאת תכנית עבודה שאומרת אילו פעולות חברת קידום האתרים הולכת לבצע, באיזו תקופה, כן? ואז אנחנו מחלקים את זה, אתה אומר, לפי חודשים ולפי שבועות, כן? מה עושים… כן? או ששבועות זה יותר מדי?

שמוליק:  בוא נגיד, זה תלוי. בוא נגיד שבחודשים הראשונים אני ארצה גם ברמת שבועות. כי אז אני אגיד – אוקיי, אני יודע שיש דברים מאוד מאוד ספציפיים שצריכים להיעשות.

יורי: אוקיי. ואז בעצם חברת קידום האתרים עובדת ואנחנו מדברים על דיווח מחברת קידום האתרים שעובר למנהל השיווק פעם בחודש או פעם ב…

שמוליק:  פעם בחודש.

יורי: פעם בחודש וזה דיווח שמראה דוחות, גם, קודם כל, פשוט דיווח מה עשינו. כן, עשינו א' ב' ג', ודוח שאומר – תראה, פה היית ממוקם לפני זה, והנה פה אתה ממוקם עכשיו. דוח כזה אקסל אנחנו מדברים או ש…

שמוליק:  לא לא, משהו PDF, מסודר, נתונים.

יורי: פעם בחודש מקבלים כזה דוח, ואז באופן כללי אנחנו יודעים שחודש ראשון, כן, זה יותר עבודה שהיא מחקר והקמה, זאת אומרת, לחקור אילו מילים, לחקור את השוק, לחקור את המתחרים, זאת העבודה הראשונית. כל מיני שינויים טכניים שצריך לעשות באתר, כי אחר כך מתחילים יותר עבודה שוטפת שספציפית לא דיברנו עליה.

יורי: אוקיי, יצירת תכנים וקצת על בניית קישורים, נכון?

שמוליק:  תוכן, קישורים…

יורי: שזו בעצם העבודה השוטפת.

יורי: אוקיי, מעולה. אני שומע עכשיו. אוקיי, ואז מדווחים. עכשיו, ניתן לצפות לראות האם היו תוצאות אבל זה כמובן תלוי בתעשייה בה מתחרים. עכשיו, וכל הדברים האלה צריך לסכם אותם בעצם לפני שמתחילים לעבוד. צריך לקבל ממקדם האתרים בעצם הסבר שאומר תשמע, מאוד תחרותית, אתה בתעשייה בינונית, או אתה בתעשייה, אני לא יודע, ללא תחרות, ואי לכך ובהתאם לזאת אתה יכול לצפות לראות תוצאות אחרי שלושה חודשים, או אחרי שישה חודשים, או אחרי שנה. ואז בעצם אף אחד לא מתאכזב, כולם יודעים למה לצפות, ויש דיווח שוטף על העבודה שעושים. נכון?

שמוליק:  לגמרי. תכולה, תיאום ציפיות, דוחות דיווח חודשי, תקשורת, אתה שם לגמרי, בכל מה שדיברנו.

יורי: הבנתי. אוקיי.

רוברט: מה קורה האמת היא, זה משהו ש… אנחנו כבר אפילו גם התקדמנו בזמן אבל ממש בקצרה, אחרי כלל הפעולות הראשוניות שבאמת צריך לבצע, חלקן טכניות, חלקן לא, סידורים, H1, טייטלים, עניינים, סידור של דפים, קלוניקלס וכו' וכו', אחרי שנעשתה עבודת הבסיס הראשונית, מה קורה הלאה? מהם הדברים המרכזיים שצריך לטפל בהם בעצם?

שמוליק:  תראה, כמו שאמרת אלו הדברים המרכזיים. כי דווקא המבנה, ההיררכיה, כל הדברים האלה שברגע שסידרנו אותם, אחר כך זה העניין השוטף. השוטף זה מאוד כיף. כי בשוטף אתה בעצם מה שאתה בודק, תמיד זה את המיקומים, אתה דואג להמשיך להעלות תוכן, אתה דואג להמשיך לראות כמה הדיבור ברשת הוא חיובי ואין איזה בעיות, נקרא לזה, מוניטין ווייז, אתה עדיין רואה שיש עדכונים של גוגל, ואפשר תמיד, דרך אגב, זה תפקיד מעולה של מקדם, להגיד ללקוח – אוקיי, היה עדכון של גוגל שתדע, ואנחנו עלינו או ירדנו, כדי לדעת איפה לטפל בזה. ויחד עם זאת, תמיד לדאוג לעבודה השוטפת. ואם העבודה השוטפת עובדת טוב, המיקומים יכולים כאילו לעוף למעלה. כל עוד העבודה הראשונית, בדיוק כמו שאמרת, באמת מתבצעת. כל מחקר המילות מפתח, האופטימיזציה הראשונית, המבנה וההיררכיה, קיצור זמני טעינה, התאמה למובייל, לא חסר מה לעשות בתחום שלנו.

רוברט: לא, אתה אומר לא חסר.

שמוליק:  לא, לא חסר.

רוברט: כמובן, ככל שהאתר יותר מורכב כך העבודה גדלה כמובן.

שמוליק:  לגמרי, לגמרי. יש לנו לקוחות ששנה איתנו ועדיין אנחנו רק עובדים על אופטימיזציה.

רוברט: על החלק הראשוני שדיברנו עליו בעצם.

שמוליק:  בדיוק, בדיוק בדיוק.

רוברט: הבנתי.

שמוליק:  רק צריך לזכור אנשי SEO, רק צריך לזכור שאנשי SEO הם לא ווב מאסטרים שלכם, לא כדאי לנצל אותם לתעלה לי תמונה, תעלה לי טקסט. עדיף לנצל איש SEO למה שהוא יודע הכי טוב, כי הוא גם עולה יותר מן הסתם. אז עדיף שהווב מאסטר, קח את האחיינית שלך בת ה-16, תן לה להעלות תוכן לאתר שלך, ואל תשגע את איש ה-SEO כי בזמן הזה הוא יכול להשיג קישורים, יכול לכתוב לך תוכן, יכול לבדוק לך עוד דברים באופטימיזציה. חבל לנצל את זה לשטויות רק בגלל שהוא מול המחשב.

רוברט: הבנתי. שתכל'ס האמת היא זה משהו שלא דיברנו עליו, שבאמת יש כאן, מה שנקרא, עשה ואל תעשה באתרים, שזה בסוף בסוף, אם אתה שואל אותי, זה יורד לתכנון הזה ולציפיות של הצד השני. להגיד לו – תשמע, אלו הדברים שאני מתעסק בהם, אני לא מתעסק בדברים שחשבת שאולי אני…

שמוליק:  בדיוק,  לגמרי.

רוברט: מעניין, סבבה. מגניב אחלה אז תשמע, תודה רבה.

וואי עבר מלא זמן, ממש ממש תודה.

שמוליק:  בכיף.

רוברט: אז ממש ממש תודה ואנחנו מעריכים את זה שהגעת לתוכנית,

שמוליק:  בשמחה.

רוברט: ובאמת המון בהצלחה גם עם כמובן החברה, גם עם Highver, הכלי החדש שאנחנו בטח עוד נדבר עליו עוד.

שמוליק:  אני אשמח.

רוברט: וזה הכל, ממש ממש תודה. 

שמוליק:  תודה רבה גם לכם חברים.

רוברט: יאללה, להתראות.

שתפו חברים ואויבים (גם הם צריכים ללמוד)

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter