בפני מי שמסיים קורס קידום אתרים עומדים כמה מסלולים עיקריים – עבודה כשכיר, הצעת השירותים כפרילאנסר, או הקמת עסק עצמאי בתחום קידום האתרים או הדיגיטל. אם אתה שייך לקבוצה האחרונה, סביר להניח שתמצא את עצמך מתלבט בנוגע לכמה וכמה שאלות שיגדירו איך העסק העתידי שלך יראה.

שאלנו את ירון לוי, יועץ עסקי בעל ניסיון רב בליווי עסקים והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי, מה הדברים שחשוב לדעת לפני פתיחת עסק בתחומי קידום אתרים ודיגיטל. הנה מה שהיה לו לומר:

מאיפה מתחילים?

הקמת עסק יכולה להיות עניין מבלבל, שגורם למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום לתהות מאיפה להתחיל ומתי: האם להתחיל מהחלק הביורוקרטי של רישום העסק עצמו הכולל את הגיחה למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, את החיפוש אחר רואה חשבון וכו'? או אולי בכלל כדאי להתחיל את התהליך מבניית האתר, המיתוג ומחיפוש הלקוח הראשון ורק אז לפנות לפתיחת העסק באופן רשמי?

הקמת עסק היא אולי הגשמה של חלום, אבל בסופו של דבר העסק הוא מה שישים לך אוכל על השולחן. ולכן המוקד בעת פתיחת עסק צריך להיות כלכלי: מה העלויות הצפויות? מה הרווחיות שתוכל לצפות לה? מתי תוכל להיות רווחי? מי תקופת ההרצה הסבירה לעסק קידום אתרים? כמה הון נדרש על מנת להקים עסק מסוג זה? מה התמחור הממוצע בשוק? אם אתה נכנס לתחום ללא רקע קודם, סביר להניח שחסר לך ידע על מנת לענות על חלק מהשאלות לפחות.

כדי לתת לך את התשובות המדויקות ביותר ואת הערכות הזמן הנכונות ביותר, ההמלצה היא לא להתפתות להוריד תוכנית עסקית מהרשת ולמלא אותה לפי הבנתך, אלא לבנות תוכנית עסקית עם דגשים פיננסיים בסיועו של יועץ עסקי. זה אמנם מחייב אותך להוציא כסף מכיסך, אבל מוריד אותך לקרקע מבחינת ציפיות, יוצר לך תוכנית פעולה מסודרת, מגדיר לוחות זמנים ומסייע לך להבין איך ומתי לשכור עובדים, איך לתמחר וכו'.

האם לעבוד מהבית או לשכור משרד?

בפועל, כדי להרים עסק מצליח של קידום אתרים, כל מה שאתה צריך זה מחשב ומשמעת עצמית. אבל הדילמה האם לעבוד מהבית או לשכור משרד מעסיקה כמעט את כל מי שמקים עסק חדש בתחום ולא בכדי. לקוחות רוצים להתרשם ממך ולראות שאתה חברה רצינית ומקצועית, ומשרדים מסייעים ליצור את הרושם הנכון.

אבל מתי נכון לשכור משרד? אם יש לך הון עצמי המאפשר לך לעבור את תקופת ההרצה תוך תשלום שכירות ועלויות משרד לך על זה כבר מההתחלה, אבל אם אין לך את ההון ההתחלתי לשם כך, המשרד צריך להגיע רק בנקודה שבה העסק מחזיר את העלויות הבסיסיות של התפעול, את המשכורת שלך ואם יש לך עובד – גם את זו שלו.

איך מתמחרים נכון בהתחלה ובכלל?

כמו תחומים רבים גם בתחומי הדיגיטל וה-SEO מוצפים בחאפרים שמציעים את מרכולתם במחירי רצפה. אחת הטעויות שמי שנכנס לתחום ומחפש את הלקוחות הראשונים שלו עושה, הוא להתייחס לאותם חאפרים כנקודת ייחוס מבחינת מחיר. אם אתה מתכוון לתת ללקוחות שלך שירות, להשקיע בהם זמן ולתת להם תוצרים, אסור לך לתמחר אותם על פי המחיר הנמוך בשוק. אם אתה מציע מוצר איכותי, מותר לך לתמחר נמוך ביחס למתחרים הרציניים בשוק כדי למשוך את הלקוחות הראשונים, אבל עליך לזכור כי  בסופו של דבר אתה מוכר זמן, וזהו משאב מוגבל.

עליך לבצע מעקב מהיום הראשון, של כמה זמן מושקע בכל לקוח שלך באמצעות תוכנה הסופרת את דקות העבודה המושקעות בכל אחד מלקוחותיך, ולהרגיל את עצמך ואת העובדים שלך לדווח ולחייב את הלקוחות על הזמן המושקע בהם. בעסקים שמוכרים שירותים, ניהול הזמן ומעקב אחר השעות הוא אחד הדברים שעושים את ההבדל בין רווח להפסד.

עוד טעות תמחור נפוצה בתחומים אלו, היא מודל של תשלום לפי תוצאות והצלחה. זהו מודל שגוי עבורך, בעל העסק לעתיד, כיוון שמבחינה כלכלית אתה צריך להחזיר את ההוצאות שלך בלי קשר ליכולת שלך להביא את הלקוח בחודש מסוים לתוצאות בדף הראשון. הוא שגוי גם עבור הלקוח שלך, כיוון שעל מנת להגיע ליעד, אתה עלול לקחת קיצורי דרך שיעלו ביוקר בטווח הארוך.

האם כדאי להחתים את הלקוח להתחייבות לשנה?

בתחום ה-SEO יש המון עבודה שנעשית בחודשים הראשונים, ולכן יש מי שממליצים לחייב את הלקוחות בהתקשרות לשנה. אבל ההתחייבות הזו יוצרת מספר בעיות: ראשית, היא מקשה על הגיוס. בתור מי שרק פותח את העסק ועוד לא מגיע עם רקורד של הצלחות מוכחות, לא קל לשכנע לקוח להתחייב לך מראש לשנה. הקושי אף מתעצם כשאתה לא גובה מחירי חאפר. שנית, התחייבות מראש יוצרת באופן לא מודע מצב שבו הלקוח נלקח כמובן מאליו. המצב הזה לא נכון מבחינה מקצועית בשום שלב בחיי העסק, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בעסק צעיר.

אז מה נכון לעשות? תקופת התחייבות קצרה יותר (לדוגמא, 3 חודשים) עם התרעה מראש של חודש במקרה שרוצים לסיים התקשרות. במצב הזה הלקוח מחויב מבחינה פסיכולוגית, שכן הוא מעביר מראש את הסכום ל-3 חודשים, אבל הוא יודע שבכוחו לסיים את ההתקשרות בכל זמן נתון.

האם להציע רק תחום התמחות אחד או סל מוצרים?

סיימת קורס ולמדת בו גם קידום ממומן (PPC), גם קידום אורגני (SEO) וגם שיווק ברשתות חברתיות (SEM). האם כדאי לך להציע את כל השירותים הללו ללקוחות שלך או להתמקד במוצר אחד מתוך הרשימה? אם אתה מקים את העסק שלך לבד, אחרי הקורס ועוד אין לך תחום התמחות בולט, ההמלצה היא לבחור את אחד התחומים ולהתמקד בו. בשלב הראשוני אתה צריך תיק עבודות מרשים, והתפזרות על פני אפיקים שונים תניב תוצאות שהן בגדר בסדר, על פני מספר אפיקים במקום תוצאות מעולות באפיק אחד.

אם אתה מומחה בתחום מסוים שהחליט להקים עסק, גם אז כדאי לך להתמקד ולהציע את השירות שבו אתה מומחה. רק במקרה בו אתה מקים את העסק מראש עם עובדים או שותפים, שלכל אחד מהם תחום התמחות משלו, כדאי לך להציע סל מוצרים.

האם לגייס עובדים או להעסיק פרילאנסרים?

לכל אחת מן השיטות יש את היתרונות והחסרונות שלה. פרילאנסרים מאפשרים גמישות בהתאם לצורך, אבל במחיר של בלעדיות ונאמנות. שכירים מביאים איתם את היתרונות של מסירות ואת האפשרות לעצב אותם בהתאם לסטנדרטים שאתה מציב, אבל המחיר שלהם יקר יותר. אם אתה בונה תוכנית עסקית, היא יכולה לסייע לך לקבל את התשובות לשאלות בהתאם לצורך הספציפי, להיקפי העבודה המשוערים וללוחות הזמנים.

התשובה לשאלה החשובה מכולן: איך מגיעים ללקוחות?

בתור מקדם אתרים, אתה יכול להלחם על המקום ה-1 בגוגל בביטוי קידום אתרים, אבל זוהי מלחמה שדורשת משאבים, והמשמעות שלה היא כניסה לזירה שנלחמים בה חברות מהגדולות והחזקות ביותר בתחום. אז מה האפשרויות האלטרנטיביות שלך בתור עסק חדש?

בעסק דיגיטל ו-SEO, הצפי הוא שתוך כחצי שנה ניתן לגייס מספיק לקוחות שיחזירו את ההוצאות ותוך שנה העסק צריך לעלות על המסלול לרווחיות. אם העסק לא מצליח להגיע ליעדים הללו בפרקי הזמן הנקובים, מומלץ ורצוי להעזר בייעוץ עסקי, כיוון שכנראה ישנה בעיה בתמחור, בגיוס או בחלק אחר בתוכנית העסקית.