גוגל טיפש טיפש, אבל מתחרה ישיר שלכם

גוגל יודע היום לחזות דברים שנכתוב בגוגל ויותר מזה, בעזרת הטעייה קלה פה ושם והוא מסוגל לגרום לנו לבחור לא נכון בבחירות הבאות (מי ישמע עד עכשיו עשינו בחירות מעולות).

אבל הכל מתחיל בנו – בעיקר גם האשמה.

למשל, כל פעם שאבא שלי מספר לי על משהו, הוא מספר לי שהוא "מצא את זה בגוגל", וכמובן שזה לא היה בגוגל אלא באתר שגוגל הוביל אליו שבעל האתר ההוא עבד מאוד קשה על התוכן ועל האתר עצמו בשביל להביא את התשובה הזו לאבא שלי.

אנחנו אלו שתמיד משבחים את גוגל ואנחנו אלו שתמיד מאשימים את גוגל. אבל בואו מבט אחד מעל הכל, ממעוף הציפור מה שנקרא, כשאתם מחפשים בגוגל, אתם לא מחפשים בכל ה"אינטרנט", אלא בסך הכל באתרים שנמצאים באינדקס הגדול של גוגל, מה שנקרא הספריה הגדולה של גוגל ומה שגוגל הצליח למצוא בעצמו.

העניין הוא, שכשאתם מחפשים משהו דרך גוגל, אתם מוצאים אתרים שבעצם ענו על כמה קריטריונים של גוגל, כמה מתוך הפרמטרים של גוגל להיות במקומות הראשונים:

  • זמני טעינה מהירים לאתרים (דואגים לחווית המשתמש אחרי הכל)
  • אתר שמקבל קישורים מאתרים אחרים (להראות שמדובר באתר מוכר כלשהו ולא משומקום)
  • אתר שמצליח להביא תוכן איכותי ומקורי בשביל להיות ייחודי ולא "עוד אחד" מהאינטרנט או גרוע מכך, מישהו שהעתיק מויקיפדיה.
  • אתר מאובטח (כאלו שמתחילים בשורת הכתובת עם https://…) – שוב, דאגה רבה לחווית המשתמש הבטוחה.

אז אלו שמתעסקים למשל בתחום של קידום אתרים, יודעים איך לקחת אתר להפוך אותו לאופטימלי יותר בעיניי גוגל, בעיקר לענות על כל הפרמטרים הנ"ל ועוד רבים אחרים שאנשי ה-SEO מכירים עם שנות הניסיון שלהם לאיך אתר צריך להגיע למקומות הראשונים בגוגל.

חושבים שאתם מכירים את גוגל? המנוע הזה שמביא לנו את התוצאות הטובות ביותר? גוגל תמיד משוויצים באלגוריתם המפותח שלהם, כזה שיודע להבין האם אתם אוהבים את האתר שאתם נמצאים בו ואם הוא "שווה ביקור" גם לפעם הבאה.

רק מה שבשטח, מראה דברים אחרים לחלוטין, אם תלכו לגוגל עכשיו ותכתבו "בריכת שחייה מחירים" אתם תראו שיש כמה אתרים שם במקומות הראשונים שמדברים 500-600 מילה על "מחיר בריכת שחייה" ולא כתוב אפילו מילה אחת על המחיר עצמו. בלבולי מוח שרק מנסים להגיע למקומות הראשונים בגוגל כי גוגל אוהבים "מילים" אבל לא תמיד מבין את הקשר, ויש כאלה עוד מאות ביטויים שראיתי בעצמי ממש בשנה האחרונה שמצחיק אותי כל פעם מחדש.

דוגמה נוספת לכתוב בגוגל "קורס קידום אתרים", אז מעבר לכך שתראו אותי במקום הראשון (קריצה קריצה) אתם תראו שהמיקומים ישתנו לכם והסדר ישתנה אם תכתבו "קידום אתרים קורס", כאילו מדובר על תחום שונה לחלוטין. ודווקא דברים כאלה שטותיים, מתרחשים ברחבי העולם בכל השפות, לאו דווקא בעברית.

אם גוגל באמת רוצה להבין את המשתמשים, הוא צריך להבין את השאלות שלהם בהתאם. אחרי הכל גוגל הוציאו אלגוריתם שנקרא hummingbird שהיה אמור להבין את השאילתות של המשתמשים, להבין למשל דברים כמו "מה המרחק מתל אביב ועד אילת" ולתת תשובות של מרחק ולא של כתבות שמדברות על המרחק וכד'.

אז בזה הם הצליחו ואפילו הרחיבו את האלגוריתם הזה בעזרת האלגוריתם הגדול יותר שנקרא אצלם Rankbrain, הוא זה שאמור להיות המפלצת הגדולה של גוגל שיודעת לעשות AI בצורה הנבונה ביותר ולהבין את מהלכי המשתמשים גם מחוץ לגוגל.

כן, גוגל נמצאים גם מחוץ לגוגל

למשל, גוגל מסבירים בעצמם שהם משתמשים היום בנתוני הדפדפן שלהם "כרום" ובנתוני האנדרואיד (מערכת ההפעלה לניידים) בשביל להבין טוב יותר את חווית המשתמש, מנסים להבין טוב יותר מה קורה כאשר:

  • כשגולש נכנס לעמוד התוצאות בגוגל >> נכנס לתוצאה ספציפית >> חוזר ממנה לעמוד התוצאות וממשיך לאתר אחר
  • כשגולש נכנס לעמוד התוצאות בגוגל >> נכנס לתוצאה ספציפית >> ממשיך לגלוש באתר שנכנס אליו >> סוגר את הדפדפן בתור "מצאתי מה שחיפשתי"

ככל שגוגל יותר "משתלטים" על העולם, הם מצליחים להבין את הגולש מכל הצדדים, באחד הכנסים שלהם הם אפילו הציגו רעיון חדש שהם רוצים ליישם בהמשך, לעבור גם לאופליין ולהציב מעקב אחר גולשים גם בחנויות פיזיות, ואז לדעת כמה זמן אדם שהה בכל חנות ואף להבין האם זו החנות הראשונה שנכנס אליה באותו התחום במסגרת הקניון וכד'.

מפחיד הא?

אז בוא נדבר על דברים עדכניים שקיימים כרגע, גוגל משתמשים בכל הכוח שלהם להשאיר את הגולשים שלהם בעמוד התוצאות מבלי להיכנס לאף עמוד או אתר אחר באינטרנט, איך הם עושים את זה? פשוט מאוד

לפני שניכנס לדוגמאות של גוגל, קחו לכם גרף מאוד פשוט להבנה שיסביר לכם איפה הולכים כל הגולשים היום בעולם.

בטסט שעשו ברבעון הראשון של 2019, ראו מתוך 40,000,000 חיפושים (דסקטופ+מובייל) וראו:

  • 45% תוצאות הרגילות עם אתרי האינטרנט שמופיעים בתוצאות
  • 4% תוצאות ממומנות, משמע, מודעות ברשת הפרסום של גוגל
  • ו-50% שלא לחצו על כלום כי מצאו את התוצאות כבר בעמוד התוצאות של גוגל

מבינים מה זה אומר? שהרבה מאוד מהגולשים, לא נכנסו בכלל לאתרים שכנראה עמלו רוב השנים האחרונות רק כדי לתת מידע אמין וחשוב לגולשים שלהם, לא משנה באיזה תחום בכלל.

בבדיקה נוספת שעשו ברבעון השני של 2019, מתוך 140,000,000 חיפושים שונים, ראו שהטבלה אפילו יותר מדאיגה:

  • 40% תוצאות הרגילות עם אתרי האינטרנט שמופיעים בתוצאות
  • כ-4% תוצאות ממומנות, משמע, מודעות ברשת הפרסום של גוגל
  • כ-49% שלא לחצו על כלום כי מצאו את התוצאות כבר בעמוד התוצאות של גוגל
  • ו-6% שנכנסו לאתרים ששייכים לגוגל(!)

מה הכוונה שייכים לגוגל?

קחו את הרשימה הכמעט-מלאה:

  • maps.google.com
    • sites.google.com
    • news.google.com
    • domains.google.com
    • store.google.com
    • play.google.com
    • chrome.google.com
    • blog.google.com
    • analytics.google.com
    • drive.google.com
    • images.google.com
    • support.google.com
  • *.youtube.com
  • *.gmail.com
  • *.android.com
  • *.abc.xyz
  • *.waymo.com
  • *.nest.com
  • *.blogger.com
  • *.thinkwithgoogle.com
  • *.waze.com
  • *.withgoogle.com
  • *.google.org
  • *.googleblog.com
  • *.googlefiber.net
  • *.campus.co
  • *.googlesciencefair.com

דוגמא קלה למשל:

כשאתם כותבים בגוגל "incubus Drive" משמע, שם של להקה והשיר שלה, אתם תראו ישר את המילים של השיר מבלי שתצטרכו להיכנס לאף אתר שיציג לכם את זה. ויותר מזה, הוא אף יציג לכם מידע על הלהקה, על השיר, על מועמדויות וכד'.

 

מתוך התוצאות בגוגל בביטוי "Incubus Drive" (השיר האהוב עליי ואף מקועקע עליי)

סיפור קצר על איך תפסו את גוגל פעם על חם

יש אתר למילים של שירים שאולי רובכם מכירים, בשם Genius.com, אתר מעולה עם המילים של כל השירים בעולם בערך, העניין הוא שהם חיו על התנועה של האנשים שמגיעים לאתר שלהם, אבל אז ביום בהיר – גוגל התחיל להציג את המילים של השירים. 

Genius ניסו להאשים את גוגל – אף אחד לא האמין שגוגל לוקחים מהם את המילים. אז ניסו בדרך ה"על חם", והצליחו. 

יש היום באינטרנט, בכללי, 2 סוגים של גרש עליון, אחד מסולסל ואחד ישר. למה אני מספר לכם את זה? כי האתר Genius הוסיפו מעין קוד פנימי משלהם בתוך המילים, שאחרי כמה סימני גרש מסולסל, ישנו את זה לגרש ישר והכל לפי ספרור פנימי מאוד מתוחכם. 

מה קרה בפועל? גוגל הציגו את התוכן עם הגרשיים המיוחדים של Genius. בום. על חם גוגל. תפסו אתכם.

שבוע לאחר כתבות גדולות שיצאו בהצהרות, גוגל הוסיפו את החלק הקטן למטה בכל שיר שאומר "מקור: Lyricfind" שזה לא רק להגיד "סליחה טעינו" זה גם "אוקיי אז נקח ממישהו אחר".

(לכתבה המלאה ב-Wall Street Journal)

מה ש(לא) מצחיק אותי בעיקר, זה שהם מושכים את זה מאתרים שהשיגו וכתבו ועמלו על התוכן הזה הרבה מאוד רק כדי שיהיה להם מה לתת לגולשים שלהם ובתמורה, אולי בטעות, ככה בפוקס, לעשות כמה שקלים מפרסומות. אז לא – גוגל לא מאפשרים לשלוח אליהם גולשים, כי הם פשוט לוקחים מהם את הנתונים ומציגים לקהל הרחב מבלי שיצטרך להיכנס לאף אתר חלילה ויבזבז עוד קליק על העכבר.

אתם צריכים לזכור, גוגל לא עמותה, הם חברה לכל דבר ולכן הם צריכים תמיד לחשוב איך מתפתחים וגדלים ובין היתר, מרוויחים כסף על חשבון הדאטה הגדולה שקיימת אצלם. ולכן, בכל תחום שיש תחרות גדולה – גם הם נכנסים, אתרים כמו flights.google.com / maps.google.com / ואפילו Google Videos שהפך להיות כמובן Youtube (כי גוגל פשוט קונים מוצרים שעושים את זה יותר טוב מהם, כמו Waze, אנליטיקס וכו', די פשוט).

מה שאני בא להגיד לכם, זה בעיקר תזכרו שגוגל עדיין בנוי ממכונה פשוטה שפשוט סורקת אתרים ומעבירה אותם לאינדקס אחד גדול של האינטרנט ששמור אצלה בארכיון, אז מצד אחד – אל תאמינו לכל מה שאתם רואים בתוצאות ומצד שני – אל תחשבו שקיבלתם באמת את התוצאה הטובה  ביותר או בכללי, התוצאה והיחידה שקיימת.

טיפ אחרון וחשוב מאוד:

יש לכם רעיון לאתר? רוצים לעשות משהו בעצמכם? זכרו שגוגל הוא לא עוד מנוע חיפוש, הוא לא ה"באדי" שלכם, הוא מתחרה ישיר שלכם. והן אם אתם בונים נכס דיגיטלי או אתר כעסק חדש, אתם צריכים לדאוג שהאתר שלכם ייתן מידע שגוגל לעולם לא יוכל לשלוף ולתת לגולש "על הדרך" בעמוד התוצאות, תנו משהו שיהיו חייבים להיכנס לאתר בשביל להבין כמה ערך האתר שלכם נותן. אחרת, גוגל ייתן. ואת הרווחים? הוא גם יקח.

*רפרנס ומקורות למידע: המצגת של ראנד פישקין בספארקטורו בשיתוף Jumpshot

כותב המאמר
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מומחה קידום אתרים כבר מעל ל-15 שנים, מוכר בתחום בשם "שמול", בעל סוכנות "שמול קידום אתרים", בעלי המכללה "קואליקס" לקידום אתרים והבעלים של Highver (כלי ניהול המשימות של ה-SEO).

יצירת קשר מהירה