גיוון באנקור טקסט בקישורים חיצוניים

גיוון באנקור טקסט? סבבה, אבל לא יותר מדי

אחת מהסטיגמות הכי נפוצות בקידום אתרים היא שבקידום "לבן" הטקסט של הקישור חייב להיות מגוון. לעומת זאת, אם משתמשים שוב ושוב באותו טקסט קישור (לדוגמה, "דירות במרכז"), גוגל יכול לחשוב שמדובר בספאם ולהוריד את הדירוגים של האתר או אפילו להעניש אותו. האמת היא, שגיוון זה טוב, ואפילו הכרחי – אבל מסתבר שיותר מדי גיוון יכול לגרום לכם נזק. איך אני יודע? כי בדקתי לעומק את הנושא הזה בחצי שנה האחרונה – על עשרות אתרים, והממצאים הם חד משמעיים (הרחבה בהמשך).

מהם בכלל קישורים רעים?

אחד הטיעונים נגד שימוש באותו אנקור טקסט בהגזמה הוא שהדבר יוצר קישורים רעים, אבל "קישור רע" הוא לא בהכרח קישור עם טקסט עוגן כזה או אחר, אלא הוא יכול להיות גם קישור שיוצא מאתר מפוקפק או מקשר לעמוד באיכות מאוד נמוכה עם מעט טקסט. למעשה, קישור שיש התאמה טובה בין הטקסט שלו לבין העמוד אליו הוא מפנה מראה לגוגל שמדובר בקישור רלוונטי, אבל חשוב שגם ההקשר יהיה נכון. הנה דוגמא לשימוש ספאמי בהגזמה של אנקור טקסט (וקורע..מודה שלא הפסקתי לצחוק 5 דקות כשראיתי את זה בפעם הראשונה): אז…זאת דוגמא מצוינת איך לא לעבוד עם אנקורים J

אל תדבקו לעמוד אחד

יש הבדל גדול בין גיוון בטקסט הקישור לבין גיוון בעמוד אלו הקישור מגיע. אם האתר שלכם בנוי נכון, אתם יכולים לקשר כמעט לכל עמוד ועדיין להעלות את הדירוגים של כלל האתר. הדבר תלוי בעיקר באופן בו אתם יוצרים קישורים פנימיים בתוך האתר ועד כמה המבנה שלו לוגי. לכן, לפעמיים עדיף ליצור טקסטים ממוקדים יותר, ולגוון דווקא בעמודים אליהם מובילים הקישורים. ההמלצה שלי היא לרכז חלק לא מבוטל מהקישורים החזקים דווקא אל עמוד הבית, אפילו אם לא מקדמים עליו ביטויים ספציפיים – למה? כי זה תורם לחיזוק כלל האתר (שמעתם על טראסט? אז זה בדיוק זה). כמובן שכשמדברים על קידום אורגני וסמכות / טראסט, זה לא מסתכם רק בקישורים לעמוד הבית, אלא גם על תוכן איכותי, חווית משתמש טובה וכל הדברים האלה שאתם כבר מכירים…

גם ליותר מדי גיוון יש תוצאות שליליות

עד כמה שזה אולי נשמע מוזר, גם ליותר מדי גיוון עלולות להיות תוצאות שליליות: אחרי הכול, כשאנחנו יוצרים עמוד שאותו אנחנו רוצים לקדם באתר, בדרך כלל לא נרצה להתפזר יותר מדי ונבחר 2-3 מילים ראשיות. לעומת זאת, אם נתחיל ליצור קישורים עם טקסט קישור מגוון מדי, גוגל לא תמיד יבין באילו מילות מפתח הדף עוסק באמת ולכן נתחיל לראות ירידה בדירוגים במקום עליה. כאמור – ציינתי שלאחרונה עשיתי הרבה ניסויים בעניין. אבל מדובר במקרים של גיוון מאד מאד רחב באנקורים – מעל 40 אנקורים שונים לאותו עמוד. לאחר שביצעתי שינויים ומיקדתי אותם יותר – הגעתי למצב של בערך 15-20 אנקורים, כאשר 20-30% מדויקים וכל השאר מגוונים (שם המותג/ אנקורים כלליים, URL נקי ועוד) – ראיתי קפיצה במיקומים, וזאת באופן שיטתי במעל 30 אתרים.

גיוון באמצעות מיתוג

בשנים האחרונות הנושא של מיתוג (Branding) הפך להיות אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם ה-SEO. הסברה היא שגוגל נותן יותר קרדיט לאתרים ממותגים ובאופן כללי לבנות אתר שעובד על מיתוג זו השקעה טובה לטווח הארוך. לכן, גם אם השם של האתר או המותג שלכם לא כולל בתוכו מילות מפתח, זו יכולה להיות בחירה טובה לקשר אליו דרך שם המותג. מיתוג באמצעות קישורים היא שיטה בטוחה יחסית לגוון בטקסט הקישור בלי להסתכן, ויש לה גם פן שיווקי חזק (חשבו על המלצה בבלוג שבה הגולש יודע איך קוראים לכם עוד לפני שהוא נכנס אליכם).

קישורי תמונות

קישורי תמונות הם עוד סוג של קישורים שהרבה מקדמים ממליצים עליהם, וכאן דווקא יש היגיון : גוגל אמנם לא יודע לקרוא את התמונה באופן מושלם, אבל סביר להניח שהוא כן יכול לזהות את הנושא הכללי שלה באופן כזה או אחר, לא רק באמצעות תג ה-ALT, אלא גם באמצעות יכולת הבינה המלאכותית שלו (ראנקבריין). לקישורי תמונה יכולים להיות אחוזי לחיצות גבוהים ואם משתמשים בתמונות מקוריות, הם גם עושים רושם טוב על המשתמש. (אל תשתמשו בתמונה של יד שמצביעה כלפי מטה עבור כל הקישורים שלכם…).

קישורי "לחץ כאן" וכתובות של אתרים

אלו גם קישורים שנחשבים לבטוחים יחסית, אבל יש להם חיסרון אחד גדול : הם משעממים ולא מאוד אינפורמטיביים. הגולש היום מצפה שהקישור עצמו ירמוז לו על מה שיש בדף המטרה, ואין לו כוח להתחיל לחפש את מה שנמצא ליד הקישור בשביל לקבל את התשובה. זה לא אומר שאסור להשתמש בקישורים האלו ואפשר לפזר לידן מילות מפתח, אבל ברוב המכריע של המקרים יש דרכים יותר אלגנטיות ליצור קישורים. גם קישורים עם כתובת מלאה של האתר הם כבר לא מציאה גדולה, בטח כשרובינו בכלל לא נוגעים בשורת הכתובת של הדפדפן. לכן, העדיפו להשתמש בקישורים ממותגים או לכל היותר בקיצורים של כתובת האתר (shmul.co.il).

אל תאמינו לנוסחאות

זהו אולי הכלל הכי חשוב – אם תחפשו מאמרים על בניית קישורים, סביר להניח שתקבלו אינספור נוסחאות לגיוון בטקסט קישור, ובאופן לא מפתיע, אף אחת לא תהיה זהה לשנייה. הסיבה הפשוטה היא שלכל מקדם יש את הניסיון הטוב או הרע שלו. בלי קשר לכך, בכל זירה יש מתחרים שונים, ולכן סביר להניח שבזירות עם הרבה מאוד ספאם, יהיה צריך להיזהר יותר, וזו גם הסיבה שכל פעם ששומעים על עדכון כזה או אחר של גוגל, אחוזי ההשפעה על עמודי התוצאות בין מדינות ונישות משתנים באופן נרחב.