נו טוב, אז 2018 כבר הביאה את ההשפעות שלה ותותחי ה WP הכבדים כבר מעבירים אתרים בלחיצות כפתור ע"י שימוש בפלאגינים מצוינים אבל כל עולם הפתרונות והקוד הפתוח משתנה כאשר מדובר באתר גדול. אתר מורכב. ככל הנראה עם קוד ישן וסגור ושרת גמיש פחות ממה שרובינו מכירים. אז כיצד ניגשים לפרויקט לא קטן שכזה וכיצד אפשר לישון בשקט עם real time פתוח?

רבים וטובים בטוחים שהדברים המשמעותיים ביותר הם הפניות 301. העניין הוא שהפניות 301 הם הדבר האחרון בכל התהליך של מעבר לאתר חדש עם שמירה על דירוגי הSEO. הם השלב הסופי אחרי עבודה ממושכת שבדרך כלל נעה בין 6-12 חודשים של עבודת אפיון. (תלוי כמובן בצוות הפיתוח שמלווה את התהליך)

אז על מה נרצה להקפיד באופן כללי?

שמירת מספר דפים זהה למה שקיים היום:

ע"י פקודת SITE: הידועה נוכל לראות כמה דפים מאונדקסים יש לנו תחת הדומיין. (נוכל גם לבצע בדיקה ב search console תחת "סטטוס אינדקס"). אך גם כאן יש הגבלה והיא בדיקה של איכות וטיב הדפים. במידה ומדובר בדפי ספאם,מעבר,ריקים מתוכן וכו יש להפריד ולהפנות דפים אלו לעמודים הרלוונטיים (בית/אבא).

גרסת טסט

את האתר החדש אנו נבנה על גרסת טסט נפרדת מהאתר הקיים שמאונדקס. כמובן שנקפיד כבר בשלב הראשון על  /:disallow ב ROBOTS.TXT ולמחמירים גם הוספת NOINDEX על כל HTML של דף בגרסת הטסט. זאת כמובן כדי למנוע כפילויות ושגיאות נוספות.

היררכיה ומבנה:

אולי החלק המורכב ביותר והמשמעותי ביותר. כי אחרי השלב הזה הכל כבר נהיה יותר פשוט ופחות מצריך "חשיבה". כל אתר נבנה עם תפריט עליון / תפריטי צד / תתי קטגוריות / דפי מוצר / פירורי לחם ועוד… וכולם מסודרים ע"פ חוקיות מסוימת.

ומכאן יש לנו 2 מקרים: או שההיררכיה הקיימת תקינה או שלא תקינה.

במידה ותקינה יש לדאוג לשמור עליה ולשפר מה שאפשר.

החל ברמת ה URLS, פירורי הלחם, תפריטי האתר ותתי התפריטים ובשלבים מתקדמים יותר בתהליך גם ברמת הלינקים הפנימיים.

ה"בלאגן" יכול להתחיל כאשר אין היררכיה תקינה באתר ויש לאפיין אותה מחדש.

המוח האנושי יכול להתבלבל במקרה זה כי אין למקדם יכולת חופשיה לגמרי לתכנן היררכיה מושלמת מ 0 שכן הוא מוגבל לתכני האתר ונושאי האתר שגוגל מכירה היום. ולהזכיר לכם מדובר באתר גדול, מוכר, מקודם, עם היררכיה ובלי היררכיה.

במקרה שכזה יש לעבוד בצורה מסודרת ע"י עץ קטגוריות ובו נבצע פילוח מדויק לכל סוגי ה URLS שבאתר. נבדוק האם מדובר בכתובות ידידותיות (כנראה שלא) או שמדובר בכתובות דינמיות.

האם יש פרמטרים? האם הם מאונדקסים או לא?

בשלב זה, ועל מנת שנוכל להמשיך להתקדם בתהליך נצטרך להגיע למצב שאנחנו מכירים בעל פה את כל התיקיות ב URLS ואת כל מבנה האתר, בנוסף נצטרך להכיר את כל תפריטי האתר, תתי התפריטים ודפי המוצר. נצטרך להכין היררכיה מושלמת שמתחברת לקו ומבנה האתר הקיים אך משפרת אותו.

נשימה ו..ממשיכים!

תוכן וכותרות SEO

כמובן שכל דפי האתר שעוברים לאתר החדש עוברים עם תגיות SEO מלאות.

בדרך כלל באתרים גדולים תהיה לנו הפרדה בין דפי קטגוריות ודפים סטטיים אחרים לבין דפים דינמיים ודפי כתבות שקצב העדכון שלהם גדול מאוד.

לכן נצטרך להפריד ולכתוב ידנית כותרות קידום לדפי הקטגוריה/דף הבית וכו ועבור הדפים הפנימיים (כתבות,תגיות וכו) ליצור חוקיות אוטומטיות.

דוגמא ל TITLE עם חוקיות אוטומטית:

{שם התגית}:משפט קבוע קצר המתאר את {שם התגית} – שם האתר
{כותרת המאמר} – שם האתר

כמובן לזכור להנחות את צוות הפיתוח להגביל את מספר הטאבים (כולל רווחים) כדי שלא נחרוג מהנחיות האופטימיזציה של גוגל.

לאחר שדאגנו לכותרות יש לוודא שגם כותרת H1 עוברת בהצלחה (והאם צריכה שיפור רוחבי) וכמובן התוכן עצמו, שחייב לעבור AS IS כולל קישורים פנימיים הנמצאים בו. (בשלב זה נדגיש שאם לא ביצעתם עד כה בדיקת תוכן משוכפל לאתר זה בדיוק הזמן)

נדגיש שבאתר גדול מומלץ לבצע חוקיות אוטומטית עבור תיאורי ALT לתמונות האתר. אך גם ליצור שדה ידני שידרוס בעת הצורך את החוקיות האוטומטית.

לדוגמא אם התפרסמה תמונה חסויה, אם יהיה ALT אוטומטי של שם התמונה אפשר לחשוף את האדם שמאחורי התמונה (מקרה שכבר קרה אגב כמה פעמים..)

אתר מותאם עם כתובת ייחודית לנייד או אתר רספונסיבי?

יש לכם התעסקות עם אתר רספונסיבי? או לא מותאם לנייד אך עדיין דומיין אחד? הרווחתם. תמשיכו בקו הזה.

יש לכם אתר עם 2 כתובות אתרים? אתם חייבים להיות מוכנים לתהליך. או שאתם ממשיכים באותו קו או שלא. (באתרים גדולים אוהבים להפריד URLS לניידים כדי לקבל שליטה טובה יותר על עיצוב ומדידה של המובייל)

החלטתם לסגור את אתר המובייל ולעבור להיות רספונסיביים? אין בעיה.

בצעו בדיקת SITE: על תיקיית ה M ובדקו עם כמה דפים אתם מתמודדים.

בקשו מצוות הפיתוח להכין טבלה לפני ואחרי של ה URLS וודאו שיתבצעו הפניות 301 מכל דף M אל הדף המקביל שלו בגרסת ה W. בנוסף אם במקרה יש על דפי ה W תגית alternate וודאו שהיא נמחקת. (הרי סגרתם את אתר המובייל). בנוסף וודאו שאין SITEMAP מיוחד ל M ואם יש סגרו גם אותו.

החלטתם (או דרשו מכם) להמשיך עם 2 כתובות אתרים?

בצעו פעולות אלו:

  1. הוצאת תגית canonical מכל דף M לכתובת ה W מקבילה
  2. הוצאת תגית alternate מכל דף W לכתובת ה M מקבילה

המחשה לדוגמא:

כדי לא ליצור כפילות נצטרך להסביר לגוגל את מערכת היחסים בין 2 הדומיינים:

*אגב מבחינת גוגל גם סאב דומיין וגם תיקייה נחשבים ל 2 כתובת*

ה URL הזה https://www.example.co.il/ צריך להכיל את התג הזה:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”https://www.example.co.il/mobile” >

ה URL הזה https://www.example.co.il/mobile צריך להכיל את התג הזה:

<link rel="canonical" href="https://www.example.co.il/">

בנוסף:

  1. הפניית 302 ברמת השרת מ M אל W לגולש ברזולוציה מעל 640 px
  2. הפניית 302ברמת השרת מ W אל M לגולש ברזולוציה נמוכה מ 640 px

הסבר לדוגמא:

אם ניסיתי לטען דף בדפדפן מעל 640PX לכתובת M אני אופנה ב 302 לכתובת ה W וההפך.

עוברים ל HTTPS?

עדיף, הרי גוגל הצהירה שמדובר בדירוג רשמי.

אך לא לשכוח לטפל בנושאים האלו:

    1. מעבר לקישורים סטטים יש לבדוק ולהחליף קישורים דינמיים בשאר קבצי האתר/שרת
    2. מעבר על קבצים אלו שבדרך כלל גם שם נשארים לינקים ללא פרוטוקול מאובטח functions.php, header.php ו – style.css
    3. מעבר על קבצי מדיה ותמונות ובדיקה שהכל תקין ללא קישורים שבורים
    4. הפניית 301 מכל דף HTTP אל HTTPS
    5. לבוק את מקור כל דף ולדאוג שגם תגית rel=canonical השתנתה ומצביעה על HTTPS
    6. שליחה מחדש של sitemap.xml ובדיקה שעברה ללא שגיאות או אזהרות
    7. בדיקת כתובת ה sitemap בקובץ ה robots.txt

זמן טעינה של אתר ו AMP

  1. להפריד JS + CSS מתוך HTML על מנת ליצור עמוד HTML נקי מקוד עד כמה שאפשר
  2. לבצע כיווץ של הקוד ולצופף אותו עבור זמן טעינה מהיר יותר.
  3. לדאוג שהעמוד יטען בהמשכים יחד עם הזרימה של הגולש (LAZYLOAD)
  4. לאפיין לצוות הפיתוח משימה של כיווץ התמונות באתר דוגמא לפלאגין שעושה זאת: בדומה לזה
  5. שימוש ב CDN.
  6. ביטול אפשרות HOTLINKING
  7. אין צורך שהדפדפן יוריד בכל פעם מחדש קבצים ותמונות. אלא לדאוג שהם ישמרו פעם אחת ולא יטענו מחדש. הרי מדובר באתרים גדולים שרוב הגולשים בהם הם משתמשים חוזרים.
  8. ביצוע פרויקט AMP: הפיכת דפי המובייל למהירים הרבה יותר ובכך שיפור מיידי בזמן הטעינה של דפי המובייל. לאחר עדכון ה mobile first נרצה שדפי המובייל שלנו יקבלו ציוני איכות מצוינים דבר שישפיע לטובה (וההפך) גם על ציוני האיכות והדירוג של גרסת ה W.

כך יכול להיראות URL רגיל:

https://www.example.co.il/

כך הוא יראה בגרסת ה AMP שלו:

https://www.example.co.il/amp

כמובן שמדובר בדפים משוכפלים ולכן נצטרך גם כאן להטמיע קודי חיבור:

דף ללא AMP יפנה לגרסת ה AMP כך:
<link rel="amphtml" href="https://www.example.com/amp">

דף AMP יפנה כך:

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/">

יצירת sitemap index (חיפוש, תמונות , NEWS)

יש ליצור 3 מפות אתר XML

ב3 המפות זוהי החוקיות שנרצה:

מפות האתר צריכות להיות דינמיות. ולא קובץ סטטי.

כלומר הם צריכות לדעת:

  1. אם דף חדש עלה לאתר הוא עולה גם למפת האתר
  2. אם דף ירד מהאתר הוא יורד מהמפה
  3. אם דף קיים הופך ל 404 הוא יורד ממפת האתר
  4. אם דף קיים עובר הפניית 301 הוא משנה לדף היעד גם במפת האתר

כמובן שכל דף מקבל את ההגדרות שלו לפי עדיפויות שהוגדרו מראש.

אפיון 301 על הנייר

הכינו את האקסלים: הוציאו טבלת דאטה בייס עם כל דפי האתר. וודאו שאתם יודעים מהיא הכתובת החדשה של דף. שימו לב שאתם כוללים בהפניות שלכם סיומת של .html ושל HTTPS וכל שינויי רוחבי כזה או אחר שמתבצע מכתובת ישנה אל כתובת חדשה ומעודכנת. אל תפספסו דבר. כל / הוא URL חדש מצד גוגל.

הפרידו בין דפים שעוברים לבין דפים שלא ראויים לעבור ותאפיינו גם להם כתובת ל 301. אחרת ירדפו אחריכם בלילה דפי 404 🙂

נשארתם עד פה? אז יאאלה…קינוח עלי

מרגישים מוכנים לעלות עם אתר חדש? גרסת הטסט מכילה את כל מה שביקשתם? מעולה!

בדקו שיש קוד מעקב, כלים של גוגל, מפות חום, GTM וכל הכלים הדרושים לכם למדידה מהשנייה הראשונה של המעבר. חשוב לציין שהשעות הראשונות במיוחד באתרים גדולים לאחר המעבר הם קריטיות וחייב לשריין גם את צוות הפיתוח לשינויים מידיים במידה ודברים משתבשים בעת המעבר לפרודקשיין.

הפניות 301 – מתחילים!

בצעו את המעבר בצורה חלקית. אל תעבירו את כל דפי האתר במכה אחת. שאם יש טעות היא לא תפגע בצורה קריטית. העבירו בכל שבוע סקשיין חדש של דפים ובדקו את האינדוקס שלהם, את טיב ההפניות וכו.

הסתכלו על ביצועי זמן אמת באנליטיקס ובדקו בכל יום וכמה פעמים ביום את קצב האינדוקס וצורת האינדוקס של הדפים בגוגל.

המאמר נכתב ע"י אלי סאסי.
מומחה קידום אתרים משנת 2010.

צ'ירס