ביצוע הפניות – איך מספרים לגוגל שעברנו דירה?

הפניות 301 / 302 ברשת האינטרנט, הפניות (Redirects) מייצרות את התהליך של העברת כתובת URL אחת ליעד כתובת URL אחר. שניים מהסוגים הכי מרכזיים וחשובים של הפניות אלו הן הפניות 301 והפניות 302. שני הסוגים הדומים, אך השונים האלו, מבלבלים לעיתים ועשויים אפילו לפגום במאמצי SEO כאשר השימוש בהם נעשה שלא כראוי. נסביר על כך במאמר הבא, הישארו איתנו עד הסוף ומיד תבינו הכל.

הפניות – הסבר טכני כללי וקצר

הפניה (Redirect) היא דרך יעילה מאוד לשלוח הן את הגולשים והן את מנועי החיפוש לכתובת URL אחרת מזו שהם ביקשו במקור. למשל כאשר גולש מנסה לגשת לכתובת URL שכבר אינה רלוונטית או כאשר מנוע החיפוש מנסה לסרוק עמוד בכתובת ישנה או שכבר אינה נכונה. ההפניה יוצרת מצב בו כאשר מנסים לגשת לעמוד מסוים שמיושמת בו הפניה, אז מיד מופנים לעמוד אחר – לעמוד הנכון ובהתאם להגדרות של הוובמאסטר של אותו אתר או בהתאם לכלל הפניה כללי המיושם באתר למקרים כאלו.

הפניה 301 – העמוד הועבר באופן קבוע

הפניית 301 היא הפניה קבועה אשר מעבירה 90%-99% מתעבורת הלינק המקורי (מבחינת כוח דירוג) אל העמוד החדש. המספר 301 מתייחס לקוד הסטטוס HTTP המוצג לסוג זה של הפניה. ברוב המקרים זוהי סוג ההפניה המשמשת לצרכי קידום אתרים וכמו כן במרבית המקרים הפניות 301 הן הדרך הטובה ביותר ליישם הפניות בתוך אתר מסוים.

הפניה 302 – "נמצא" (HTTP 1.1) או "הועבר זמנית" (HTTP 1.0)

הפניות 302 הן הפניות זמניות. לרוב הן כמעט ולא מעבירות תעבורה משפיעת דירוג מלינק מקורי אל העמוד החדש וגם בגלל זה ברוב המקרים רצוי לא להשתמש בסוג זה אלא להתרכז בהפניות 301. תלוי בגרסת ה-HTTP הנמצאת בשימוש באתר, בגרסא 1.0 משמעות קוד הסטטוס 302 היא שהעמוד הועבר זמנית למיקום אחר ובגרסא 1.1 משמעות קוד הסטטוס ב-URL היא שהעמוד נמצא במיקום אחר.

משמעות ההבדל בפועל

הפניות 301 מציינות כי העמוד הועבר למיקום אחר באופן קבוע, ואילו הפניות 302 מציינות הפניה זמנית בלבד. מבחינת מנוע החיפוש למשל מדובר על שוני מהותי. במקרה של הפניה קבועה ו"סופית", מנוע החיפוש מבין כי עליו לשנות באינדקס שלו את רשימת העמודים באתר, לזנוח את המיקום הישן והלא רלוונטי ולשמור את המיקום החדש כפי שמצוין בהפניית 301. במקרה של הפניית 302 זמנית, מנוע החיפוש יודע שהעמוד אמור לחזור לכתובתו המקורית ולכן עליו לשמור אותה באינדקס ולזחול שוב לאותה כתובת שכרגע מפנה למיקום אחר. הפניות כגון אלו הופכות חשובות במקרים כגון העברת אתר שלם לדומיין אחר (לרוב לא צעד מומלץ ללא ליווי מקצועי של מקדם אתרים!) או למיקום אחר, העברה של עמוד מסוים וחשוב למיקום אחר וכן הלאה. זה חשוב ועוזר הן לגולשים אנושיים שעשויים לנסות לגשת ישירות לאתר או לעמוד מסוים והן למנועי חיפוש שצריכים לזחול ולסרוק את האתר באופן יעיל וכן להכווין גולשים למיקום העמוד הנכון מעמוד תוצאות החיפוש. כמו כן מומלץ לייצר הפניות רלוונטיות בין גרסת http://site.com לבין http://www.site.com כדי לוודא שכל התנועה תגיע לאתר הנכון ולהעביר "סמכות" מכתובת אחת לכתובת הרלוונטית יותר.

אז איך זה נראה בפועל? (חלק זה עבור מתכנתים)

הפניות 301 מעמוד ישן לעמוד חדש בקובץ .HTACCESS נראה כך:
Redirect 301 /oldpage.html /newpage.html
הפניות 301 מדומיין ישן לדומיין חדש בקובץ .HTACCESS:
Redirect 301 /oldpage.htm http://newsite.net/newpage.htm
הפניות 301 מעמוד ללא WWW לעמודים עם הWWW בקובץ .HTACCESS:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^site.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.site.com/$1 [L,R=301,NC]
הפניות 301 מדומיין ישן לדומיין חדש בקובץ .HTACCESS:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^site.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.site.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://site.net/$1 [L,R=301,NC]