קידום אתרים 2018 – מקדמים יגידו? או הגולשים?

קידום אתרים 2018

אחרי לא מעט וויכוחים ודיונים בסביבת מקדמי האתרים בארץ, יש לא מעט תובנות שעולות שבתכלס, צריכות לעשות לנו סדר רציני בראש, אני אסכם ואומר את זה במשפט אחד שלדעתי די ממצה את הכל:  קוד זה לא הכל, חווית המשתמש חשובה בהרבה יותר בכמה וכמה רמות.

מה הכוונה שלי בעצם? שלא הכל צריך לחפש איפה הקוד לא תקין, בסופו של דבר הכל מסתכם בחווית משתמש, למשל קחו את הדוגמאות הבאות שכולם מדברים עליהן בתור "הכי חשוב ל2018" כמובן.

גוגל טען כבר לא פעם שברגע שהאתר מהיר יותר מהשני, הוא בהחלט יכול גם לקבל את המיקום שלו בתוצאות, משמע, אם האתר שלכם עם זמני טעינה מהירים ונוחים, האתר שלכם יעלה בתוצאות, אז נכון שמדובר בקוד קצר יותר בhtml הכללי, ונכון שמדובר בפחות תוספים בכל מיני מערכות קוד פתוח כמו וורדפרס, ג'ומלה וכו', אבל בתכלס, מדובר בסך הכל בחווית משתמש, לא הכל צריך לרוץ לקוד – ממתי מקדמי אתרים הפכו להיות מתכנתים? אני מרחם על מקדם אתרים שלא מבין בתכנות כמוני, הוא מקבל סחרחורת ולא יודע אפילו מאיפה להתחיל, ששוב, בתכלס, הוא אמור להתייעץ עם מומחה קוד כלשהו ושהמתכנת יפתור את זה, לא אנחנו, אנחנו יודעים שצריך לעשות משהו, לא תמיד יודעים את ה"איך" (וגם לא אמורים לדעת)

אז נכון שבגוגל מדברים על אינדוקס שונה בזמן הקרוב לפי המובייל ולא לפי הדסקטופ, ונכון שמדובר בקוד אלטרנייט וקנוניקלים וכו', אבל שוב, בתכלס, מדובר על חווית משתמש, כי במידה ולא שמתם לב, גוגל כבר מעל לשנה טוענים שעברו את ה60% טראפיק מהמובייל, אז למה אנחנו ממשיכים להשקיע שעות על הדסקטופ?  רק כי זה "נהוג"? כי זה "הדיפולט"? במובייל מקבלים הגולשים את התוצאה בצורה הקלה ביותר לניווט, אז ברור שגוגל ילכו לשם, לא הכל זה "קידום אתרים", הרוב זה חווית משתמש נכונה יותר לכולם.

אז נכון שגוגל מדברים על אתרים מאובטחים ו"שובר שיוויון" מפי גארי איליס (עידן כתב בהרחבה על זה לפני שנתיים בערך) ונכון שגוגל אומרים שאתר מאובטח מקבל ציון איכות כללי טוב יותר בתוצאות אבל גם פה, מה נראה לכם? שהם סתם מכסים את התחת שלהם? לא, שוב גם כאן, מדובר על חווית משתמש מושלמת לגולש, מבלי הצורך לדאוג לפריצות או לגניבת פרטים וכו', גוגל רוצים בסך הכל שהגולש ייהנה מהאתר ולא יצטרך לדאוג שמא לוקחים לו את הזהות רק בגלל שהוא נכנס לאתר שבתכלס, גוגל הוא זה שהציג לו אותו בתוצאות מלכתחילה, אז למה לא באמת להראות אתרים מאובטחים בלבד? (מוזמנים לקרוא בהרחבה איך עוברים לאתר מאובטח)

אז נכון שגוגל מדברים על זה שבתכלס, אין יותר פייג'ראנק ושהכל מבוסס על הרבה יותר פרמטרים מאשר רק קישורים, אבל מישהו פה יכול להרים יד בצורה בטוחה לחלוטין שאפשר להתמודד בלי קישורים? הרי גם אם זה פרמטר "נוסף" ולא "עיקרי", אז למה עדיין עוקפים אותנו אתרים בתוצאות שאין לה שום דבר מהפרמטרים הגדולים האלו ויש להם אך ורק קישורים, יותר מזה, יש להם רק קישורים זבל, אז למה? שוב, גם כאן איפשהו אמורה להיות חבויה חווית המשתמש, כי אמור להיות ניווט נעים יותר מבין עמוד לעמוד באינטרנט בעזרת קישורים, האם זה באמת מה שיעזור להם בתכלס? לא ממש, כי לא כל קישור באמת עושה את העבודה.

גם מאט כץ אמר פעם שיש להם אינדקס משני ששם אין את הפקטור של הקישורים ומה שיצא מהגרסה הזו – זו גרסה מביכה מאוד של גוגל, אז כן, קישורים הולכים להישאר פה, אם לא לתמיד – אז לרוב הזמן.

להגיד לכם את האמת? אני מאוד רוצה להיות זה שמאמין בתוכן, ולהגיד שהכל קשור לכמה איכות אתה מכניס לתוכן שלך, אבל היום יש לי כבר משהו אחר להגיד, לדעתי שתוכן חייב להיות באתר, אבל יותר מזה, זה הנוחות של המשתמש (גם פה חווית משתמש, כן, שוקינג), משמע, לנווט לנכון בין תוכן לתוכן בתוך האתר עצמו, לא ברמה החיצונית אלא דווקא ברמה הפנימית, הרי אי אפשר להתעלם מזה, האתרים הטובים ביותר שהיו בתוצאות הם אלו שמשתמשים לנכון עם קישורים פנימיים בתוכן שלהם ברמה הפנימית בצורה היפה ביותר (החל מויקיפדיה ועד לדניאל זריהן שנמצא במקום הראשון בביטוי "קידום אתרים")

תוכן אמור להיות פקטור חשוב, אבל לדעתי הוא פשוט פקטור של העיבוי והכמות והקישורים הפנימיים, לאו דווקא ברמה ובאיכות, לצערי הרב ראיתי אתרים עם תוכן נוראי באינטרנט, אבל כל עוד הם "מחווטים" יפה ביניהם באתר, גוגל נותן להם את הקרדיט על ההשקעה והמאמץ לתת את החוויה האולטימטיבית לגולש האקראי.

אז מה בעצם קורה לנו ב-2018? לא מעט, אל תחשבו שהכל "אותו דבר" כי בתכלס, אנחנו הולכים למקומות הרבה יותר נעימים לגולש ופחות אולי למתכנת הממוצע ולבעלי האתר, גוגל רוצה חוויה מושלמת לגולש, מי אנחנו שניקח לו את זה? כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לחשוב כמו גולש, מה אנחנו היינו רוצים? בדיוק דיברנו על זה אני ודניאל בסרטון שעשינו שבתור מקדם אתרים, נורא מציק לשמוע על הAMP, שזה הדפים המהירים בתוצאות של גוגל, אבל בתור גולשים, אנחנו מאוד נהנים מזה, וגם בעמודים המהירים שבפייסבוק (Instant Articles).

אז לדעתי, כל עוד הגולש האקראי לא יבוא עם בקשות מוזרות וציפיות מוזרות מאתרים באינטרנט, אנחנו מקדמי האתרים עדיין יכולים להיות רגועים ובסך הכל להתאים את הציפייה הברורה מאליה לחווית המשתמש באתר עצמו, אל תחפשו לחפור בקוד כמו שבסך הכל אנחנו צריכים לתת חוויה נאותה, איך? לפעמים גם בעזרת מתכנת כמובן, אבל זה לא כי אנחנו רוצים לשנות את הקוד אלא בסך הכל לעשות לו אופטימיזציה, אחרי הכל, למה קוראים לנו אופטימייזרים? (Search Engine Opimizers)

שני סרטונים חשובים שעשיתי לאחרונה על קידום אתרים ב-2018:

ולמי שלא ראה עדיין, אני ודניאל על קידום אתרים ב-2018: