מומחה קידום אתרים? מוסמך? מי שָׂמְךָ?

מקדם אתרים מוסמך מומחה או חאפר

אתחיל את הכתבה בנושא חשוב, אני מלמד כבר כמה שנים במכללות מוכרות בתחום ועדיין, אני תמיד אומר בשיעורים האחרונים, אתם הולכים להיות מקדמי אתרים מצוינים, אבל אתם עדיין לא מומחים, אתם תצטרכו להשיג את הדבר היחיד שאי אפשר להשיג בשום מכללה – וותק. ניסיון הופך את המקצועי – למקצוען.

הסבר קטן והבדל חשוב בתור אמ;לק:

אחד התארים המלכותיים שאני רואה בלא מעט אתרים של מקדמי אתרים הוא "התואר" – מומחה קידום אתרים, אוקיי, אחלה, אז יצרת לעצמך שם של מומחה, שכחת לציין שמדובר בעיסוק שאין לו לימודי תואר ואם כבר למדת לתחום, למדת 3 חודשים בקורס ערב של פעמיים בשבוע שמסתכם אולי ב100 שעות בקושי של קידום אתרים, אז מה בדיוק מוציא אותך מומחה בזה? אני ועוד כמה חברים טובים שלי בתחום בעלי וותק של שנים רצופות של קידום אתרים, יש לי ברזומה מעל לאלפי שעות של SEO מוכח, איפה אתה בסקאלה? (וזה עוד יוצא מפי מרצה קידום אתרים כבר כמה שנים ברציפות עם כמה מאות תלמידים שיצאו מהלימודים שלי, עדיין, הם עדיין לא בסקאלה הזו, אמנם בדרך הנכונה, אבל לא שם עדיין).

מקדם אתרים מוסמך?

יש לא מעט מקדמי אתרים שקוראים לעצמם בכל מיני שמות ותארים שאפילו קצת מצחיקים אותי אני חייב לציין, למשל ה"תואר" של "מקדם אתרים מוסמך" קורע אותי, הסיבה הפשוטה היא שאיך דווקא אחד שסיים הרגע קורס קידום אתרים אשכרה יכול לקרוא לעצמו "מוסמך", בעיניי מוסמך זה אחד שעבר איזו תקופת צינון או תקופת הסתגלות לתחום שלנו ולאחר מכן יכול להעיד על עצמו שהוא מכיר את התחום ואת הסובב אותו בשנותיו המלאות עבודה, אבל זה שדווקא הרגע יצא מקורס? מה אנחנו אינסטלטורים?

כי עם כל הכבוד שיש לי לאינסטלטורים, פעם לקוח שלי שהוא אינסטלטור אמר לי "אנחנו לא צריכים להשתמש באסטרטגיות אלא אם כן החלטנו לעבוד על הלקוח, אצלנו הכל מבוסס עובדות על צינורות" ואחרי שהוא אמר לי את זה, הצלחתי להבין כמה אנחנו עובדים קשה לפעמים גם כאשר הכל אמור להיות עובדתי בלבד – "כמה רלוונטי אתה בעצם לשאילתא הזו?"

האם אתה רשום בלשכת מקדמי האתרים?

אוקיי, לפני שאתם רצים לבדוק אם אתם רשומים שם, הידעתם? אין כזו. אמנם ראיתי מעל ל4,5 אתרים בתחום שלנו שמשתמשים בתואר הזה אבל לא, אין לנו לשכה, יותר מכך – בדקתי מול איגוד הלשכות ונחשו מה? (סאונד תופים מתגבר) אין לשכה כזו, משמע, עקיצה בסדר גודל שלא הוחלט עדיין או הטעיה בסדר גודל לא קטן בכלל.

*רק שתדעו, נפגשתי עם לשכת המסחר של תל אביב, ונחשו מה – אני בצעדי ענק ליצור איגוד למקדמי אתרים, כן כן, מי שיכתוב את זה מעתה – יהיה חשוף לתביעה, שיהיה בהצלחה לכולנו. אעדכן בהמשך בנושא

המחיר, אוי המחיר.

דיברתי עם ג'קי סויקיס (מקדם אתרים מוסמך/מומחה/וותיק אמיתי) אתמול ודיברנו על כמה זה חשוב שכאשר אנחנו מלמדים (הוא מלמד בג'ון ברייס SEO כבר כעשור בערך) צריכים להסביר לתלמידים שקידום אתרים לא יכול להיות בחיים עם תמחור של פחות מ2500 שח מינימום, אז איך לעזאזל מקדמי אתרים מבטיחים עולם ומלואו ב1500 ואפילו ב1000 שח? איפה בדיוק עבודת המחקר שלהם מסתכמת? איך אתם כותבים תוכן? מזמינים מכותבי תוכן פח שמוכנים לקבל 30 שח למאמר? מה בדיוק הרווח שלכם? 400 שח? הכל העיקר כדי לקבל לקוח? חברים, בואו נעשה סדר, גם אם לקחתם לקוח ב1500 ש"ח, אתם לא יכולים לתת לו באמת את מה שאפשר ב2500 ומעלה, 1500 ש"ח הפך להיות מחיר שאני שומע הרבה ובסופו של דבר – מסתכם בעבודת SEO קטנה יותר, אי אפשר להכחיש את זה. אז למה שלא תסבירו את זה ללקוח?

מקדמי אתרים שנמצאים במסגרת סגורות מהקהל המקצועי

פגשתי איזו מישהו בימים האחרונים שקוראת לעצמה מקדמת אתרים, ובגלל שהיא בתוך קבוצת נטוורקינג גדולה אך סגורה, כולם שם מכירים אותה, יודעים מה עצוב? שהם מעריצים אותה, שאלו למה? כי היא לוקחת מחירים של 1200 שח ודרומה על קידום לקוח וכשאמרתי לה שאני לא לוקח לקוח פחות מ2500 שח היא השיבה לי "החיים יפים למה לא", חייב להגיד לכם שהצד הבת ימי שלי כמעט יצא עליה וכמעט עשיתי לה שיימינג מול כל העולם ואשתו, ולא, לא בגלל שהיא "זולה" במחירים, אלא בגלל שאני יודע שהיא עוקצת אנשים ועובדת על הלקוחות שלה שכבייכול עושה קידום אתרים אבל בפועל היא לא עושה את מה שאנחנו עושים ובטח שלא עושה את זה נכון, ראיתי הרצאה שלה שהיא אומרת בפני המפגשים האלו ש"אתר שנכנס לעונש – אין דרך לחזור מזה", וואו גברת כמה שאת לא מבינה בקידום אתרים שזה מדהים אותי.

היא אפילו הראתה תיק עבודות שלה במשך כמה דקות יפות מול הקבוצה הזו, נחשו מה? כל הלקוחות שלה במקומות הראשונים, אבל באילו ביטויים? אף אחד לא שמע עליהם, היא לא מדברת על נפחי חיפוש ליד לקוחות כי היא מפחדת שיגלו מה היא לא עושה בתכלס, שזה קידום אתרים מקצועי. לקוח משם קם ואמר "אמנם עוד לא קיבלתי לקוח אחד מהאתר אבל בזכות המקדמת שלי אני יודע שזה יקרה אוטוטו כי אני במקום הראשון" אז לא יקירי, אתה לא תקבל כל כך מהר לקוחות, ואם באמת היו נפחי חיפושים לביטוי הזה אולי היית מקבל לקוחות כבר מהרגע שנכנסת לעמוד הראשון ולא רק למקום הראשון – חשבת על זה?

חלאס, בוא נגיע להחלטה או הצעה כלשהי

מה אתם אומרים אם נעשה אינדקס עסקים של מקדמי אתרים מורשים לעבודה על ידי פרמטרים כלשהם? בואו ניקח צעד ונעשה משהו כמו "מידרג" או "המקצוענים", משהו שיכול לעשות את העבודה קצת יותר נעימה כשיש לקוחות שממליצים בצורה אמיתית (ולא וידאו שהוקלט בעזרת פרילנסרים של FIVERR), תוצאות בעמוד הראשון שיוצגו בתור תיק עבודות אמיתי ולא סתם "נשבע לך שאתמול הייתי במקום הראשון, כנראה יש תזוזות היום, זה יחזור". בקיצור, החלטתי לעשות סדר בתחום כי אני בן אדם רגיש ואם יש משהו שאני שונא, זו חאפריות שמפריעה לי לעסוק במה שאני הכי אוהב – קידום אתרים אורגני ולא מומצא.

בכל מקרה, לא יודע למה תסכימו ולמה לא – אבל דבר אחד כן אוכל להגיד לכם, אני עובד חזק מאוד על נושא האיגוד של מקדמי האתרים ותהיה אמנה גדולה שכולנו נעמוד בה – ורק מי שיעמוד באמנה הזו יהיה חבר באיגוד, אני בסיכומים לא קטנים של העניין, מי שירצה להיות חלק מהאיגוד בתור החברים הראשונים, צרו איתי קשר. 

אז מה היה לנו? רשימה של חאפרים? רשימה של תארים בלתי מוסברים? על הלקוח להחליט את מי הוא רוצה, מקדם אתרים בעל תואר מומצא או מקדם אתרים עם רקורד. קיצר, תעשו חושבים ותגידו באיזה צד אתם רוצים להיות.