חזרתי לעצמאות ואני בהלם – מה נהיה מהתחום שלי?

אחרי לא מעט זמן שהייתי שכיר ועצמאי כאחד, החלטתי להתמקד רק בעצמאות שלי, משמע, רק בעסק שלי בתור מקדם אתרים ובשיווק דיגיטל 360 מעלות. העניין הוא שבכל הזמן הזה שהייתי גם שכיר, הייתי יועץ לחברות על שיווק בדיגיטל והייתי מקדם פה ושם, לא יותר מזה. היום, מכיוון שזה התחום שלי כבר מעל לעשור וקידמתי (גם אינהאוס) חברת ענק, אני החלטתי שאני רוצה לצאת להיות המקדם שאני פול-טיים-ג'וב.

בשבועיים האחרונים תודה לאל הייתי בלא מעט פגישות (טפו טפו טפו) ולצערי, גיליתי דברים שאני נחרדתי אליהם, מה נהיה מהתחום שלנו? מה פספסתי בשנים האחרונות שגרמו לי ולכל חבריי למקצוע להפוך להיות אלו שמשתווים למוסכניקים בעולם הדיגיטל, מה קרה פה?

אני אסביר.

הגעתי לפגישה בה רציתי להיות מנהל הקמפיינים של ה-PPC בגוגל של לקוח די גדול, הם הסכימו אבל בתנאי אחד (תשבו, אתם תצטרכו את זה), כך הלכה השיחה:

מנהל שיווק: רק אם תשקף עבורנו את התקציב שהולך לגוגל ואת התקציב שהולך אליי כמנהל הקמפיינים.

אני: מה זא? למה שלא אראה?

מנהל שיווק: שילמנו פיקס-פרייס בשביל להופיע תמיד ראשונים תחת הביטוי הראשי שלנו

אני: אז כמה עולה לכם כל קליק?

מנהל שיווק: לא יודע

אני: וכמה המרות היו החודש אם ככה?

מנהל שיווק: לא יודע

אני: אז אין לכם מושג מה יחס ההמרה בהתאם לתקציב שלכם?

מנהל שיווק: אני אומר תודה שהוא שולח דו"ח סוף חודש אתה מדבר איתי על המרות?

אני: אז אין לכם אפילו מעקב אחר המרות?!

מנהל שיווק: רוצה עוד קפה? יש לי הרגשה שזה ייקח לך קצת זמן להפעיל את הקמפיין הזה אם לא הבנת..

רוצים לדעת את החלק הבעייתי יותר? (עבורי לפחות) שמדובר באחת החברות הגדולות בארץ שמתעסקות בשיווק PPC ללקוחות, איך הגענו למצב כזה שPPC הופך להיות "אתה תשלם לי המון ואני אתן לך המון, אבל לא אגיד למה איך מתי וכמה"

פגישה נוספת הייתה בקבוצת נטוורקינג נחמדה שהכרתי בפתח תקווה, מישהי עברה לידי וזרקה "חחחח עוד מקדם אתרים" ואני כמו פולני טוב, התביישתי וכמעט בכיתי, השיחה הייתה כך:

אני: מה עשיתי לך

פצועת SEO: לא יכולה יותר לשמוע על מקדמי אתרים, באו לפניך 3 מקדמי אתרים, אתה קולט? 3! וכל אחד מהם לקח ממני אחלה כסף כל חודש ולא נתן לי דו"ח אחד או מייל אחד להסבר מה הוא עושה כל חודש

אני: אז בסך הכל תבקשי דו"ח או אפילו פתקית קטנה שכתוב עליה "עשיתי: א..ב..ג.." בסופו של דבר שילמת כסף.

פצועת SEO: בחייאת רד-ממני, מדובר ב3 מקדמי אתרים שכותבים על עצמם הכל מהכל באתרים שלהם ואז כשזה מגיע לדו"ח הם שולחים לי 2 קישורים שהם עשו (ואף אחד מהקישורים לא רלוונטי לאתר שלי)

אני: (אחרי בדיקה קצרה על הקישורים שביצעו, חוזר אליה בסוף המפגש) אז למה שילמת? למה הסכמת?

פצועת SEO: כי הם היו נחמדים וביקשו אפילו רק 1500 ₪ לחודש.

אני: (משתדל לא להתאבד) אוקיי, מקווה שאצליח לשנות את הדעה שלך, בתור התחלה, תבקשי דו"ח ואני אנתח אותו בחינם, לא מחפש לקוחה כמוך כי אני גם לא יודע את שני הצדדים, אבל בהחלט יודע שאני לא אוסף פצועות עם כל הכבוד לאתגר.

פצועת SEO: (צוחקת קלות ויוצאת עם כרטיס הביקור שלי משם)

בבקשה תסכימו איתי שלא הכל סובב סביב כסף, למה אנחנו צריכים להגיע למצב כזה שאנחנו לא משקפים את הדרך שבה אנחנו עושים פלאים בקמפיינים של גוגל?? או בתהליכי האופטימיזציה של קידום אתרים, הרי בוא נגיד את זה ככה, גם אם מדובר בכמויות מטורפות של טראפיק, כמויות מטורפות של המרות, למה שלא נשקף את זה? מה יש לנו להסתיר? את זה שאנחנו גובים עמלה גבוהה בתוך הסכום הגבוה הזה רק כי אתם ממש טובים באופטימיזציה לעלויות הקלקה? אחלה! אז תגידו את זה ללקוח, יש לי כבר לקוחות שמבינים את זה ומשלמים הרבה מעבר למה שציפו בדמי הניהול אבל זה רק כי השגתי להם עלות לקליק מגוחכת.

מה נסגר איתנו? למה אנחנו עושים נזק לעצמנו בתחום? אני מלמד כבר לא מעט זמן, ואוטוטו מתחיל מחזור חדש בהאקר יו, את האמת? כל פעם שאני מתחיל מחזור חדש עם תלמידים אני אומר דבר ראשון "רק אל תהרסו לי את התחום" אז למה שהמקצוענים שכבר נמצאים בסביבה יהרסו?

אל תשכחו, פורסם לא מזמן פוסט של גוגל (בפעם השניה כבר) על איך בוחרים חברת קידום אתרים, מוזמנים לקרוא מה כתבתי בנושא, אולי זה יעזור לכם להבין שגוגל מתחילים להיכנס יותר ויותר לתחום שחובק אותם, אז לפחות תתנהגו כראוי, אם לא אתם, לפחות תדאגו שהתחום ייראה נקי יותר, תעזרו לי קיצר. אנחנו לא חאפרים.

אני עוד לא רוצה לחשוף בפניכם את מה שגיליתי על עולם הSEO עצמו כי את זה אני שומר לפרק מאוד "כועס" בפינה שלי "דיבור צפוף" הבא שלי. אבל בוא נגיד ככה, אנחנו חייבים לעשות שינוי בעצמנו לפני שנגלה שהתחום שלנו הופך לשיווק בעלטה ולא שיווק פרופר.