ב 25 למאי גוגל אנליטיקס הולכים למחוק לכם נתונים מהחשבון. על אמת.

מאמר אורח מאת אסף טרפיקנט, מנכ"ל Quicwkin והרוח החיה מאחורי "ווב אנליטיקס ישראל" //

כל העולם מדבר על GDPR וזה כבר התחיל לצאת מהאוזניים (אפילו לי, אבל שמול ביקש יפה), אבל הפעם כולכם (גם אם אתם בעלי אתר קטן להשכרת אוטובוסים באיזור עפולה) צריכים להתעלם באלגנטיות מהמילה הנדושה והמאוסה הזו ולשים לב לשורה התחתונה. אם לא תקראו את המאמר הזה עד הסוף, אני מבטיח לכם שב 25 למאי אתם יכולים לזרוק את האנליטיקס שלכם לפח. כן כן. ערימות של דאטה שאספתם ותיעדתם, הולך להזרק לפח. ולא מהסוג שאפשר לעשות קליק ימני ולשחזר. אין שחזור. אין. קאפוט.

איך זה התחיל?

לפני כמה שבועות גוגל אנליטיקס זרקו פצצה קטנה. קפצון ליתר דיוק. קפצון קטן וממזרי.

במאמר קצרצר הם כתבו שבגלל תקנות ה GDPR החדשות, הם מאפשרים לכם להגדיר לכמה זמן הדאטה של גוגל אנליטיקס יישמר, ומאיזו נקודה אפשר להתחיל למחוק את זה.  

כמובן שהניסוח היה מאד מעורפל ומלא בקישורים למסמכי עזרה שלא ממש עזרו, בפורומים לא היה ברור כל כך מי נגד מי ובסך הכל נדמה שזה מין פיצ'ר כזה שחשוב ורלוונטי למי שחייב לעמוד בתקנות ה GDPR, אבל שלא צריך להדאיג את כל השאר. וכשאני אומר "השאר" אני מתכוון אליכם (או רובכם).

אז כמו תמיד, קראתי את התיעוד טוב טוב, כתבתי אפילו מאמר קצרצר על זה, וחיכיתי לראות מה האנשים שלי בגוגל יכולים לספר לי שלא כתוב בשום מקום. לאט לאט התמונה התחילה להתבהר, ובינינו, התחלתי לדאוג. על אמת.

הקפצון הזה התברר כפצצת אטום שמתוזמנת ל 25 למאי 2018, ואני לא בטוח שרבים האנשים המודעים להשלכות שלו. אז לפני שאני אומר לכם איך לפרק את הפצצה הזו, צריך דיסקליימר קטן.

הדיסקליימר של אסף

לא מעניין אותי אם אתם צריכים או לא צריכים להתמודד עם תקנות ה GDPR, אם אתם עסק ישראלי, שבדי או אוזבקי. אני משאיר את זה לעורכי הדין שלכם. אני רק מסביר כאן מה זה הפיצ'ר הזה שגוגל השיקו ואיך זה הולך להשפיע על הדאטה שלכם. כל שינוי שתעשו בהגדרות – הוא באחריותכם.
//סוף דיסקליימר//

איך אני מפרק את הפצצה הזו מבלי להבין כלום מה עומד מאחוריה?

פשוט מאד. נכנסים ל Admin בגוגל אנליטיקס, בטור האמצעי (תחת הכותרת Property) יש להכנס ל Tracking Info ואז ל Data Retnetion ולבחור שם Do not Automatically Expire.

אם תעשו את זה היום, החיים יהיו דבש, שום דבר לא יימחק, כאילו מעולם לא היה ה 25 במאי 2018, מרטי ודוק יחזרו הביתה וכולם יהיו מאושרים.

עם זאת, למרות שהכל מאחוריכם, אתם עדיין חייבים להבין מה עשיתם עכשיו ומה היה קורה אילולא עשיתם את זה. וכן, זו קריאת חובה.

לא בא לי לעשות את זה. מה יקרה לי?

כדי להבין מה יקרה, צריך להבין איך גוגל אנליטיקס עובד מאחורי הקלעים. ההסבר שאני אציג לא הכי מדוייק, אבל הוא מפשט את העניין.

תדמיינו שכל הדאטה שגוגל אנליטיקס אוסף, נשמר בטבלאות ענק עם דאטה גולמי יחסית. כל קליק, כל פיפס שמתרחש מאחורי הקלעים מתועד ומסודר במאות טבלאות. עם זאת, מכיוון שיש המון נתונים וגוגל רוצים להקל עלינו את העבודה, הם מעתיקים את כל הנתונים הגולמיים למקום אחר, בצורה קצת יותר מסודרת, נקייה ואגרגטיבית. למשל גוגל בונה טבלה מוכנה של כניסות לפי מדינות ולפי תאריך. וטבלה נוספת של כניסות לפי מקור תנועה. וכן הלאה. כל טבלה כזו, יושבת מאחורי הקלעים ומחכה שתבקשו לצפות בה. וזה בדיוק מה שעומד מאחורי כל הדוחות המוכנים שיש לכם בגוגל אנליטיקס. כן, כן. אותה רשימה אינסופית של דוחות שיש בתפריט השמאלי. הנה דוגמה לארבעה דוחות כאלה:

כל דוח כזה למעשה כבר די מוכן מאחורה ולכן כשאתם פותחים דוח כזה הוא נטען כל כך מהר (יחסית).

ומה קורה עם כל הדאטה הגולמי מאחורי הקלעים?

הוא נשאר בינתיים ואף אחד לא נוגע בו. אבל, לפעמים אתם קמים בבוקר ומחליטים שהדוחות המוכנים האלה לא מספיקים לכם, ומנסים לבנות דוח לבד. נניח מוסיפים איזה סגמנט או מוסיפים Secondary Dimension לדוחות (כדי לייצר דוח עם שני עמודות, כמו Country ו Source בו זמנית) או חס וחלילה מנסים לבנות דוח באופן עצמאי לגמרי דרך ה Custom reports או דרך כלים חיצוניים.

ברגע שתבצעו פעולה כזו, גוגל אנליטיקס בעצם אומר לכם "רגע רגע, אין לי טבלה מוכנה לדרישה שלכם, אני אשכרה צריך ללכת למאגר הנתונים המקורי הגולמי ולהריץ את השאילתות."

מה שהולך לקרות החל מה 25 למאי אם אתם לא תעשו את השינוי שהצגתי בהתחלה, הוא שהדאטה הגולמי הזה הולך להימחק. אבל גוגל לא נכנסים ישר ומוחקים הכל, אלא כברירת מחדל משאירים לכם את המידע הגולמי מה 26 חודשים האחרונים.

עם זאת, הם כמובן נותנים לכם אפשרות לבחור זמן שונה מ 26 חודשים, כאשר אתם בעצם אומרים לגוגל: "תשמע, חבוב, אני מרשה לך למחוק, אבל תשאיר את כל הדאטה הגולמי X חודשים אחורה, על מנת שאוכל להמשיך לבנות דוחות משוכללים".

אז אם אני חוזר רגע למקום בו הגדרתי את ה Do not automatically expire, יש גם אופציות אחרות. למשל לקבוע שהדאטה יישאר 14 חודשים אחורה, כלומר אם היום זה יוני 2018, כל הדאטה הגולמי  שנאסף עד אפריל 2017, יימחק.

זה לא ישפיע על הדוחות הרגילים המוכנים, אבל ברגע שתתחילו לשחק אותה אנליסטים, הדוחות יתחילו להתרוקן מנתונים ולפי דעתי לאף אחד אין מושג איך הם יראו.

עכשיו, כדי שהדאטה לא יימחק סתם באופן כל כך דרמטי, יש עוד כפתור קטן מתחת שאומר Reset on new activity שאם תפעילו אותו זה אומר בעצם לגוגל – "כל פעם שיוזר חוזר לאתר, תאפס את המונה ותתחיל לספור X חודשים מאותו הרגע". כלומר, תיאורטית, אם כל הלקוחות שלכם חוזרים כל הזמן לאתר, המונה שתפקידו למחוק את הדאטה, יתאפס בכל פעם מחדש ולמעשה הדאטה לא יימחק לעולם.

לסיכום

אם התשובה היא "כן" לאחת מהשאלות הבאות, אתם חייבים למנוע מגוגל למחוק את הדאטה כמו שתיארתי בהתחלה:

  1. אני עושה שימוש ב Custom dimensions
  2. אני בונה דוחות באופן עצמאי
  3. אני חולה על סגמנטים
  4. אני בונה מלא דוחות מתקדמים ועושה ניתוחים באמצעות ה API של גוגל אנליטיקס

ושני נ.ב. לסיום:

  1. האם הפיצ'ר הזה בכלל קשור ל GDPR? ככל שעובר הזמן אני מוצא שהקשר קלוש יותר ויותר אבל זה לשיחת מסדרון ותיאוריות קונספירציה על כמה שנמאס לגוגל לאחסן מלא דאטה.
  2. אם אתם חברה בעלת אתר/אפליקציה המשרתים לקוחות מהאיחוד האירופאי ואתם נדרשים להתייחס לעניין ה GDPR, המדיניות שלכם חייבת להיות מתואמת עם מה שהגדרתם בפיצ'ר הזה. תעדכנו את העו"ד שלכם.