"זה אף פעם לא מאוחר לעשות שינוי" המשפט הזה לא תקף כשמדובר על ליצור רושם ראשוני טוב. כשזה נוגע לגולש כשמגיע בפעם הראשונה לאתר שלך, אתה חייב, כן כן חייב! לעשות את הרושם הראשוני הטוב ביותר.

צריך לקחת בחשבון שהגולש לרוב אינו מכיר אותך אישית, ולא מכיר את המקצועיות שלך ואת טיב השירות או את המוצר שאתה רוצה לספק לו. לכן כשהרושם הראשוני הוא פחות ממושלם, אתה מסתכן לאבד לקוח שחושב שהעיצוב והחווית משתמש שאתה מספק לו אינה טובה מספיק. זאת הסיבה שחווית משתמש וחווית הגלישה הפכו להיות תורה של ממש בתחום בניית האתרים. זכרו, עיצוב האתר וחוויית הגלישה זה הדבר הראשון שהגולש רואה לפני כל אינטראקציה עם המוצר/שירות שלכם.

לפי מחקר שגוגל ביצעו, 26% מכל האתרים בעולם נתקלים בלקוחות חד פעמיים שאינם חוזרים לאתר שבו ביקרו לאחר גלישה אחת. הסיבה העיקרית לכך היא חוויית משתמש לא נעימה שהגולש חווה במהלך הגלישה שלו באתר. כדי ליצור אינטראקציה איכותית עם הגולש, אתם חייבים תמיד להיות עם היד על הדופק ולעקוב אחר הטרנדים החדשים בעולם חוויית המשתמש וממשק המשתמש.

מה זה UX? – ראשי התיבות של UX הם User Experience – חוויית משתמש, ה-UX הוא התוצאה של שיפורים ל-UI. ברגע שהגולש יצור אינטראקציה עם האתר שלך, ה-UX תשנה את החוויה שלהם לזאת שאותה אתם רוצים להעביר להם.

מעצבי ה-UX אחראיים להבטיח שהאתר או המוצר יפגשו את הצורך של המשתמש וישדרו את אפקט העיצוב הטוב ביותר עבורו. חוויית הגולש מתחילה ברגע שהגולש נכנס לאתר ועד לרגע שהוא יוצא. אחד האתגרים העומדים בפני מעצבי UX הוא יישום מטרתו של האתר, מה האתר אמור לשדר לגולש, אילו תחושות הגולש צריך לקבל מהאתר ועוד. מטרה נוספת היא השגת שביעות רצון ונאמנות מצד הלקוח תוך כדי שיפור ופישוט השימושיות של הגולשים באתר עם השירות או המוצר.

עיצוב ה-UX יתאפיין במספר תחושות שהגולש צריך להרגיש כשהוא נמצא באתרכם:

  • עזרה – האתר יעזור ללקוח ויפתור לו צורך מסוים
  • הגולש רצוי באתר – כשגולש מגיע לאתר, הוא צריך להרגיש רצוי.
  • שימושיות – ספקו לגולש את הפתרון שלשמו הוא הגיע לאתר שלכם
  • ערך מוסף – ברגע שהלקוח מגיע אליכם, קחו בחשבון שהוא יכנס לאתרים נוספים של המתחרים שלכם. דאגו שהאתר שלכם יספק לו ערך מוסף שאותו הוא לא מקבל באתרים אחרים.
  • קל למציאה – דאגו לספק לגולשים את כל המידע שהם מחפשים בקלות. אל תקשו עליהם למצוא שירותים או פתרונות באתר שלכם.
  • נגישות – אחד מהאלמנטים החשובים ביותר – כיום, ישנו קהל לא מבוטל של גולשים שזקוקים לאתרים נגישים שיעזרו להם לנווט ולהשתמש באתר שלכם בקלות. כמו כן, נגישות תעזור לדימוי שלכם בעיניי כל הגולשים ותספק לדימוי שלכם את הרגישות לכלל הקהלים הגולשים באתרכם.

שלבים להקמת UX מנצח

  • ניהול הפרוייקט תוך התמקדות בסדר וחשיבות האלמנטים, השירותים והמוצרים באתר.
  • מחקר משתמשים – מי קהל היעד שלנו, איך קהל היעד מתנהג, מה הוא מחפש ומה יניע אותו לבצע את הפעולה שאנו רוצים באתר, היררכיית התכנים והעמודים, שימושיות, עיצוב אשר מעודד אינטראקציה עם המוצר/שירות, עיצוב ויזואלי שמתמקד בשילוב העיצוב עם מיתוג העסק, אסטרטגיית תוכן – אחראית על תכנים המעודדים את הגולש להיות פעיל באתר, ניתוח נתונים – מתמקד באיסוף וניתוח נתונים.

עיצוב UI – User Interface – (ממשק משתמש) ממשק המשתמש חשוב לא פחות מחוויית המשתמש, ללא ה-UI אתם מפספסים את המטרה שלשמה הגולש הגיע לאתרכם. לדוגמא, תפריט נוח לשימוש שמתפקד בצורה מעולה בכל סוגי המסכים, לחצני קישורים וכפתורים נוחים לשימוש, אפשר לדמות זאת למטוס: ה-UX מדמה את הטייס שמטיס את המטוס ורוצה להרגיש שליטה מלאה על לוחות המכוונים, מהירות הטיסה, גובה וכדומה. UI – ברגע שהטייס מתיישב בתא הטייס, הוא צריך את כל הכלים והכפתורים קרובים אליו, ברורים שמספקים לו את נוחות המשתמש האידיאלית שהוא זקוק לה.

שילוב חוויית המשתמש וממשק משתמש בעיצוב אחד מושלם לאתרכם

  • שיפור התחושות של הגולש כשהוא מגיע לאתר – מחקרים רבים מראים שצבעי האתר משפיעים על התחושה של הגולש כשהוא נתקל באתרכם. המטרה שלנו היא לגרום להם לחייך ולהרגיש שלווה כשהם נתקלים בחוויית המשתמש שלנו. כשהעיצוב של האתר שלנו נראה טוב, זה יתרום לגולשים שלנו לבצע אינטראקציה כלשהי אתנו ולמשוך את תשומת ליבם לזמן ארוך יותר.
  • יצירת אמון עם הגולשים שלנו – כשהאתר שלנו מרשים את הגולשים האמון שלהם בנו עולה. זה הכל עניין של תת-מודע. הגולש שמגיע לאתר שלנו ישים לב, גם אם לא במכוון על כל הפרטים הקטנים. אם יש לנו שבירות באתר או באגים עיצוביים שנראה לנו שרק אנחנו רואים, זה לא באמת המצב. הגולשים שלנו מרגישים את העיצוב מהפרט הקטן ביותר ועד לגדול, גם אם אתם חושבים שהם לא ישימו לב, בתת מודע או שבמודע הם ישימו לב.
  • נוחיות השימוש של האתר – המשימה העיקרית של העיצוב היא לבנות קו נקי ומסודר שיתן למשתמשים את הנוחיות המרבית בזמן השימוש באתר האינטרנט שלנו. כמו כן, מטרה נוספת היא לספק למשתמשים שלנו מספר מועט ככל האפשר של קליקים עד שהם מגיעים לשירות או המוצר שהם מחפשים.
  1. אתרי One Page

כיום הטרנד הבולט ביותר בתחום בניית האתר הוא אתרי ה- One Page. אתרים אלה מספקים לגולש את כל המידע בעמוד אחד, וכך הגולש מעבר התכנים תמיד נשאר בעמוד הראשי שלנו. בשיטה זו, הגולש לעולם לא עוזב את עמוד הבית בגלל שכל המידע כבר נמצא בתוכו. יש לציין שאתרי One-Page אינם אידיאליים לקידום אתרים.

 

  1. טיפוגרפיה

כותרות גדולות ופונטים ענקיים בשילוב עם אנימציות חלקות זה הטרנד של השנה הנוכחית. היתרון בשיטה זו הוא לתפוס את עין הגולש אפילו שאין יותר מידי תוכן שמוצג להם. איך זה קורה אתם שואלים? טקסטים גדולים מדמים תחושה של דף מלא בתוכן אפילו שאין לנו באמת תוכן אלה רק כותרות.

  1. שימוש בגרדיאנט(Gradient)

שימוש בצבעי גרדיאנט הינו פופולארי כבר זמן רב. ב2018-2019 אנו נתקלים בעיצובי גרדיאנט מרשימים וחדשניים במיוחד במעברי צבע נקיים וחלקים. למשל תוכלו למצוא את השימוש בזה באתר ספוטיפיי.

  1. WebGL

WebGL היא תיקייה המבוססת JavaScript שנוצרה כדי להתמודד עם רינדור של אובייקטים ב-D3. איך זה קשור לעיצוב UI אתם שואלים? עם עזרה נכונה, אתם תהיו מסוגלים לעצב דברים מדהימים לגמרי בתלת מימד שיעזרו לאינטראקציה עם הגולשים שלכם. באתר Awwwards.com תוכלו למצוא מעל ל500 אתרים שבוני אתרים עיצבו בעזרת הספרייה הזו.

  1. סרטונים באתרי אינטרנט

הוספת סרטונים לאתר זה תמיד רעיון טוב. סרטונים איכותיים יעזרו לכם להשיג אמינות בעיניי הלקוח וישדרו ערך מוסף לאתר שלכם. בנוסף, מאוד קל לשתף את הסרטונים ברשתות חברתיות, Whatsapp, פייסבוק ועוד. אם עדיין אין לכם סרטון לאתר ואתם מעוניינים להפיק כזה, כדי מאוד שתשתמשו בסרטון בגוונים זהים לאילו שיש לכם באתר שלכם. זכרו, הסרטונים צריכים להתאים למה שאתם מעוניינים לשדר לגולשים שלכם (אל תשימו באתר שמדבר על עורך דין סרטון של חתול מנגן על פסנתר…).

  1. עיצוב UI למובייל

הגיע הזמן להתחיל להבין שרוב הגולשים כיום שמגיעים לאתרים משתמשים בסמארטפונים. אם לפני 3-4 שנים היינו רואים שאחוז הגולשים במחשב שולחני הם 80% ובמובייל 20%, כיום המגמה מתחילה להתהפך. כיום רוב האתרים מקבלים תנועה רבה יותר ממכשירים ניידים. בערך 70%-75% מהטראפיק מגיע מסמארטפונים. לכן, חשוב מאוד לבנות את האתרים רספונסיביים, במובייל – הכפתורים צריכים להיות גדולים וברורים, הטיפוגרפיה צריכה להתאים לרזולוציה של PX780 ומטה. אם זה אומר כותרות בגודל הנכון בנייד, טקסטים ברורים וקריאים ועוד. שימו לב שבמחשבים הנייחים אנו משתמשים בדרך כלל לתמונות הראשיות שלנו ברזולוציה של PX1920, בגרסאת המובייל תמונות אלה יתכווצו ולא יתאימו לתצוגה הריספונסיבית. לכן, העדיפות היא ליצור תמונות נפרדות הן למובייל והן לדסקטופ. (עוד לא התאמת אתר למובייל)

  1. תמיד הקפידו על חוויית המשתמש

שמירה על חוויית משתמש גם לאחר שהאתר כבר בנוי היא כלל ברזל. גם אם סיימתם להקים את האתר שלכם וכרגע אתם צריכים רק להוסיף עמוד תוכן, שימו לב שאתם שומרים על כללי העיצוב שיישמתם באתר. כל דף באתר צריך להיראות כמו דף נחיתה. ייתכן מאוד שגולש ייחפש מילת מפתח מסויימת בגוגל וינחת על דף באתר שלכם שהוא אינו דף בית או עמוד מרכזי. הקפידו על עיצוב נכון בכל העמודים!

  1. אינטרקציה עם הגולשים

אתר האינטרנט מאפשר לכם ליצור אינטראקציה עם הגולשים שלכם ולהגיב להם בזמן אמת. אחת הדרכים הפוצות כיום היא הצ'אט. תוכלו לדבר עם הלקוחות שלכם בזמן שהם גולשים באתר. אם זה דרך הפייסבוק צ'אט, חברות המספקות צ'אט לייב באתר, כפתור וואטסאפ ועוד. שימו לב שהצ'אט צריך להיות אינטואטיבי לגולש ולהיות מוצג רק שאתם באמת זמינים לשיחה עימו. במידה ולא, ישנם פתרונות רבים שמאפשרים לגולש "לשוחח" עם בוט שיחה שיכול לספק לו את המידע הראשוני ולבקש מהגולש להשאיר פרטים כדי שגורם אנושי יחזור אליו בהקדם. (גם גוגל מן הסתם יעדיף חווית משתמש איכותית למען הגולשים, מוזמנים לקרוא עוד על חווית משתמש וקידום אורגני)

  1. צבעים חיים זה הכי 2019

כן כן, מה שאתם שומעים. עולם העיצוב עבר מהפכה וכיום רוב האתרים החדשים משתמשים בצבעי פסטל חיים שמספקים לגולשים הרגשה חמה ונעימה כשהם גולשים באתר שלכם.

הנחיות נוספות לתכנון UX נכון

פריסת האתר – פריסת האתר צריכה להתאים במדוייק לכל המסכים – הגולשים צריכים תמיד לראות את התוכן העיקרי מבלי לעשות זום או להשתמש בגלילה רוחבית.

ספקו לגולשים את האופציה לשתף מבלי להתאמץ – ידוע כי הרשתות החברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של כל אחד ואחד מאיתנו. זה נכון גם כלפי אתרי האינטרנט שאנו מקימים. לכן, כשאתם חושבים על חוויית הגלישה, ספקו לגולשים שלכם את האופציה לשתף ולאהוב את התכנים ואת המוצרים. שימו לב שכפתורי השיתוף צריכים להיות במקום נגיש ובולט ביחס לתוכן. זה יעזור לגולשים שלכם להבין בדיוק את המטרה של הכפתורים. כמו כן, כפתורי שיתוף בולטים במיקומים אסטרטגיים יגדילו את כמות השיתופים שלכם, הקפידו לשים את הכפתורים או בחלק העליון של התוכן או ממש מתחתיו מבלי שהגולש חלילה לא יראה את הכפתורים.

לסיכום, עולם עיצוב האתרים טומן בתוכו תורה שלמה. כיום עיצוב אתר מתאפיין בהכנה רבה, איפיון ייחודי לפי אופי המוצר ועיצוב מרובה רזולוציות. עיצוב אתרים דורש הבנה לא רק בעיצוב אלא בהבנה עמוקה של הגולשים ושל התחושות שלהם ברגע שהם פוגשים באתר שלנו. החל מהצבעים שיבחרו, התמונות, גודל הטקסט, אנימציות ועוד. כשאתם ניגשים לעצב אתר, תשבו עם הלקוח, הבינו את קהל הלקוחות שלו, בדקו מי קהל היעד וצרו עבורו את העיצוב המותאם עבורו ביותר. הקפידו לשמור על ריווח ותנו כבוד לטקסט ולמוצר או השירות.

זכרו, הבאת גולשים לאתר זה רק החלק הראשון בדרך לסגירת עסקה כי אין הזמנות שניה לרושם ראשוני טוב.   

*מאמר זה נכתב על ידי הצוות המקצועי של לנה בניית אתרים