אחרי שיצאתי לעצמאות, החלטתי קצת לשתף אתכם במשהו שקרה לי לא מזמן. הייתי באיזו פגישת נטוורקינג ובפגישה הייתה מקדמת אתרים נוספת, מישהי שחצנית שלא ראיתי כסתומה.. סליחה, התכוונתי כדמותה, וזה אפילו לא מה שהכי עצבן אותי, כי מי שמכיר אותי יודע כמה אני רגיש לחרטטנות, בעיקר בתחום שלנו.

אחרי כל החפירות האלה שהיו באותה פגישה, הייתי חייב לגשת אליה לרגע ולשאול אותה קצת על המחירים שלה, הרי אם היא כזו "ביג שוט", כמה בעצם היא לוקחת לתהליך קידום? 50,000 ₪ לחודש לא כולל מע"מ? אז ניגשתי, השיחה הייתה כך: (לא החסרתי אף מילה, מוכן להישבע שאלו היו המילים שלה המדויקות)

אני: היי, אז אני מבין שחצי מ"שם הקבוצה שנכחתי בה" כבר אצלך הא? ? אני אשמח להפנות אליך לקוחות במידה ויהיו לי עם ניגוד אינטרסים עם לקוחות קיימים, כמובן במידה ואני נרשם לקבוצה הזו. רק תגידי לי מה המחירים שלך שאדע (באמת שהתכוונתי להפנות אליה, לא צוחק בכלל) 

מקדמת פח: תודה רבה לך, אשמח כמובן, אני בדר"כ לוקחת לפרויקט בסביבות ה700 ₪ – 900 ₪

אני: (בהלם על גבול התעלפות) אז למה את בעצם מדברת שאת עושה כל כך הרבה אם המחירים שלך זולים בטירוף? מספיק שתספרי את זה בפייסבוק ולקוחות יבואו לבד, איך את שורדת בכזה מחיר?!

מקדמת פח: למה כמה אתה לוקח לפרויקט?

אני: לא פחות מ2,500 ₪ לחודש עבודה, אחרי הכל, יש הוצאות, זוכרת??

מקדמת פח: אה וואו, החיים שלך טובים הא?

פה עצרתי את השיחה ואמרתי לה בנימוס שהיא בת של מקצוע מכובד מהתנ"ך ואין לי מה לעבוד עם אנשים שלא מכבדים אותי חזרה. לחיצת יד קלה וקריצה של מאפיונר בת ימי ויצאתי משם.

ועכשיו אני אסביר למה כל כך התעצבנתי, כי אני הרי מכיר אותה קצת יותר ממה שרציתי, בקבוצה המדוברת הזו, היא לקחה לא מעט לקוחות משם, אבל אממה, שכחה לספר להם שהמחקר מילות מפתח שהיא עשתה והתהליך שהיא ביצעה, היה עבור ביטויים עם נפח חיפושים אפסי, אבל היי, היא תפסה את המקומות הראשונים, חבל שאף אחד מהגולשים לא יידע מזה בחיים.

אז אני התעצבנתי, ולאחר לא מעט זמן מאותה פגישה עם הפח-פחים-פחי-הנינג'ה הזו, החלטתי לחשוף, כמה באמת עולה להיות מקדם אתרים עצמאי, הידעתם? לא מעט, ממש ממש לא מעט.

נתחיל מהבסיס:

כל לקוח שאני מקדם, צריך לעבור כמה שלבים לפני שאנחנו מתחילים לקדם אותו בכלל, אז אם כך, אני צריך לפחות איזה כלי טוב לקידום אתרים או שניים לנושא? למשל נתחיל מכך שצריך לעבור איזו סריקה קטנה מהצפרדע המשוגעת (Screaming Frog – מערכת אשר סורקת את האתר ומוצאת בעיות בקוד האתר, בתגיות, תמונות וכו', בלתי נפרדת מתהליך הקידום) וכאשר אני סורק בצפרדע, אני צריך גם לשלם עליה (היא חינמית לאתרים עם פחות מ500 עמודים, כמה מפתיע, ללקוחות יש יותר מזה) 150 יורו לשנה (משמע, 650 ₪)

מחקרים שווים אחלה כסף, אבל בעיקר עולים כסף

כל לקוח שאני מקדם – מקבל מחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים, הגיוני, לא? אז התחלתי לשלם על SEMrush כל חודש 100$ על מנת לקבל את החשבון הכי קטן שלהם, רק כדי שאוכל לעשות מחקרים מקצועיים וכמובן, מחקר מתחרים מקצועי למען הלקוח הכי בסיסי שלי (תשמיעו כרגע בראש שלכם "קאצ'ינג" ותורידו 400 ₪ חודשי למען המקדם העצמאי)

כתבנו המון שצריך תוכן לא? אז אני מזמין תוכן ללקוח

כל לקוח שאני מקדם – מקבל לפחות 4 מאמרים כל חודש בתחום שלו, אבל לא מאמרי פח על "כל מה שלא ידעתם על דשא סינטטי" אלא מאמרים כמו "8 טיפים מקצועיים שלא ידעתם שאפשר לעשות עם דשא סינטטי" משמע, משהו סקסי ואיכותי ומקצועי וכמובן, יקר. תוכן איכותי לא עולה פחות מ100 ₪ כל מאמר, משמע, 400 ₪ כל חודש לכל לקוח. (יש שוב קאצ'ינג בראש אני מקווה)

קישורים, קישורים, ועוד ועוד קישורים

הגיע הרגע הזה בו אני מראה ללקוח אילו קישורים יש לו כרגע (שאוכל לדעת אם אני בבעיה לפני שאני מתחיל את התהליך בכלל) וכמובן, מתחיל לחפש לי אתרים איכותיים בשביל לקבל קישורים מהם, משמע, אני משלם כל חודש למערכת מג'סטיק SEO עוד 80$ לחודש, משמע, עוד כ-320 ₪ כל חודש. (קאצ'ינג!!)

קניית קישורים?

שששששש… למרות שאסור לי לדבר על זה, אני חייב להגיד מילה או שתיים בנושא, הידעתם? על מנת להתברג בתחומים תחרותיים, לא מספיק לקבל קישור מזה שהציע לי בפייסבוק את אתר התמיכה שלו, צריך לקנות קישור מאתר חזק. אתרים חזקים לא נותנים קישורים לשם שמיים וגם לא מחליפים קישורים בשביל הכיף, אז כן, צריך לקנות קישורים והם עולים לא מעט, מתחילים מ-200 ₪ לקישור ומגיעים עד ל1200 ₪ לקישור אם מדובר באתר רציני יותר, עם סמכות ו-וותק בתחום וכו'. שלא נדבר על קישורים מפאבלישרים גדולים אמיתיים כמו מאקו ו-וואינט וכו'. (לא מתאים לכל אחד, אבל בהחלט קיים שם)

אוקיי, אפשר להתחיל, איפה אנחנו בגוגל?

על מנת לא לחפש כל בוקר בגוגל איפה הלקוח, ויותר מזה, על מנת שלא נצטרך לשלוח ללקוח את החיפוש הידני שלנו כל בוקר, יש מערכות לבדיקת מיקומים, לא מעט מערכות שכאלו, רובן, עולות כסף (למעט Kolyom שעושה פלאים מצד אחד, אבל עם פיצ'רים מוגבלים שלא נוכל להרשות לעצמנו מול הלקוח)

אז על מנת להראות ללקוח כל חודש אילו מיקומים השגתי לו, יותר מזה, באילו מיקומים הוא נמצא כרגע (ובכל זמן נתון שירצה לבדוק), יורדים מכיסי למערכת Rankranger קרוב ל500 ₪ על כ-20 פרויקטים בערך (פלוס / מינוס), רשמתם? קאצ'נגתם??

מה לגבי אתרי תמיכה?

לכל לקוח שלי כמעט, אני בונה גם אתר תמיכה, הרי אם אני מתכנן לעבוד איתו יותר מחודש עבודה אחד בלבד, אז אני צריך גם להמשך להשיג לו קישורים גם בהחלפות עם אתרים אחרים, כמה אפשר להספים את האתר שלו? הוא בסוף יאבד את הכח שלו, את הג'וס שלו (Juice). אז מה ההוצאות שלי באתרי תמיכה? לא מעט, בתור התחלה, תבניות פרימיום (אני לא מוכן לעבוד עם תבניות דיפולטיביות, זה נראה כמו בלוג של ילדה בת 16 מאוהבת בג'אסטין שרק חייבת להוציא את זה החוצה לרשת)

לאחר ששילמתי כמה מאות שקלים על התבנית (מזכיר לכם, לכל לקוח) נשאר לי נושא האחסון של האתר, אחסון איכותי לאתר בודד היום עולה כ-50 ₪ לחודש, אבל אין מה לעשות, כבר אין לי רק לקוח אחד (תודה לאל!) אז אני מחזיק כמה וכמה אתרים על אחסון VPS (אחסון גדול יותר עם משאבים מקצועיים יותר למען המטרה) שבעצם עולה לי כ-1200 ₪ לחודש, אכן כך, לא מעט כסף נכון? קא-פאקינג-צ'ינג!

אחסוני SEO, שמעתם עליהם?

משום שיש לי כבר לא מעט אתרים שנוגעים ברמה הסמנטית והרלוונטית לאותו תחום, חייבים לפצל אותם לשרתים שונים שלא ייפגעו מעדכונים בגוגל שמדווחים על "חוות קישורים" וכו', אז קניתי לעצמי כמה אחסוני SEO שבעצם מאפשרים לי להחזיק כמה אתרים יחד בעוד שכל אחד מהם יושב על IP שונה ברשת, מגניב, לא? אכן כך, אבל עולה לי 300 ₪ כל אחסון כזה (יש לי 3 היום). מצליחים כבר לעמוד בקצב של הקאצ'ינג?

שנסכם נא?

אז כמה יצא לכם? לא כולל משרד, לא כולל עובדים וכו' כי אני מדבר על המקדם העצמאי שלא יוצא אפילו מהבית (הרי אני ((תודה לאל)) כבר פלוס עובד ואחלה משרד אז אני לא רוצה להתלונן כי לא כולנו באותו מקום), כי הרי לכולנו יש הוצאות, אבל חשוב להבין שמקדם אתרים, לא באמת מכניס לכיסו את כל מה שהוא מקבל מהלקוח, לפחות לא מקדם אתרים מקצועי, אולי אלו שעובדים עם הפח ההיא שפגשתי בקבוצת הנטוורקינג, אבל בתכלס? אם עושים את העבודה הנכונה, מדובר על אלפי שקלים שמצריכים הרבה מאוד גיבוי מהלקוחות, אז אם הציעו לכם ב-700 ₪ לחודש? כנראה שמישהו פה מפספס ועושה את הכל "ידנית" וספוילר: יש דברים שאי אפשר לעשות ידנית. (מיקומים / סריקות ועוד לא מעט)