איך לא ליפול לפח הברווז

אבא שלי קופץ למשרד שלנו לא מעט לאחרונה וזרק לנו יציאה כזו של "האמת שאני שמח שאתם לא ברווזים, זה עושה לי טוב לראות אתכם ממוקדים" אז אחרי שעשיתי פרצוף של סימן שאלה, הוא הסביר:

מה זה ברווז?

  • הוא אחד שיודע גם לעוף – אבל לא גבוה
  • הוא אחד שיודע גם לשחות – אבל לא עמוק
  • הוא אחד שיודע גם ללכת – אבל לא באמת ישר
מה הקשר לחברות דיגיטל? מקווה שכבר הבנתם, אז אני פה לא בשביל להגיד לכם שזה לא נכון, אבל להגיד לכם שאתם צריכים לבדוק את זה בצורה נכונה לפני שאתם רצים לשלם ל"ONE STOP SHOP" שכזו סוכנות. אז קודם כל נתחיל בזה, שזה אחלה, באמת, סוכנות שלמדה להכיל את כל המדיות ויודעת לעשות את כל מה שאפשר בשביל להביא ללקוח את הלקוח החדש שלו, באמת, בלי טיפת ציניות, מדהים שיש סוכניות כאלה.

אז איפה הבעיה בתכלס?

ONE MAN SHOW שהופך ל ONE STOP SHOP אני משער שעברתי את ה200-300 תלמידים בחיים שלי, (מרצה בהאקר יו / פסגות ועוד כמה בקריירה שלי) ואחד הדברים שאני שם לב, שהרבה מאוד מהתלמידים האלה, עוברים את כל הקורס המלא של "שיווק באינטרנט" לא בשביל לבדוק מה הם אוהבים יותר, אלא לבדוק על מה אפשר לגבות יותר ללקוח. מה הכוונה? תלמיד ספציפי שלי (לא חשוב שמות) התחיל לתת שירותי "שיווק בדיגיטל" ואני תומך בו ואפילו עוזר לו פה ושם בשאלות מקצועיות, אבל שמתי לב, שהוא נותן מחירי רצפה (שזה יחסית אפילו פחות מציק לי) אבל נותן את כל השירותים. באמת, כל דבר אפשרי שלמד בשנה וחצי, הוא עושה עבור כל לקוח שלו, עכשיו השאלה, שאפו?

גם איירון מן התחיל להכשיר חליפות נוספות שיעזרו לו

יש רגע בחיי הקריירה של כל מקצוען שצריך לדעת להגיד "אוקיי, את זה אני לא בטוח אצליח לעשות כמו שצריך, כדאי שאביא פרילנסר / עובד שיעבוד על זה". אבל זה לא קורה. מה קורה? שקרים ללקוחות. כי לקוח משלם X שח + מע"מ ומקבל עבודה בינונית בתכלס, כי הוא לא מקבל את ה"פול פאוור" של המומחה, אלא משהו יותר בקטע של "מה הבעיה, אז אני אעשה לך את זה" כמו איזה בן דוד ששומע שאתה מוציא כסף על פרסום והוא רוצה לעזור לך עם זה.

וזה עוד לא הכל

יש ללקוח אפשרות לבחור, כל מה שהוא רוצה מה"סוכנות" החדשה הזו (כמו שאמרתי על תלמיד שלי) בעצם אם הוא רוצה גם פרסום בפייסבוק וגם פרסום ממומן בגוגל וגם פרסום באינסטגרם, ה"סוכנות" הזו פשוט עונה "בטח שאפשר". בעוד שאין אף אחד אמון על זה בחברה, אז האם באמת אפשר להיות מקצוען בכמה תחומים יחד? פעם ניסיתם להושיב תחת אחד על כמה כיסאות? (יש לי מלא אנלוגיות לשיט הזה, סורי)

אז הנה צ'קליסט שאלות קצרות לשאול את הסוכנות, לפני(!) חתימת ההסכם שלכם

  • האם אתם יכולים לפרסם אותי בכל מדיה חברתית? (פייסבוק/אינסטגרם..)
  • אם כן, האם יש לכם מישהו אמון על זה?
  • אם לא, מי יעשה את זה? על מה הוא אמון בדרך כלל(??)
  • מי כותב את התוכן אצלכם? מישהו מאצלכם?
  • אם כן, האם כתב על זה בעבר?
  • אם לא, האם הוא כותב לעוד אנשים?
  • האם יכול להיות שאקבל כל פעם מכותב אחר?

או בקיצור את התרשים הבא:

בגדול השאלות האלה אמורות להגיד דברים מאוד פשוטים, האם זה שהולך לפרסם אותי בפייסבוק, בגוגל וגם באינסטוש, האם זה אותו אחד? אחלה, אז הוא ברווז, לא מורכב. וגם אם הוא ממממממש תותח בכל הדברים האלה, איך לעזאזל הוא עושה את זה לכל אחד מהלקוחות שלו? איפה הוא מתמקד? איפה הוא באמת מביא תוצאות? זה לדעתי מה שמבדיל היום בין סוכניות אמיתיות ולבין פרילנסרים שלא מוכנים להתמקד ורק מחפשים כסף, חבל, אם תתמקדו בתחום אחד, לפחות תראו מקצוענות, בעוד שאחרים מנסים ללכת עקום, לעוף נמוך ואולי אפילו לעשות קולות מוזרים. תראו, אני לא "ברווזולוג" אבל לדעתי, ברווזים הן חיות אקזוטיות סופר חמודות, חלק מהמינים שלהם אפילו מאוד יפים, אבל הם לא נועדו לעשות רק דבר אחד. הן עושות הרבה, וכל דבר בצורה חמודה שכזו, אבל בטח לא בצורה מקצועית. 

מסכימים איתי? בואו להצטרף לקבוצת המקדמים המתקדמים:

 
‏SEO הפרלמנט - קידום אתרים למתקדמים‏
קבוצת פייסבוק · ‏1,654‏ חברים
הצטרף לקבוצה
הפרלמנט - הקבוצה של וותיקי התחום עם טובי המומחים, כאן לא שואלים מה זה טייטל, כאן פותרים בעיות. או לפחות מייצרים בעיות מעניינות מספיק בשביל לדון עליהם....