פרק 9 - התאמת אתר למובייל

90%

פרק 9 - קידום אתרים ומובייל

פרק 9 – מה הקשר בין הטלפונים הסלולריים שלנו לקידום בגוגל?

ברוכים השבים למדריך, תעזרו לי רגע, בהרמת אצבע בלבד, כמה מכם עכשיו דרך הנייד? אל תענו לי, אני יודע לבד. בעזרת גוגל אנליטיקס, אני מצליח להבין שמדובר במעל ל50% בכל זמן נתון, מה זה משנה לי? למען האמת, די הרבה.

הגיע ה21/4 וכמו שגוגל הבטיחו, הם מתחילים להוריד אתרים בתוצאות החיפוש בעקבות כך שהאתר לא מותאם למובייל, מה עושים?? קודם כל, לא נבהלים, בודקים.

בדיקת התאמת אתר למובייל בגוגל

בואו נתחיל מהסוף, אתר מותאם למובייל הוא כזה שלא מצריך את הגולש לעשות "זום" בשביל לראות את הטקסט ובטח לא צריך לנחש מה הטלפון שלכם ליצירת קשר, אם אתם רוצים לבדוק האם האתר שלכם מותאם למובייל מבחינת גוגל (כאילו מבחינת בינג למישהו אכפת) אז לחצו כאן לבדיקה.

ראיתם שהאתר שלכם מותאם למובייל בעיני גוגל? אחלה, ראיתם שלא? בואו נעשה סדר ונסביר מה בדיוק כל דרך התאמה אפשרית יכולה לעזור לכם ואיך עושים זאת. אסביר הכל בפרק הזה.

יש 3 דרכים עיקריות להתאים אתר לתצוגה במובייל:

אתר רספונסיבי:

זו הרמה הגבוהה ביותר להתאמת אתר למובייל, למה? כי מדובר על אותו אתר בדיוק רק שהתוכן זז בהתאם לגודל המסך, אין שום תוספת, אין שום דבר מיוחד, אלא רק קוד מותאם שגורם לתוכן להתאים את עצמו לגודל המסך ובכך בעצם להתאים עצמו לכל מכשיר שיציגו. (דוגמא: net.il)

אתר מותאם: (באותה כתובת / URL)

זו הרמה יותר נמוכה מהרספונסיב (מן הסתם) אבל מפנה את הגולש לאתר אשר עוצב ונבנה במיוחד עבור התאמה למובייל. כך הגולש מקבל עיצוב נוח יותר לגלישה ולקריאה. (דוגמא: yes.co.il)

אתר מותאם: (בכתובת / URL שונה)

גרסה קצת שונה ברוב המקרים אך עדיין מותאמת שבעצם מפנה את הגולש (לפעמים במודע ולפעמים לא) לאתר אשר עוצב ונבנה במיוחד עבור התאמה למובייל. כך הגולש מקבל עיצוב נוח יותר לגלישה ולקריאה. אממה, זו הרמה הקשה בנושא ההתאמה, משום שצריך לדעת להתאים את קוד האתר בהתאם למה שמנועי החיפוש צריכים:

לדוגמא, גוגל מכיר את העמוד שלכם שנקרא "אודות" שבאתר, והוא רגיל להגיע לעמוד הזה דרך yoursite.co.il/about אבל אם במובייל יצרתם עמוד אחר, הוא מבקש שהכתובת תישאר דומה, במידה ובניתם אתר מותאם תחת כתובת שונה (כמו בסעיף 3) זאת אומרת שהכתובת הינה m.yoursite.co.il/about (הM מייצג לרוב את הMobile) או לפחות עמוד שאכן מכיל את אותו התוכן והנושא.

דוגמא טובה, האתר של Wobi (ניהלתי את תחום ה-SEO של וובי במשך שנתיים, לא סתם הם מקום ראשון בביטוי "ביטוח רכב" 😉 )

באתר של וובי אפשר לראות שעמוד ביטוח רכב נמצא תחת /ביטוח-רכב, בעוד שעמוד המובייל נמצא תחת /mobile/ביטוח-רכב. בשני המצבים אפשר לראות שהעמוד מוביל לאותו תוכן, אבל עם עיצוב קצת שונה.

וובי עם עיצוב שונה במובייל

מבחינת גוגל, זו כתובת שונה לחלוטין, אז על מנת להראות לגוגל ששתי הכתובות האלו הן בעצם בעלות אותו תוכן ולא "שכפול תכנים", יש להטמיע שתי שורות קוד פשוטות, שורות קוד אשר יבהירו ל"רובוטים" של גוגל להציג אותם במובייל בצורה הנכונה. (Canonical + Alternate לקריאה מורחבת מצד גוגל)

כאשר מישהו מקיש בגוגל במובייל "אודות החברה של יוסי מנופים", אם המתכנת שלכם הטמיע נכון את הקודים של גוגל, תקבלו בתוצאות את הכתובת m.yoursite.co.il/about יחד עם "מותאם לנייד" צמוד לאתר בדף התוצאות. אך אם הוא לא הטמיע נכון, תופיע התוצאה: yoursite.co.il/about הגולש יצטרך להתחיל לעשות Zoom-in Zoom-out עם האצבעות בשביל להבין את התוכן (למרות שבמיוחד עשיתם אתר מותאם) או במקרה גרוע יותר של התאמה לא נכונה, התוצאה של m. תופיע בתוצאות החיפוש של הגרסה השולחנית.

אז מה בעצם אתם צריכים לבדוק? מעבר לבדיקה בכלים של גוגל, אנחנו רוצים לדעת האם:

  1. האם האתר שלנו מותאם למובייל בעיניי גוגל?
  2. האם האתר שלנו מותאם למובייל בעיניי הגולש?
  3. האם גוגל קורא את האתר שלנו במובייל כמו שצריך?
  4. האם האתר שלנו שווה ערך בתכנים / תפריטים בשני המכשירים?

למה בעצם שאלתי את השאלה האחרונה? למה שזה ישנו לנו אם הוא שווה ערך בתכני האתר? משום שגוגל, לאחרונה הוציאו עדכון שאמור לצאת גם בישראל, עדכון שנקרא Mobile First (מתישהו, אין לי מושג באמת מתי, אחרי הכל אנחנו מדינה קטנה), עדכון אשר אמור לסרוק ולאנדקס את התוצאות בגוגל לפי מה שיש לאתרי האינטרנט במובייל, בדיוק, מה ששמעתם, משמע, שאם האתר שלכם יהיה עם פחות נתונים באתר המובייל שלכם – גוגל יוריד אתכם בתוצאות גם בדסקטופ, לא רק במובייל (כמו שהיה עד עכשיו).

אחרי הכל, גוגל הבינו שמדובר במשהו גדול יותר מכולנו, גלישה באינטרנט הפכה להיות יותר דרך המובייל, לפי גוגל, יותר מ60% מהתנועה שלנו היא במובייל (עוד ב-2016 הוציאו משהו בנושא), כך שאם כל האינטרנט הולך לכיוון המובייל, למה שלא גם התוצאות יהפכו להיות מותאמות יותר למובייל ולא יהרסו את חווית הגולש (חס וחלילה) כמו שבתכלס, מלכתחילה גוגל תכנן.

כותב המאמר
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מומחה קידום אתרים כבר מעל ל-15 שנים, מוכר בתחום בשם "שמול", בעל סוכנות "שמול קידום אתרים", בעלי המכללה "קואליקס" לקידום אתרים והבעלים של Highver (כלי ניהול המשימות של ה-SEO).